במשרד הבריאות מחלחלת ההבנה כי אם שיעורי התחלואה לא יתמתנו ומספר החולים המאושפזים בבתי החולים ימשיך לטפס – ישראל עלולה למצוא את עצמה תוך מספר שבועות בסגר. "לכולם זה ברור שאם לא נצליח להשתלט על הסיפור הזה, נלך לסגר", אמר אתמול בכיר במשרד הבריאות, בתום היום הראשון של מבצע החיסון השלישי. קיימת היתכנות שהסגר יתרחש בתקופת החגים, אך לא נקבע שהחגים הם המועד הספציפי להחלתו, אם יוטל.
3 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה מהירות בבית ספר אליאנס תל אביב
בדיקות קורונה מהירות בבית ספר אליאנס תל אביב
בדיקות קורונה לילדים בתל אביב, ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
מנגד, גורמים אחרים במשרד הבריאות הכחישו שאופציית הסגר על השולחן. ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד, הכחישה שהיא מקדמת בימים אלו מהלכים שיובילו לסגר.
בינתיים במשרד הבריאות כבר סימנו את היעד הבא: ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" נודע שבישיבת הקבינט הקרובה, שמועדה טרם נקבע, יבקש המשרד להקשיח את התו הירוק ולהחיל אותו גם על ילדים עד גיל 12 – שמוחרגים ממנו כרגע, וכן להחיל אותו גם על מקומות בהם שוהים מתחת ל-100 איש. המשמעות: ילדים יצטרכו להציג תוצאות שליליות של בדיקות קורונה בכניסה לכלל האתרים שהכניסה אליהם מחייבת את התו – קניונים, מסעדות, בתי קולנוע וכו', וזאת מאחר שהם אינם מחוסנים.

נקודה מעודדת במיוחד הייתה ההיענות הנרחבת אתמול של בני ה-60 ומעלה לקבלת מנת החיסון השלישית: על פי נתוני קופת חולים כללית, נכון לאמש 17,000 מטופלים התחסנו במנה השלישית, ועוד 110 אלף זימנו תור. במכבי, נכון לאותה שעה, כ-11,000 מבוטחים התחסנו במנה השלישית וזומנו קרוב ל-92 אלף תורים. במאוחדת חוסנו עד כה כ-4,000 מהמבוטחים וכ-28 אלף תורים נקבעו, ואילו בלאומית חוסנו 500 וזומנו 15,000 תורים.
עיקר הביקוש לחיסונים נרשם בערים הגדולות, כאשר תל אביב נמצאת בראש הרשימות. חיפה, תל אביב, פתח תקווה, ירושלים וראשון לציון מובילות את הביקוש בקופח כללית; בקופת חולים מאוחדת מככבות ירושלים, רחובות, אשדוד, מודיעין ותל אביב; ובלאומית נתניה, תל אביב, פתח תקווה, חולון וראשון לציון.
"כרגע אנחנו רואים בעיקר נהירה", אמרה אתמול רות ברוך, ראש אגף הסיעוד של חטיבת הקהילה בכללית ומנהלת מבצע החיסונים של הקופה. "אנחנו מפעילים כרגע 140 מתחמי חיסון ובימים הקרובים נפתח עוד".
3 צפייה בגלריה
מתחסנים במנה שלישית נגד קורונה
מתחסנים במנה שלישית נגד קורונה
נותנים את הזריקה השלישית. "נהירה לקופות"
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
מתחסנים במנה השלישית
מתחסנים במנה השלישית
(צילום: מוטי קמחי )
"יש היענות מדהימה", סיפרה מלי קושא, האחות הראשית של מאוחדת ומנהלת אגף הסיעוד בקופה. "אני מופתעת מהקצב של הזימונים. בשעה 14:00 היינו עם 25 אלף תורים עתידיים וב-18:00 כבר עם 53,612 חיסונים עתידיים. כלומר, יותר מהכפלה במספר התורים תוך ארבע שעות. הציבור מבין שבשביל להמשיך ולהגן על הבריאות – צריך להתחסן במנה השלישית".
"ההיענות היא פנטסטית והציבור מצביע ברגליים", אומר גם חיים פרננדס, מנכ"ל קופ"ח לאומית. "השאיפה היא שנצליח להגיע לאחוזי התחסנות משמעותיים במהלך החודש הזה ולהגן על הקבוצה שנמצאת בסיכון הכי גדול. זו אוכלוסייה שמבינה שזו הדרך הטובה ביותר להגן על עצמה, לחגוג את החגים שמתקרבים אלינו ולחיות בשגרה".