הפלסטינים הודיעו אתמול (חמישי) כי שני עצורים מעזה מתו בכלא הישראלי, בהם רופא פלסטיני בכיר מבית החולים שיפא. את ההודעה מסרו רשות האסירים הפלסטינית ומועדון האסירים הפלסטיני - שהאשימו את ישראל במותם.
2 צפייה בגלריה
ד"ר עדנאן אחמד אל-ברש
ד"ר עדנאן אחמד אל-ברש
ד"ר עדנאן אחמד אל-ברש
הרופא הבכיר הוא ד"ר עדנאן אחמד אל-ברש, ראש המחלקה האורטופדית בבית החולים שיפא שברצועת עזה, ומותו סוקר בהרחבה בעולם. אלברש הוא דמות מוכרת מאוד ברצועה, שהרבה להתראיין כשצה"ל פעל בשיפא. בחמאס טוענים שהוא היה בכלא השראלי יותר מארבעה חודשים לאחר שנעצר בעת מילוי תפקידו בבית החולים אל-עוודה שבצפון הרצועה. הפלסטינים טוענים שמדובר ב"התנקשות", ושגופתו עדיין בבית המעצר.
דובר צה"ל אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי שירות בתי הסוהר הכריז על מותו של אל-ברש כבר ב-19 באפריל, והוסיף כי הוא נעצר "מסיבות של ביטחון לאומי" ונכלא בכלא עופר. הוא לא התייחס לנסיבות מותו.
ממשרד הבריאות הפלסטיני נמסר כי "עם מותו של ד"ר אל-ברש, מספר עובדי הבריאות שנהרגו בעזה עלה ל-496. עוד 1,500 נפצעו ו-309 נעצרו". המשרד קרא לקהילה הבינלאומית ולארגוני הבריאות וזכויות האדם "להתערב ולהגן על אסירים בבתי הכלא מפני עינויים, טרור ורצח".
2 צפייה בגלריה
ד"ר עדנאן אחמד אל-ברש
ד"ר עדנאן אחמד אל-ברש
"נעצר מסיבות של ביטחון לאומי". הרופא הפלסטיני שמת בכלא עופר
הפלסטינים אמרו לרויטרס כי אתמול שוחררו 64 עזתים שנעצרו על ידי צה"ל ברצועה, ושהם חזרו אליה דרך מעבר כרם שלום, כשאחד מהם במצב אנוש. לפי ארגוני האסירים הפלסטיניים, בין ה-64 ששוחררו גם גופת פלסטיני שמת במעצר. הארגונים הוסיפו כי מתחילת המלחמה 18 עצורים פלסטינים מתו בכלא הישראלי.
לפי אונר"א, סוכנות הסעד לפליטים פלסטינים של האו"ם, עד 4 באפריל שוחררו ממעצר וחזרו לעזה דרך מעבר כרם שלום 1,506 פלסטינים, בהם 43 ילדים ו-84 נשים. לטענת הסוכנות, העברת העצורים דרך המעבר מעכבת באופן קבוע את הזרמת הסיוע ההומניטרי לרצועה. עשרות פלסטינים ששוחררו על ידי ישראל בחודשים האחרונים, בהם אנשי צוות של אונר"א, טוענים כי התעללו בהם ועינו אותם במהלך המעצר, ומנעו מהם מזון ושינה.
מחמאס נמסר: "ההודעה היום על מות שניים מאנשינו שנחטפו מעזה, במרכזי המעצר של הכיבוש הפשיסטי, תחת עינויים אכזריים - הוא אישור לפשעי המלחמה הנוראיים שנמשכים נגד עמנו והעצורים, שנלקחו על ידי הכיבוש הפלילי מבתי ספר ובתי חולים למרכזי מעצר חסרי זכויות האדם הבסיסיות ביותר, ביניהם רופאים שפשעם היה לבצע חובה הומניטרית כלפי הפצועים והחולים".
משב"ס נמסר בתגובה: "אנחנו לא עוסקים בלוחמים הבלתי-חוקיים".