היום הוא יהפוך לאזרח מספר 1: לפני טקס ההשבעה הגיע אמש (שלישי) הנשיא הנבחר יצחק הרצוג עם רעייתו מיכל לרחבת הכותל המערבי. הערב הוא כבר יהיה הנשיא ה-11 של מדינת ישראל.

מחליפים נשיא - כתבות נוספות

"כאן, מהמקום הזה, אין מתאים יותר מאשר לקרוא לאחדות בעמנו, אהבת ישראל אמיתית. אני מתכוון להקדיש לכך את כל מאודי", אמר הרצוג ברחבת הכותל. "אני מודע למתחים, לכאבים ולצער הרב שמשקף הלכי רוח בעמנו. אני מקווה שאוכל, מתוקף סמכותי ומעמדי כנשיא ה-11 של מדינת ישראל, לעשות הכול כדי לתרום תרומה משמעותית לאחדותנו, תרומה משמעותית להרגעת הרוחות והעצמת החזון הנשגב של אהבת ישראל. זה אפשרי בהחלט".
10 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בכותל
יצחק הרצוג בכותל
"אין מתאים מהמקום הזה לקרוא לאחדות בעמנו". הרצוג בכותל
(צילום: רפי קוץ)
10 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בכותל
יצחק הרצוג בכותל
(צילום: רפי קוץ)
בפתק שטמנה בכותל רעייתו מיכל היא כתבה: "עושה שלום במרומיו, עשה שלום עלינו ועל כל ישראל – תן לאהובי ולי את העוז והתבונה לשמור על ארצנו". היא ציטטה מהשיר "ארץ" שבוצע בעבר על ידי אילנית: "ארץ בה נולדנו, ארץ בה נחיה, יהיה מה שיהיה".
לקראת טקס ההשבעה, שבסיומו ייכנס רשמית לתפקיד הנשיא במקומו של ראובן (רובי) ריבלין, ייצא הרצוג בשעה 15:45 מבנייני המוסדות הלאומיים בירושלים לכנסת. הרצוג ורעייתו מיכל ייפרדו שם מאנשי הסוכנות היהודית, שם ייכנסו אל רכב השרד שיעשה את דרכו אל הכנסת. הרכב ילווה באופנועי משטרה וליד משרד האוצר אלו יחברו אל הפרשים שיילוו את כניסתם אל רחבת הכנסת למסדר הכבוד שיחל בשעה 16:00 במעמד יו"ר הכנסת מיקי לוי.
10 צפייה בגלריה
מיכל הרצוג
מיכל הרצוג
"ארץ בה נחיה, יהיה מה שיהיה". מיכל הרצוג, בקרוב הגברת הראשונה
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
10 צפייה בגלריה
הפתק של מיכל הרצוג
הפתק של מיכל הרצוג
הפתק של מיכל הרצוג
להרצוג סיפור חיים מרתק שקשור למוסדות הלאומיים. בבניין המוסדות הלאומיים הושבע הנשיא הראשון חיים ויצמן, והרצוג יהיה הנשיא הראשון שיוצא מבין כותלי הבניין ההיסטורי שבו שכנה ממשלת ישראל עד 1962. אמו אורה אורה הרצוג נפצעה קשה בפיגוע שהתרחש בבניין זה ב-11 במרץ 1948. המטרה בפיגוע, שבו נהרגו 11 איש, הייתה לחסל במכונית תופת את דוד בן גוריון ובכירי השלטון הישראלי. אביו, הנשיא לשעבר חיים הרצוג, שימש אז כקצין הביטחון של הסוכנות היהודית וסייע לחלץ את רעייתו הטרייה מבין ההריסות.
בשעה 16:00, יגיע הנשיא הנבחר לרחבת וייל בכנסת. משני צדי השטיח האדום ינופפו בדגלים ויריעו לו קבוצות בני נוער, אשר בחר הרצוג לשתף באירועי ההשבעה - כ-100 ילדים עולות ועולים חדשים שיגיעו לכנסת ממרכזי קליטה בכרמיאל וקריית ים וכן ילדים מפרויקט "פותחים עתיד" של הסוכנות היהודית שעלו לא מכבר לישראל.
עם הגעת הנשיא הנבחר, משמרי הכבוד של משמר הכנסת ושל צה"ל ידגלו את נשקם ושלוש תרועות חצוצרה יישמעו. 45 נגני תזמורת צה"ל ינגנו את "התקווה". הנשיא הנבחר הרצוג יסקור את משמרי הכבוד, ויונפו נס הנשיא ונס יו"ר הכנסת לצד דגלי הלאום. טקס קבלת הפנים ייחתם בהנחת זרים לרגלי הגלעד לזכר מערכות ישראל.
10 צפייה בגלריה
ספר התורה שעליו ישבע הנשיא הרצוג
ספר התורה שעליו ישבע הנשיא הרצוג
בן יותר מ-100 שנים. ספר התורה שעליו ישבע הנשיא הרצוג
10 צפייה בגלריה
ספר התורה שעליו ישבע הנשיא הרצוג
ספר התורה שעליו ישבע הנשיא הרצוג
"היה עד דומם לתקומת מדינת ישראל". הספר שעליו יישבע הרצוג
10 צפייה בגלריה
ספר התורה שעליו ישבע הנשיא הרצוג
ספר התורה שעליו ישבע הנשיא הרצוג
האב חיים הרצוג הושבע לנשיאות על אותו ספר תורה
(צילום: לע"מ)
בשעה 16:30 תתקיים הישיבה המיוחדת להצהרת האמונים של נשיא המדינה הנבחר בפני הכנסת. לקראת השעה 17:00 יזמין יו"ר הכנסת את הנשיא הנבחר להניח את ידו על התנ"ך ולהצהיר אמונים. בתום ההצהרה, יתקעו שני רבנים מהרבנות הצבאית בשופרות, יו"ר הכנסת יקרא: "יחי נשיא מדינת ישראל", וחברי הכנסת והקהל הרב ביציעים ישיבו: "יחי, יחי, יחי".
התנ"ך שעליו יניח הרצוג את ידו, אגב, טומן בחובו סיפור מרגש: מדובר בספר בן יותר מ-100 שנים, ששרד את מלחמות העולם הראשונה והשנייה, ושאיתו נשבע לתפקיד גם אביו של הרצוג - הנשיא השישי חיים הרצוג - בשנת 1983. את הספר העתיק, שעובר במשך דורות במשפחה, קיבלה סבתו של הנשיא הנכנס שרה מאביה, הרב שמואל יצחק הילמן. הרב הילמן היה חותנו של הרב הראשי לישראל הראשון, יצחק אייזיק הלוי הרצוג - סבו של יצחק. ספר התנ"ך ליווה את הרב הלוי כשפדה במסע הצלה עם תום מלחמת העולם השנייה אלפי ילדים יהודים אבודים, שהוחבאו במהלך השואה בבתי יתומים ואצל משפחות נוצריות. ספר התנ"ך שרד גם את המצור על ירושלים והפרעות שעבר היישוב היהודי, ולדברי יצחק הרצוג, "הספר היה עד דומם לתקומת מדינת ישראל. זה ספר שעבר טלטלות ומשאות, ספר שבו מצוינים ימי שמחה וזיכרון משפחתיים".
לאחר שיישבע, הנשיא הרצוג יישא את נאום הבכורה שלו במליאת הכנסת. הנאום יעסוק בשסע ובקיטוב העמוקים בחברה הישראלית, בדרכים להתמודד איתם ובכלים להגן ולשמור על הדמוקרטיה ועל מוסדותיה. הרצוג ידבר על הצורך לאחד את העם ולפעול ביחד. "זה לא גזירת גורל לחיות ביחד אלא שותפות גורל", יגיד. מקהלת הילדים "מורן" תשיר את השיר "חלומות" ותחתום את הישיבה בשירת "התקווה".
לאחר מכן תתקיים הרמת כוסית לכבוד הנשיא הרצוג בטרקלין שאגאל במשכן, במהלכו יעניק יו"ר הכנסת להרצוג את מדליית "המלך דוד" של האומן מארק שאגאל. יו"ר הכנסת יעניק גם לנשיא העשירי ריבלין שי הוקרה: תמונה של משכן הכנסת עשוי חוטי תיל, מעשה ידי האומן נועם ליפשיץ. במהלך הטקס ישיר הזמר קובי אפללו את השירים "תפילה" ו"מכתב לאחי" בליווי גיטרה ופסנתר. בסופו, יוזמנו האורחים ללחוץ את ידו של הנשיא בטרקלין המזרחי של המשכן ולברך אותו.
10 צפייה בגלריה
כך זה נראה בפעם הקודמת: ההשבעה של ריבלין לנשיא ב-2014
כך זה נראה בפעם הקודמת: ההשבעה של ריבלין לנשיא ב-2014
כך זה נראה בפעם הקודמת: ההשבעה של ריבלין לנשיא ב-2014
(צילום: גיל יוחנן)
10 צפייה בגלריה
בית נשיא המדינה ירושלים
בית נשיא המדינה ירושלים
דייר חדש מגיע. בית הנשיא בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהשבעה ובטקסים בכנסת יהיו נוכחים ילדיהם של יצחק ומיכל הרצוג - נועם, מתן ורועי. בנוסף יגיעו גם שני אחיו יואל ומיכאל, אחותו רונית ובני משפחה נוספים. בקהל המוזמנים תשב גם אלמנתו של בכיר חיל האוויר, תת אלוף ארלוזור (זוריק) לב ז"ל, שנהרג במלחמת יום הכיפורים ומקום קבורתו בסיני לא נודע. זוריק לב נחשב לנעדר צה"ל הבכיר ביותר במלחמות ישראל. מיכל הרצוג היא קרובת משפחתו. בטקס תלבש הרעיה מיכל שמלה של המעצבת הישראלית טובל'ה חסין, שעוצבה בהשראת צבעי דגל ישראל.
טקס חילופי הנשיאים יתקיים לראשונה במשכן נשיאי ישראל. הרצוג יתקבל שם בסביבות 19:30 בשלוש תרועות כבוד. ריבלין יקבל את פניו של הנשיא ה-11 בפתח הכניסה לאולם קבלת הפנים הרשמי בבית הנשיא, ולאחר מכן השניים יישאו דברים. בתום האירוע ריבלין ייפרד מבית הנשיא ויעזוב אותו, ומאותו רגע יהיו דיירים חדשים במשכן.
הרצוג ורעייתו מתכננים להיכנס באופן מעשי לבית הנשיא רק לאחר צום ט' באב, בעוד כשבועיים. בתקופה זו תעבור הדירה במשכן רענון וחידוש מסוים, לרבות צביעת קירות ותיקונים חיוניים בתשתיות מתבלות שהמתינו זמן רב לביצוע לאחר פינוי הדירה.

המכתב של ריבלין

הנשיא החדש קיבל גם אגרת מקודמו, ריבלין, שכתב לו: "מכובדי, נשיא מדינת ישראל. האמת היא שאני קצת מקנא בך. בעוד זמן קצר תגלה איזו זכות אדירה נפלה בחלקך".
ריבלין כתב להרצוג בשבחם של אזרחי ישראל, והוסיף: "בין השבטים, בצל המחלוקות והשסעים, תמצא אנשים אמיצים שלא מדברים על ה'יחד', הם פשוט חיים אותו. יום יום ושעה שעה. בבתים שלהם, במקומות העבודה שלהם, בחזון שלהם, בחלומות, במשפחה. חילוניים עם חרדים, ימנים עם שמאלנים, יהודים וערבים, ותיקים ועולים, דתיים ומסורתיים, צעירים וזקנים. בני כל הדתות, המגזרים והעדות. כולם, ישראלים וישראליות. יפים, מאירי עיניים ורחבי לב. ואיזה לב יש להם, חבל על הזמן. אנשים ונשים שהיו לי בשבע השנים האחרונות לתקווה. תקווה ישראלית, כך קראתי לה, ואני בטוח שגם אתה תמשיך ותקרא לה כך כי הם נתנו לי תקווה, שכל כולה הייתה ישראלית".

ריבלין הוסיף: "יהיו לילות בהם שנתך תנדוד. אל המחשבות יחזרו החיילים שפגשת במחסום, או בקווי הגבול; החייל הבודד שלא ראה את אימא שלו כבר חצי שנה ואתה כל כך שמח כשהוא מגיע אל ליל הסדר במשכן הנשיא; אל העולים החדשים שרק הגיעו, באמצע הטירוף של מגפת הקורונה; אל הילד שפגשת בבית החולים 'גהה', רק בן שתים עשרה וסיפר לך שהוא בדיכאון. דיכאון אמיתי, קליני. מה אתו? הוא מרגיש יותר טוב? הוא כבר השתחרר?; אל יונתן לוין, הפצוע הכי קשה ממלחמת לבנון השנייה. מה יהיה עם יונתן, תגיד לעצמך ומה עם אימא שלו, שמטפלת בו במסירות כזו, מה עם רחלי באמת?".
ריבלין הוסיף וכתב להרצוג על מקרים שראה ומלווים אותו בלילות, ואמר לו גם כי במסגרת התפקיד החדש ייצא לו להתרגש ולשמוח פעמים רבות. "הכל ירגש אותך פתאום", כתב ריבלין. "לומדי התורה, ולצידם החורשים באדמה. חרושי הקמטים מיובלי הידיים. שורדי השואה, גיבורי התקומה. מובילי המאבק באלימות נגד נשים. וזו היא רק רשימה חלקית".
10 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג וראובן ריבלין ב2016
יצחק הרצוג וראובן ריבלין ב2016
"זהו העם מספר אחת". הרצוג וריבלין, ארכיון
(צילום: יובל חן)
"תופתע, תתאהב, תתגאה, תיקח ללב. תנסה לעשות הכול כדי שיהיה להם יותר טוב, יותר קל", חתם ריבלין את מכתבו. "תפעל למענם ללא הרף, ובאהבה. הרבה פעמים, בנסיעות, במפגשים, חשבתי לעצמי, שהתואר 'האזרח מספר אחת' נולד פשוט מפני שזהו העם מספר אחת. היום, אני בטוח. לחייך אדוני הנשיא, לחיי העם הזה. יחי נשיא מדינת ישראל ה-11. תחי מדינת ישראל".
פורסם לראשונה: 22:09, 06.07.21