2 צפייה בגלריה
מטוס קרב של חיל האוויר
מטוס קרב של חיל האוויר
ארכיון
(צילום: Shutterstock)
האם אנשי חיל האוויר במילואים יממשו את איומיהם אחרי ביטול עילת הסבירות? בצה"ל מקווים כי אלפי הטייסים והקצינים שהצהירו בשבוע האחרון שיפסיקו לשרת במחאה על המהפכה המשפטית, לא באמת יעמדו ב"הבטחתם". אחרי שכ-500 מהם הודיעו על כך למפקדיהם בשבוע שעבר באופן רשמי, לצבא יש מרחק בלימה של ימים עד שבועות עד שתורגש השפעה מהמהלך החסר תקדים.
העובדה שהחקיקה עברה אתמול (שני) והנושא ירד מסדר היום הפוליטי לפחות עד לסתיו, גורמת לבכירי הצבא יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון יואב גלנט לקוות שהמחאה תדעך גם בצבא. נכון לשעות הערב אתמול, כמה עשרות טייסים וקצינים במילואים הודיעו מחדש למפקדיהם שלא יתייצבו בקריאה הקרובה.
בצבא מסרבים לומר אם הכשירות החלה להיפגע, אך לפי בצלאל סמוטריץ', שר האוצר ושר במשרד הביטחון, הכשירות המלאה של צה"ל וחיל האוויר נשמרה - נתון שאותו שמעו אתמול בבוקר גם שרים בקבינט מראש אגף המודיעין אלוף אהרון חליוה וראש אגף המבצעים אלוף עודד בסיוק.

2 צפייה בגלריה
הרצי הלוי, בינימין נתניהו
הרצי הלוי, בינימין נתניהו
ראש הממשלה נתניהו והרמטכ"ל הלוי
(צילום: שלו שלום, יואב דודקביץ')
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ביקש אמש מראש הממשלה נתניהו שחברי הקואליציה יפסיקו לגדף את הטייסים, אחרי ימים ארוכים של השמצות מצד ח"כים ושרים נגד המשרתים שנתקלו במענה רפוי ומאוחר לצד שיסוי מתחזק ובשיאו הסרטון שבו הוצגו טייסי קרב כמסרבים לעזור ללוחמי יבשה תחת סכנה במהלך קרב, רק כי הם תומכים במהפכה המשפטית. בכך מקווים הלוי ונתניהו שגל המחאה בקרב המשרתים ידעך והצבא יחזור לשגרה.
כך או כך, החשש הוא שפגיעה בכשירות תגיע בכל מקרה בחלוף כמה שבועות של אי-התייצבות, ולצד העובדה שחלק מהמספרים נופחו, גם ביחידות כמו שלדג וסיירת מטכ"ל, צפוי לחץ מצד הקצונה הבכירה ושר הביטחון גלנט מהמשרתים שאיימו לדלג הלאה.

בכל מקרה, מבחני ההתייצבות הגדולים לא יגיעו גם כך בטווח הנראה לעין: צה"ל לא מקיים תרגילים גדולים בתקופת הקיץ, גם לא בחיל האוויר, על-מנת שהמילואימניקים יוכלו להיות עם משפחותיהם בחופשה ובחגי תשרי. בצה"ל הבהירו אתמול כי אם הטייסים והקצינים אכן יממשו את איומיהם, אזי הצבא כן יהיה מוגבל לבצע את כל משימותיו.
מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר וקצינים בכירים באמ"ן ידרשו מעתה לתקן את משבר האמון שנוצר בין טייסי וקציני מילואים, וגם בקבע, עם הממשלה, לאחר שהשיח הטעון זחל גם לשורות אנשי הקבע. החשש הוא שמשרתים רבים לא יאריכו את שירותם ופשוט יתפטרו לאחר השלמת כהונת תפקידם, בתקופה שבה צה"ל גם כך נמצא במשבר כוח אדם ומתקשה להשאיר את הטובים ביותר.
פורסם לראשונה: 23:48, 24.07.23