החלטת בית הדין של הליכוד שהתקבלה במוצאי שבת והעבירה את בחירת נציגי המחוזות ברשימת המפלגה מחברי המרכז למתפקדים באזורי הבחירה, הביאה תסיסה גדולה במפלגה וזעם של חברי המרכז שטוענים למחטף - פחות משבועיים לפני מועד הפריימריז. ההחלטה אמנם נשמעת טכנית, אבל בפועל יש לה משמעויות נרחבות על הרכב רשימת הליכוד לכנסת הבאה.
בשל לוחות הזמנים הצפופים, לא ברור האם מועד סגירת רשימת המועמדים יישאר על כנו, ויתרה מכך, לא בטוח אם הפריימריז, שצפויים להיערך ב-3 באוגוסט, יישארו במועדם. בליכוד שקלו לערוך אותם ב-5 בספטמבר, אבל ככל הנראה בסופו של דבר הם יתקיימו באוגוסט. כל זאת מכיוון שיש מי שמתכוננים לצאת למאבק משפטי נגד ההחלטה ולמצות את האפשרויות. אם בית הדין יקבע לאחר הדיון המורחב כי ההחלטה בעינה עומדת, למתנגדים עדיין תינתן אפשרות לפנות לבית המשפט המחוזי ולקוות שיהפוך אותה.
יו"ר הליכוד, ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, יכול להיות מרוצה מההכרעה להעביר את בחירת המחוזות . השאיפה שלו הייתה לרסן את חברי הכנסת החזקים בקרב חברי המרכז, במטרה למנוע מהם לבנות "סיעה בתוך סיעה", ולצבור כוח פוליטי. נתניהו מעוניין בשינוי השיטה, וסופג ביקורת סמויה על המהלכים האחרונים - ובעיקר על התזמון שלהם.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
יכול להיות מרוצה מהכרעת בית הדין של הליכוד. נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
 מליאת הכנסת
 מליאת הכנסת
"אסור שהפוליטיקה הפנימית תפגע במטרה העיקרית - לנצח את הבחירות". ח"כ חיים כץ
"פסק הדין ניתן על בסיס שיקולים פוליטיים וזרים לשם מימוש רצונו של יו"ר המפלגה", טען עו"ד שי גלילי לשעבר מבקר הליכוד, ומתמודד בפריימריז על משבצת מחוז מישור החוף. "מהרגע שנתניהו הצהיר בפומבי על רצונו כי מתפקדי המחוזות יבחרו את המועמדים בהם, החליט בית הדין 'להתיישר' עם רצונו, לעקם את הוראות החוקה, להתעלם מכל עקרונות המשפט ומהאיסור לשנות כללי בחירות לאחר פתיחתן ולשנות את שיטת הבחירות שבועיים לפני קיומן".
בחדרים הסגורים, מדברים בליכוד על כך שבעבר גורמים שאינם מזוהים עם נתניהו יוכלו להיכנס דרך המחוזות, ולהוות איום עתידי לפיצול הסיעה. בין היתר, אומר גורם, נתניהו נתן כדוגמא את מיכל שיר, מקורבת לגדעון סער שנכנסה דרך משבצת מחוז ולאחר מכן עזבה את הליכוד ביחד עם סער.
3 צפייה בגלריה
מיכל שיר במליאת הכנסת
מיכל שיר במליאת הכנסת
נכנסה דרך משבצת מחוז ולאחר מכן עזבה את הליכוד. ח"כ מיכל שיר
(צילום: יואב דודקביץ' )
יו"ר מרכז הליכוד ח"כ חיים כץ התייחס לשינוי שיטת הבחירה במחוזות בשיחות סגורות, ואמר: "לא אהבתי את הדרך שניסו לשנות את השיטה רגע לפני הבחירות ולפגוע במרכז". הוא הוסיף כי "אם הפוליטיקה הפנימית תפגע במטרה העיקרית, שהיא לנצח את הבחירות הכלליות ולחזור לשלטון, לא נכון לתת לוויכוחים פנימיים לפגוע במטרה הזו".
ביום רביעי הקרוב יקיים בית הדין של הליכוד דיון בהרכב מורחב בסוגיה, סביב הטענה שאין לשנות במועד כל כך קצר את שיטת הבחירה. יום רביעי הוא גם היום שבו אמורה הייתה להיסגר סופית רשימת המועמדים, ואחריו לא ניתן להגיש מועמדות.
אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, המקומות שישורינו למחוזות הם מקום 19 למחוז השפלה, 21 למחוז גליל ועמקים ו־22 למחוז נגב. המקום ה־26 שמור למחוז דן ומקום 29 למחוז מישור החוף. המקומות המתנדנדים הם מקום 34 למחוז חיפה ומקום 36 למחוז ירושלים.
פורסם לראשונה: 07:00, 18.07.22