ראש הממשלה בנימין נתניהו התעמת הערב (רביעי) בדיון הסגור במשרדו על הפשיעה הלאומנית עם יו"ר ועדת הרשויות הערביות מודר יונס, שסירב לקביעה ולפיה האלימות הגוברת נובעת בעקבות פעילותם של ארגוני הפשיעה. יונס הרים את קולו - במה שהתפתח מיד לקרב צעקות: "אני שומע אתכם מדברים על ארגוני פשיעה, יכול להיות שזה ארגוני פשיעה".
בשלב הזה נתניהו דפק על השולחן והשיב לו בצעקות משלו: "יכול להיות?! אתה יודע שזה ארגוני פשיעה! אני לא יכול לטפל בזה עם ההתכחשות שלך. אליי באו ראשי רשויות ואמרו שהם מפחדים לומר שהם מאוימים". כשנרגעו מעט הרוחות, נתניהו הוסיף: "אני מזדהה עם הכאב שלך ונתתי לך להתבטא - אבל אתה צריך לעזור לי ולא להתכחש שמדובר בארגוני פשיעה. בזה אנחנו הולכים להתמקד".
3 צפייה בגלריה
הצהרתם של בנימין נתניהו ויואב גלנט מזירת הפגיעו בהר חברון
הצהרתם של בנימין נתניהו ויואב גלנט מזירת הפגיעו בהר חברון
נתניהו וזירת הרצח בטירה, שלשום
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ, דוברות המשטרה)
הדיון התקיים בין היתר על רקע דרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לערב את שב"כ במאבק בפשיעה בחברה הערבית, בעקבות אובדן השליטה שם ומספר מקרי הרצח ששוברים שיאים. מתחילת השנה נרצחו 159 בני אדם בחברה הערבית, ובן גביר דורש גם הפעלה של מעצרים מינהליים. דרישה נוספת של בן גביר היא למפות את הבחירות המונציפליות במגזר - ולבחון כיצד מונעים השתלטות אלימה ועבריינית על הבחירות.
במערכת המשפטית מסתייגים מעירוב שב"כ במאבק בפשיעה בחברה הערבית. "שירות הביטחון הכללי מסייע כבר עכשיו למשטרה בכל הקשור לעבירות פליליות במגזר הערבי , המשיקות לעבירות ביטחוניות", אמרו ל-ynet גורמים במערכת המשפט. "עם זאת, שב"כ מסתייג מעירובו במעקב ובפענוח פשעים פליליים במגזר הערבי כדרך שגרה. זאת מכיוון שאינו רוצה לשמש כוח שיטור במגזר הערבי, וגם מחשש ששיטות העבודה שלו ייחשפו. במקום לגייס את שב"כ לסייע למשטרה, צריך לחזק את יכולותיה ואת כוח האדם המקצועי שלה".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
דורש לערב את שב"כ
(צילום: אלעד גרשגורן)
בחודש יוני האחרון, למשל, הושגה חשיפה נרחבת של אמצעי לחימה במגזר הבדואי בזכות שב"כ - מכיוון שלגניבת כלי נשק יש זיקה ביטחונית. ועדיין, בין הנימוקים המועלים נגד שילוב שב"כ הוא שאין לכך הסמכה ב"חוק השב"כ", שמטרותיו מוגדרות בעיקר בסיכול טרור נגד מדינת ישראל ובשמירה על הדמוקרטיה.
החשש בשב"כ הוא שאם יהיה תיקון לחוק השב"כ, שיסמיך אותו לסייע למשטרה, הדבר יהווה "מדרון חלקלק" ותירוץ לגייסו למטרות לאומיות נוספות - כל ממשלה לפי ראות עיניה. ֿגורמים במערכת המשפטית הזכירו כי שב"כ גויס, למרות התנגדותו בתחילה, למעקב אחרי חולי קורונה - אבל הגיוס היה מוגבל בזמן ולמען מטרה לאומית יוצאת דופן. "יש לחזק את המשטרה במקום לשנות את ייעוד השב"כ", אומרים אותם גורמים.
השר בן גביר מסר כאמור כי יגיש היום הצעת החלטה לממשלה שבמסגרתה תוקם "יחידה ייעודית" בשב"כ, שמטרתה לדבריו תהיה "סיוע למשטרה במאבק בפשיעה הלאומנית ובארגוני הפשע" - בכלל זאת באמצעות "אמצעים טכנולוגיים". זאת לאחר שכבר נודע כי שב"כ מעורב בחקירת הרצח המרובע באבו סנאן אתמול ומסייע גם בחקירת הרצח שלשום של מנכ"ל עיריית טירה.
בתום הדיון, שארך כשלוש שעות במשרד ראש הממשלה, החליטה ועדת המשנה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית בראשותו של נתניהו כי שב"כ יסייע למשטרה בפעולתה נגד ארגוני הפשיעה בכל הקשור לבחירות לרשויות המקומיות, במסגרת ייעודו ותפקידיו על פי חוק. ראש השב"כ רונן בר ציין כי הארגון לא צריך להיכנס לכל אירוע, אלא באופן ממוקד בלבד. למעשה, לא מדובר בסמכויות חדשות ובשינוי חוק שב"כ, שכן בהרבה מובנים התערבות מעין זו מבוצעת כבר כעת. שב"כ ממילא פועל כאשר מדובר בפגיעה בסמלי שלטון או במקרי הברחות נשק שיש חשש שיזלגו לטרור. גורמים שהשתתפו בדיון התרשמו שההחלטה לערב את שב"כ היא לא יותר מגימיק, מאחר שהארגון בעצמו התנגד לכך, וגם משרד המשפטים.

סמוטריץ': "לא אשחרר תקציבים עד שנוודא שיש פיקוח ובקרה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס לסערת הקפאת התקציבים לחברה הערבית, והבהיר: "אני רוצה שהדבר יהיה ברור - הפשע המאורגן נשען על כסף, זו המוטיבציה שלו, זה המצע שהוא צומח עליו. הכסף הזה ברובו הוא כסף של מדינת ישראל, שבמקום לשרת את אזרחי ישראל הערבים ולהגיע לשיפור התשתיות, השירותים, הרווחה, הבריאות, החינוך, הגינון והאשפה, מגיע לידיים של אותם גובי פרוטקשן הגובים אותו מראשי הרשויות ומעובדי הרשויות. כשר אוצר אני מקבל אחריות על הדבר הזה. אנחנו חייבים למגר הפשיעה והפרוטקשן ולשמור על החיים של אזרחי ישראל כולם".
3 צפייה בגלריה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
"הולך לשים סוף לפרוטקשן". סמוטריץ'
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
הוא הוסיף: "אני מוביל דיוני עומק שימצאו את המנגנונים המדויקים שבאמצעותם יהיה אפשר לוודא שהכסף הזה מבצע את הפרויקטים ומשרת את האזרחים, ולא מגיע לארגוני הפשיעה והפרוטקשן. אנחנו נקיים בתקופה הקרובה שיח עם כלל משרדי הממשלה הרלוונטיים, נגבש את המנגנונים האלה ורק לאחר מכן נשחרר את התקציבים".
הוא סיכם: "זה מה שנכון לרשויות ולראשי הרשויות. אני לא כועס עליהם, אגב, הם מפגינים נגדי כיוון שהם מפחדים, מאוימים ונסחטים על ידי ארגוני הפשיעה. אני הולך לשמור על החיים שלהם, של בני המשפחות שלהם, של קרובי המשפחות שלהם, של התושבים שלהם, של העובדים שלהם. אני הולך לשים סוף לפרוטקשן, למנוע הכלכלי שמניע את ארגוני הפשיעה. אני לא מתכוון לוותר. זו האחריות שלי למגר את הפשיעה והפרוטקשן, ולוודא שהכסף שאנחנו משקיעים משרת את אזרחי ישראל עצמם - ורק אותם".