הדיונים והצעקות נגמרו, ההצבעות מתחילות: 33 שעות של דיונים לאורך כל הלילה בנוגע לתקציב המדינה הסתיימו הערב (יום ד') בנאומים סוערים למדי של ראש הממשלה נפתלי בנט וראש האופוזיציה בנימין נתניהו – שתקפו זה את זה בחריפות לצד קריאות וצעקות כמעט בלתי פוסקות מצד חברי הכנסת – ומיד לאחר מכן החל שלב ההצבעה על מאות סעיפי התקציב השונים, שצפוי להימשך יממה שלמה. בסך הכול ייערכו כ-780 הצבעות – בהן גם על הסתייגויות שהגישה האופוזיציה על חוק ההסדרים ותקציב המדינה לשנים 2021 ו-2022.
אם לא יהיו שינויים דרמטיים של הרגע האחרון, עד יום שישי בבוקר צפוי התקציב לעבור סופית בקריאה שנייה ושלישית. הוא יהיה הראשון שמאושר מאז מרץ 2018, אז עבר תקציב המדינה הדו-שנתי הקודם. ליתר ביטחון, בקואליציה לקחו מקדם זמן של שבוע שלם לפני המועד האחרון האפשרי לאישור התקציב ב-14 בנובמבר (שלאחריו, בלי אישור שכזה, הממשלה תתפרק). גם בקואליציה וגם באופוזיציה הכריזו "נוהל גיוס חירום", והודיעו כי לא יינתנו שחרורים מההצבעות.

13 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בנט במליאה, הערב. "אחרי שהתקציב יעבור ייפתח בליכוד עידן חדש"
(צילום: עמית שאבי)
13 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: עמית שאבי)
13 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו במליאה. "מיסים במקום ניסים"
(צילום: עמית שאבי)
ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בפתח נאומו: "זאת שעה חשובה ליציבות המדינה ולחיים הכלכליים שלה. אחרי שלוש וחצי שנים של בלאגן, ניהול כושל ושיתוק מערכות, שנים שבהן המדינה הייתה כלי במשחק אישי, שנים של 4 מערכות בחירות, אחת אחר השנייה עם מבוי סתום, הקשבנו לקולם של אזרחי ישראל. אלה שחששו באמת לגורל המדינה. שראו פוליטיקאים משחקים באש ושוברים את המדינה מבפנים. הקשבנו וקיבלנו החלטה, הקמנו ממשלה בישראל".
בנט הוסיף כי "מיד נדרשנו להתמודד עם וריאנט הדלתא שכבר הספיק לחזור לארץ, נלחמנו להשאיר את המשק והעסקים פתוחים. התחלנו עם הבוסטרים חודש וחצי לפני כל העולם, אנחנו מנהלים את הקורונה ולא היא אותנו. אנחנו לא מצפים להכרה מהתקשורת ובטח לא מכאן. בשביל זה יש את בוריס ג'ונסון. עכשיו למשימה הבאה - להעביר תקציב למדינה. העברת התקציב תבטיח יציבות והיא תשדר שכלכלת ישראל איתנה וצומחת. מדינת ישראל נמצאת ב-7% צמיחה בשנה. זה נתון פנטסטי, שנים שלא הייתה צמיחה כזו".

בנט: "כסף לחמאס? קמפיין מופרע של דה-לגיטימציה"

ראש הממשלה עבר בשלב זה להתנגדות הנחרצת של האופוזיציה לתקציב, ולקמפיין שכעת מושמע בימין על העברה לכאורה של כספים לחמאס: "יש מי שרוצה מדינת ישראל יציבה, ויש מי שרוצה מדינה בתוהו ובוהו תמידי. מולנו, בעיקר מול האגף הימני יותר בממשלה, יש קמפיין מופרע של דה-לגיטימציה ופייק, והנה דוגמה מהימים האחרונים למכונת השקרים שאנחנו מתמודדים מולה. פתאום, משום מקום, יש היגד חדש באוויר - כולנו שומעים היגד שממשלת ישראל מעבירה את כספי המיסים שלנו לחמאס.
13 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בנט במליאה, הערב
(צילום: עמית שאבי)
13 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: עמית שאבי)
13 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: עמית שאבי)
"מאיפה זה הגיע? אז בואו אספר לכם. מישהו באיזו עמותה קיבל איכשהו אישור להיכנס לעזה והוא פגש מישהו מחמאס, אבל כל האירוע הזה מתרחש בכלל בזמן כהונתו של בנימין נתניהו כראש הממשלה - כל הדבר הזה שכבר שבועיים מפמפמים, זה הכול בתקופת ביבי. למען הסר ספק אין שקל אחד של משלם המיסים הישראלי שמתוקצב לעמותה הזו. פשוט שקר, פייק מוחלט".
בנט המשיך לתקוף בדבריו את נתניהו, וטען בין היתר כי "ברגע שהתקציב הזה עובר, אתם מבינים - כולם מבינים - עידן חדש מתחיל בליכוד, הכול נפתח". הוא הדגיש את המשא ומתן שנתניהו קיים בעבר עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס: "מה הוא השתגע, מה ההיגיון פה - הרי זה הכול היה במשמרת שלו! מכל הטענות בעולם לבחור דווקא במימון חמאס - נתניהו, האיש שהמציא את מזוודות הכסף לחמאס? לא האמנתי שזה הגיוני. אבל כנראה שאין מה לחפש הגיון פה. זה ביבי, זה אתה. זה המודל העסקי שלך. בלי שהעם מפולג אין לך קיום פוליטי.
"שקר, כשחוזרים עליו מספיק פעמים, עם מכונה מספיק אפקטיבית, וברוך השם יש פה מכונה, בסוף יהפוך לאמת", המשיך בנט. "אני רוצה להגיד פה משהו. אין כסף לחמאס. גם את מזוודות הדולרים שלך הפסקנו. הבעיה היחידה האמיתית שלך בממשלה עם רע"מ היא - שאתה לא עומד בראשה".
13 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: עמית שאבי)
13 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: עמית שאבי)
13 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת, הערב
(צילום: עמית שאבי)
לאורך כל נאומו של ראש הממשלה נשמעו קריאות ביניים וצעקות מקרב חברי האופוזיציה, שאף טענו כי הוא זכה לזמן רב יותר מהמגבלה של 10 דקות לנאום (אם כי ליו"ר מיקי לוי זכות להאריכה, כפי שעשה). חבר הכנסת משה אבוטבול מש"ס אף הניף בשלב מסוים בובה של חתול, אולי על רקע המתקפה האחרונה של יעקב ליצמן בהקשר הזה, וצעק: "מיאו מיאו, אפילו הוא קיבל תקציב". בעקבות התעלול הזה הוא סולק מהמליאה.

נתניהו תקף: "מנהיגים לא סופרים את בנט"

מיד אחרי בנט עלה לנאום יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. בפתח דבריו התייחס נתניהו להפגנת הימין אמש בכיכר הבימה בתל אביב, שם לדבריו "התקבצו אלפי ישראלים אוהבי העם והמדינה, פטריוטים ציונים. הם הגיעו מכל קצות הארץ למפגן דמוקרטי עוצמתי. הם זעקו את כאבם העמוק על מדיניות הממשלה הנוכחית ממשלה שמדרדרת את ישראל בכל התחומים.
"אבל היה שם רגע אחד מאוד מרגש. המפגינים הניפו מעלה את הטלפונים המוארים שלהם, הם שרו כאיש אחד 'באנו חושך לגרש'. ובכן, ערב ראש חודש כסלו - באנו חושך לגרש. במקום שנוכל לברך על הניסים, אנחנו מקבלים בתקציב הזה מיסים, העלאת מיסים וגזירות קשות. זה כל כך אופייני: ממשלת השקר עושה את ההפך הגמור ממה שהבטיחה".
נתניהו הזכיר את "תוכנית סינגפור" של בנט, וטען כי בנט "הבטיח שהממשלה שלו תפחית מיסים. נו, המזל של כולנו שאין מס על ההבטחות של בנט - אחרת כלכלת ישראל הייתה פורצת לדורות. לא רק שהממשלה של בנט, לפיד וליברמן מעלה מיסים, מס על שתייה קלה, מס על כלים חד-פעמיים ומס הגודש - למס הזה נתנו שם מכובס, מס הגודש. ואלה לא סתם מיסים, אלה מיסים שיוצרים אפליה חמורה, מיסים וגזרות נגד השכבות החלשות והפריפריה, יש כאן אטימות לב".
13 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו על הדוכן. "בנט חולצה אפורה, נדחף לצילומי מסדרון עם מנהיגים שלא סופרים אותו"
(צילום: עמית שאבי)
13 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: עמית שאבי)
13 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: עמית שאבי)
יו"ר האופוזיציה כינה פעם נוספת את ממשלתו של בנט "ממשלת השקרים", וטען כי למרות הבטחותיה היא מעלה מחירים: "הכול מתייקר, הכול עולה חוץ מהמנדטים של בנט, אבל השקרים שלכם לא נעצרים כאן. אתם זוכרים איך יאיר לפיד יצא למלחמת חורמה נגד הכספים הקואליציוניים? ומה קרה בפועל? לא רק שלפיד בנט וליברמן לא ביטלו את הכספים הקואליציוניים, הם הכפילו אותם - ועם הכסף המבוזבז הזה אתם קונים קולות של חברי כנסת".
נתניהו תקף בדבריו גם את פעילותו המדינית של בנט, ולעג לביקורו האחרון בוועידת האקלים בגלזגו, שבה נועד עם מנהיגים רבים מרחבי העולם. "ראיתי שבנט לקח לוועידת האקלים את המשלחת השנייה בגודלה בעולם אחרי ארה"ב. במשלחת הזו היו לבנט יותר מהמצביעים שנותרו לו. בשביל מה? בשביל בנט חולצה אפורה. הוא נדחף על הדרך לצילומי מסדרון עם מנהיגים שלא סופרים אותו".

אמסלם סולק אחרי שקילל את היו"ר: "סמרטוט"

לפני בנט ונתניהו עלה לדוכן הנואמים שר האוצר אביגדור ליברמן, שהציג בקצרה את תקציב המדינה - וכצפוי תוך דקות ספורות נשמעו צעקות מצד חברי האופוזיציה. ח"כ דודי אמסלם מהליכוד הוצא ראשון מהאולם אחרי שקרא כמה וכמה קריאות, ותקף כשסולק: "יא בולשביקים, אני מרגיש בידיים איך אנחנו עושים לך את זה עוד מעט". אמסלם חזר למליאה רק אחרי נאומיהם של בנט ונתניהו, אך מהר מאוד סולק ממנה שוב, אחרי שקילל את יו"ר הכנסת מיקי לוי וקרא לו "ביריון" ו"סמרטוט רצפה".

בין לבין הצעקות וקריאות הביניים הכריז ליברמן: "סופסוף מדינת ישראל הופכת למדינה נורמלית. מדינה עם תקציב. הכנתי נאום ארוך, אבל שמעתי את דיונים הקודמים והנאומים של אופוזיציה. החלטתי לוותר על הנאום". לדבריו, "שלוש וחצי שנים לא התקיים דיון על התקציב, לא הייתה הצבעה. רק מסיבה אחת. כולם מבינים שזה בניגוד למשק הישראלי. זה פגיעה קשה בכלכלת ישראל. למה זה לקח שלוש וחצי שנים? בגלל אינטרס אישי פרסונלי של איש אחד שהיה מוכן להקריב את כל כלכלת ישראל למען האינטרס האישי שלו".
ליברמן הוסיף כי "אנחנו מביאים את התקציב הכי חברתי בתולדות ישראל. אנחנו מביאים עסקת חבילה. הבאנו תוכנית דיור הכי מרשימה, ואם אנחנו רוצים לדבר נתונים, תדעו שהשנה נעבור 80 אלף שיווקים, 60 אלף עסקאות, נעבור 55 אלף יחידות דיור - שיא של כל הזמנים. זה מה שהממשלה הזו עשתה ב-143 ימים. אדוני היו"ר, אני מקווה שהנציגים של כל הקבוצות יידעו להתעלות מעל האינטרסים ולפעול למען מדינת ישראל, אני מקווה שגם האופוזיציה תשכיל לפעול למען מדינת ישראל ולתמוך בתקציב".

שר החוץ ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד נאם לאחר ליברמן ואמר: "הלילה המדינה כבר לא בממתינה. היא חוזרת למקום הנכון שלה. המקום שבו היא עובדת בשביל האזרחים, לא הם בשבילה. התקציב הוא ניצחון משותף. כבר הרבה זמן לא היה לנו ניצחון משותף". לפיד פנה גם לאופוזיציה בדבריו: "זה בסדר שתצביעו נגד. זכותכם, אבל זה ניצחון משותף. של כולנו. על הקורונה, על הסכסוך הפוליטי, על שיח השנאה".

חיוכים בקואליציה: "ליברמן הבוס"

כשעה לפני תחילת ההצבעות הערב, נכנסו בנפרד רוב ראשי מפלגות הקואליציה ללשכתו של בנט, לשיחות יישור קו לפני השלב הקריטי. בהמשך התכנסו ראשי הקואליציה לישיבה משותפת שבה הם נראו מחויכים למדי, ולפיד אף הזמין עבור ליברמן שלט מיוחד בדמות לוחית רישוי, שעליו נכתב "הבוס".
שלב ההצבעות על סעיפי התקציב החל כאמור בתום דיון שנפתח אתמול ונמשך 33 שעות רצופות. לאורך כל הלילה האחרון קיימה האופוזיציה פיליבסטר שכלל נאומים ארוכים במליאת הכנסת, כשמאחורי הקלעים התנהלו מגעים בניסיון להביא עריק אחד מהקואליציה שיתנגד לתקציב או ימנע ממנו - ובכך יביא להפלתו.
13 צפייה בגלריה
ישיבת ראשי מפלגות הקואליציה- לפיד קנה לליברמן לוחית רישוי ״הבוס״
ישיבת ראשי מפלגות הקואליציה- לפיד קנה לליברמן לוחית רישוי ״הבוס״
ליברמן "הבוס". ישיבת ראשי מפלגות הקואליציה לפני תחילת ההצבעות

מוקדם יותר, אמר בנט בדרכו לישיבת הסיעה של ימינה בכנסת כי הוא משוכנע שתקציב המדינה יעבור - ושלל את האפשרות לעריקים שיגויסו על ידי האופוזיציה. לשאלת כתבת ynet הוא ענה: "הם ינסו, אבל אף אחד לא יצליח להחזיר את המדינה אחורה לכאוס שהיה. אנחנו הולכים לנצח: 0-780", ורמז למספר ההצבעות על סעיפי התקציב.
גם שרת התחבורה מרב מיכאלי התייחסה לתקציב, בישיבת הסיעה של מפלגת העבודה. היא אמרה כי התקציב הזה הוא טוב יותר מתקציבים קודמים רבים שהוצעו בעבר, ומנתה בין היתר כמה מהתוכניות המוצעות בו, כמו התוכנית למאבק בפשיעה בחברה הערבית. לדבריה הוא כולל "תקציב שיא" במשרד התחבורה, שיאפשר "להתמודד עם מצב החירום הנורא שהתחבורה שלנו מצויה בו". היא הדגישה כי "מעל הכול, זה תקציב שיביא יציבות אחרי כל כך הרבה שנים של משבר".
פורסם לראשונה: 18:45, 03.11.21