השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר התרבות מיקי זוהר הפיצו היום (חמישי) סרטון מבוים ובו נראים לוחמי יבשה בלבנון מבקשים סיוע אווירי באמצע קרב - והטייסים בתגובה שואלים אותם אם הם "תומכי רפורמה", ואז לא מסייעים להם בלחימה, וייתכן שאף מפציצים אותם במקום את האויב.
לאחר שעשרות שיתפו את הציוץ בטוויטר שפרסם הבוקר זוהר עם הסרטון, ומאות עשו לו לייק - הוא מחק אותו. בן גביר, שלא שירת בצה"ל, העלה את הסרטון אמש לעמוד הפייסבוק שלו לצד המשפט "ממליץ לכל סרבן לצפות בסרטון הזה - לא מכניסים פוליטיקה לצבא". הוא לא מחק את הפוסט, ואף כתב כי הוא אינו מתכוון למחוק אותו, מכיוון שהוא "ממחיש היטב את סכנת הסרבנות". לדבריו, "הסרטון המדובר נועד להמחיש את הנזק המוחשי הקיים בניסיון של גורמים שהם מיעוט שבמיעוט לסרב ולהסית לסרבנות. מי שמסרב להתייצב על רקע הרפורמה, בין אם הוא מחיל האוויר ובין אם הוא מחיל אחר, מסכן את ביטחון אזרחי ישראל".
דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, פרסם תגובה חריפה לסרטון: "ביממה האחרונה מופץ סרטון שתכליתו לייצר שיסוי פנימי בתוך צה"ל, אשר ראוי לכל גינוי. הלכידות בצה"ל היא ערך עליון. אנחנו דוחים מכל וכל את כל האמירות והתבטאויות כנגד מפקדי ולוחמי צוות האוויר בסדיר ובמילואים. אלה מיטב הלוחמים והמפקדים בצה"ל, המסכנים את חייהם לילה לילה. הרעות וסיכון החיים מתרחשים בכל פעילות מבצעית בין לוחמי צוות האוויר ללוחמי היבשה, אשר פועלים כצבא אחד למען ביטחון מדינת ישראל".
5 צפייה בגלריה
מיקי זוהר מפרסם סרטון שרץ ברשתות - "לא מכניסים פוליטיקה לצבא"
מיקי זוהר מפרסם סרטון שרץ ברשתות - "לא מכניסים פוליטיקה לצבא"
הציוץ שהעלה מיקי זוהר, לפני שמחק
5 צפייה בגלריה
רץ ברשת: "לא מכניסים פוליטיקה לצבא"
רץ ברשת: "לא מכניסים פוליטיקה לצבא"
הפוסט של בן גביר בפייסבוק. "לא אמחק את הסרטון"
רבים נוספים הפיצו את הסרטון, שאותו הפיק דניאל אדרי. השר זוהר הבהיר לאחר שמחק את הסרטון: "בימים כה סוערים, שאחד נגד השני, נתקלתי בסרטון שביקש להעביר מסר מאחד בצורה מעוררת מחשבה ושיתפתי כדי להדהד את המסר שאחים אנחנו. לצערי, גוף תקשורת החליט להוציא מהקשרו והציג שהוא פוגע בחיל כזה או אחר. כמובן שזו לא הייתה המטרה ולכן מחקתי. עם סרטון או בלי, המסר החשוב הוא שאחים אנחנו".
הרמטכ"ל לשעבר וח"כ גדי איזנקוט אמר כי השרים זוהר ובן גביר "מעולם לא ראו קרב, ומובילים לשיסוי במקום איחוי הקרעים בעם". לדבריו, "אולי זה סמלי שהקבוצה הגרעינית שמובילה את המהפכה המשפטית, פרט לנתניהו, לא הסתכנו בשדה הקרב, אך נהנים להטיף לאלו שסיכנו וממשיכים לסכן ומעזים לבטא את כאבם מהתנהלות הממשלה".
משפחות שכולות זעמו בעקבות שיתוף הסרטון, שהמסר שרצה להעביר ברור - הטייסים "הסרבנים" עוד יגרמו לאובדן חיי אדם. בקבוצות וואטסאפ של משפחות שכולות הביעו רבים זעזוע מהסרטון ששיתף זוהר, וחלקם אף פנו אליו אישית. "אני פונה אליך לאחר צפייה בסרטון התעמולה המזעזע שפרסמת נגד המחאה", כתבה אלמנת צה"ל חני אורן לזוהר. "אני אלמנת צה"ל ממלחמת יום הכיפורים. איבדתי את בעלי, נותרתי בהיריון, שבורה. אספתי את השברים ולא הפסקתי לרגע לאהוב את הארץ הזאת. בשבעת החודשים האחרונים אני מרגישה שאני מאבדת את המדינה ששילמתי בדמים לקיומה. הסרט הזה עושה קריקטורה של לוחמים בשדה הקרב. זו פגיעה איומה, אובדן גבולות מוחלט".
חני, שאיבדה את בעלה דודי כהן, שאף קיבל צל"ש רמטכ"ל, סיפרה כי השר הגיב לה וטען כי מחק את הציוץ. "היה צריך עשרות אלפי צפיות כדי למחוק את הדבר המזעזע הזה", אמרה. "מאיפה הוא הביא את הרעיון המפלצתי הזה? זה לא אמיתי. אתם לא מבינים מה דבר כזה עושה. זה הופך את הקרביים. זה לא ייאמן".
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"מאיפה הוא הביא את הרעיון המפלצתי הזה?". השר זוהר
(צילום: אמיל סלמן)
אח שכול אחר כתב בקבוצת הוואטסאפ: "אני בצמרמורת בכל הגוף. ה'אני נשבע' של אחי בכותל היה להגן על מדינה דמוקרטית בה נולד והתחייב להגן עליה, בוודאי לא על מיקי זוהר, אמסלם, נתניהו, גולדקנופף וגל הפושעים הגנבים והגזלנים, שבגדו בחללי צה"ל ובני משפחותיהם. זה לא יעבור בשתיקה". בקבוצת הוואטסאפ שלהם הם הציעו להתלונן על השר זוהר לטוויטר ולבקש למחוק את הסרטון המבזה, לדבריהם.
לירון חכמון, אחות שכולה, אמרה בתגובה כי "מדובר בסרטון שמבזה את חיילי צה"ל, את מתינו ששדה הקרב צרוב על גופם. אנחנו מתביישים ששר, בימים כאלה של מצוקה, נותן ידו להסתה כה בוטה. שייקח אחריות ויעצור את החורבן אליו הם מוליכים את המדינה".
מקבוצת "במותם ציוו" של המשפחות השכולות נמסר: "ימים אלה הם ימי צרה ומצוקה בעם ישראל, בעבר ומסתבר שגם בהווה. קבוצת 'במותם ציוו' מזועזעת מהסרטון אותו מפיץ מיקי זוהר, כאחרון שרי תעמולה פאשיסטית נגד חיילי צה"ל. אנו, משפחות שכולות אשר איבדו את אהוביהן למען מדינה יהודית ודמוקרטית, מזועזעים ופגועים עד לעמקי נשמתנו. הפצת סרטון עם מיטב האפקטים ופעלולי המלחמה מבזה את מתינו ואותנו. בשם אהובינו שאת שדה הקרב חוו על בשרם, כדי להגן על מדינה יהודית ודמוקרטית, אנו מתביישים ומבוזים. אוי לבושה – שר התרבות נותן ידו ומפיץ סרטון כה מביש בסגנון משרד תעמולה במשטר דיקטטורי. קחו אחריות ועצרו את החורבן שאליו אתם מוליכים את מדינת ישראל".
האלוף במיל' תמיר הימן, מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי וראש אמ"ן לשעבר הגיב לסרטון, אותו כינה: "מזוויע, מחליא, מעליב, מבייש, מביך". הוא ביקש סליחה מהמשפחות השכולות ו"מהטייסים שסיכנו חייהם לחלץ חיילים מהתופת": "אני די בטוח שמי שמפרסם את הזוועה הזאת מעולם לא היה בסיטואציה המתוארת בסרטון, אחרת היה מבין מה הוא מעולל, ואיזה קו אדום נחצה פה".
5 צפייה בגלריה
טקס החלפת מפקד מחוז תל אביב
טקס החלפת מפקד מחוז תל אביב
"ממליץ לכל סרבן לצפות". בן גביר
(צילום: מוטי קמחי)
ראש השב"כ לשעבר נדב ארגמן העניק גיבוי הבוקר לאנשי המילואים שמודיעים כי לא ימשיכו להתייצב בעקבות חקיקת ביטול עילת הסבירות כחלק מהמהפכה המשפטית - והצביע על ראש הממשלה בנימין נתניהו כאחראי לפגיעה האפשרית בכשירות צה"ל. "להטיל את האחריות על אותם מתנדבים, טייסים ויחידות מיוחדות זו שגיאה מוחלטת", אמר בריאיון לאילנה דיין בגל"צ. הוא הסביר כי "אם החקיקה האיומה והנוראה הזאת תעבור, אנחנו מדינת אחרת - אז אנחנו לא חייבים לעמוד בחוזה שחתמו איתנו".
נכון לאתמול, לאחר בדיקות וניטורים חדשים שעשו בצה"ל, כמה מאות קצינים במילואים - בהם טייסים - הודיעו על הפסקת שירותם. בצבא עדיין לא מגדירים זאת, גם עבור הדרג המדיני, כחציית קו אדום מבחינת כשירות צה"ל למלחמה - אך מביעים דאגה מהמספרים שהולכים וגדלים מיום ליום, ועומדים בפני כמה תרחישים אפשריים שעשויים לגרום להתרעה על מצב המעורר חשש ממשי.
בצבא קבעו מנגנון ניטור ודיווח יומי בכל הזרועות כדי לבחון תדיר את היקף התופעה, ולא רק בחיל האוויר. עם הקצינים שהודיעו כי לא יתייצבו נמנים שלושה תתי-אלופים במילואים המנהלים תאי שליטה בבור של חיל האוויר בקריה. בסך הכול, יש עשרות קצינים בכירים במילואים שנושאים בתפקיד דומה.
5 צפייה בגלריה
תא"ל דניאל הגרי
תא"ל דניאל הגרי
"סרטון שתכליתו לייצר שיסוי פנימי בתוך צה"ל". דובר צה"ל דניאל הגרי
(צילום: דובר צה"ל)
בצבא בודקים מדי יום גם אם יש "אירועי לכידות", ביחידות הסדירות, מחשש שאלו יגיעו בימים הקרובים, כמו ויכוחים סוערים, עימותים בין חיילים לגבי המחאה והמהפכה המשפטית והצטרפות חיילים סדירים לעצומות או להפגנות – ועד כה לא זוהו אירועים מעין אלה.
בינתיים, הרמטכ"ל הרצי הלוי הורה למפקדים לנהל על כך שיחות כבר בימים הקרובים עם כלל חיילי הצבא כדי שהנושא יוצף תחת שליטה וקביעת קווים אדומים. באשר לחיילי המילואים, בצבא לא פוסלים שינקטו צעדים פיקודיים נגד חיילים שלא יתייצבו לקריאה ולצו, בחילות האוויר והיבשה, במנעד המלא – מהשעיה, דרך הדחה ועד למחבוש.
בצה"ל מודים שכבר הלכידות הפנימית נפגעה בתוך הצבא, גם אם קשה למדוד אותה והמטרה כעת היא להקטין את הפגיעה או לפחות לגדרה. בצה"ל מבטיחים עוד כי תמונת המצב המלאה, לרבות האיומים הביטחוניים וכשירות הכוחות, תוצג תדיר ובצורה מלאה לדרג המדיני.
דניאל אדרי אמר בתגובה כי "אני יוצר תכנים בדרך כלל על ההסברה הישראלית כמו המקרה הנוכחי. ראיתי מה קורה בצבא, בפוליטיקה, בלי להתייחס לצד זה או אחר. אני בעצמי חייל מילואים פעיל, ממערך ההגנה האווירי. ראיתי לנכון ליצור את הסרטון הזה שמומן ושוחק על ידי. אין גורם שמימן את הסרטון. רציתי ליצור איחוד ולא שיסוע, לאחות את החברה ולהפסיק את מלחמת האחים, להפסיק את השיח הפוליטי. בחרתי דווקא להציג שאותו חיל, אני, קורא למפקד בשטח. רציתי להציג שגם ביבשה ובאוויר השיח נמצא בתוכנו והורג אותנו. רואים את הפניה הישירה שלי אחרי הפיצוץ. אני אומר אחים שלי - מימין ומשמאל.
"לצערי פוליטיקאים, ידוענים וצה"ל התייחסו לחלק של חיל האוויר. כששומעים קודקוד רואים חיל באזור כזה שלא יפציצו אותו. רואים את הטייס בפריים אחד. מתוך הקוקפיט ואחר כך בחוץ. חשבתי על כל התגובות שיכולות להיות, ולגרום למכה בבטן. אני לא רוצה שיקראו לי בצו 8 ויתחיל שיח פוליטי 'הייתי בהפגנה לא הייתי'. ובמקום להתעסק במשימה נתעסק בפוליטיקה. את השיח הפוליטי צריך להשאיר מחוץ לצבא".