כ-250 שופטות באפגניסטן חוששות לחייהן, אחרי שאלפי אנשים שהכניסו לכלא ב-20 השנים האחרונות - רבים מהם אנשי טליבאן - שוחררו על-ידי הארגון שהשתלט על המדינה. בעוד חלק קטן מהשופטות האפגניות הצליחו להימלט בשבועות האחרונים בחסות הנסיגה האמריקנית מאפגניסטן, שופטים ופעילי זכויות אדם אומרים שרובן נותרו מאחור ועדיין מנסות לברוח.
5 צפייה בגלריה
נושאים גופת שופטת שחוסלה ב קאבול אפגניסטן ינואר 2021
נושאים גופת שופטת שחוסלה ב קאבול אפגניסטן ינואר 2021
"אסירים אמרו - 'אנחנו נרדוף אתכן'". נושאים את גופת השופטת שחוסלה בינואר
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
אפגניסטן קאבול התנקשות רצח ירי שופטות נרצחו
אפגניסטן קאבול התנקשות רצח ירי שופטות נרצחו
"החששות מוצדקים". זירת חיסול השופטות בקאבול בינואר
(צילום: AFP)
שופטת אפגנית שנמלטה לאירופה וביקשה שלא להזדהות הסבירה בריאיון לרויטרס את הסיבה לחשש. "הטליבאן שחרר אסירים ברחבי המדינה, מה שמעמיד בסכנה את חייהן של שופטות", אמרה. "בקאבול, ארבעה או חמישה אנשי טליבאן הגיעו לבית שלי ושאלו 'איפה השופטת הזו?'. אלה אנשים שהכנסתי לכלא".
השופטת היא חלק מקבוצה קטנה של שופטות אפגניות שהצליחו להימלט מהמדינה בשבועות האחרונים בסיוע מתנדבים ועמיתות בהתאחדות הבינלאומית לשופטות (IAWJ). מאז היא הייתה בקשר עם חברותיה שנותרו מאחור: "הן מתארות פחד ואימה מוחלטים. הן אומרות שאם לא יחולצו, חייהן יהיו בסכנה ישירה".
פעילת זכויות אדם אפגנית סיפרה כי אסירים משוחררים "מאיימים ברצח על שופטות, תובעות ושוטרות - ואומרים 'אנחנו נרדוף אחריכן". בנוסף לשופטות, באפגניסטן ישנן כאלף פעילות זכויות אדם שיכולות גם הן להיות יעד עבור הטליבאן.

נשים שעבדו במערכת המשפט, יש לציין, כבר היו יעד לחיסולים השנה - חודשים לפני השתלטות הטליבאן על אפגניסטן. בחודש ינואר האחרון חמושים התנקשו בשתי שופטות מבית המשפט העליון בקאבול, כחלק מגל התנקשויות שהיה אז בבירת אפגניסטן ובערים אחרות במדינה באותה תקופה.
שר המשפטים הבריטי, רוברט בקלנד, אמר בשבוע שעבר שארצו פינתה תשע שופטות מאפגניסטן, ופועלת למען חילוץ בטוח של "אנשים פגיעים מאוד". לדבריו, "הרבה מהשופטות האלה היו אחראיות לניהול שלטון החוק, והן חוששות בצדק מההשלכות שאיתן הן עשויות להתמודד עם עליית הטליבאן".
5 צפייה בגלריה
נשים מפגינות בעיר הראת ב אפגניסטן לקראת הקמת הממשלה של ה טליבאן
נשים מפגינות בעיר הראת ב אפגניסטן לקראת הקמת הממשלה של ה טליבאן
"רוצות שהטליבאן יתייעץ איתנו". נשים מפגינות לקראת הקמת ממשלת הטליבאן
(צילום:AFP )
5 צפייה בגלריה
נשים מפגינות בעיר הראת ב אפגניסטן לקראת הקמת הממשלה של ה טליבאן
נשים מפגינות בעיר הראת ב אפגניסטן לקראת הקמת הממשלה של ה טליבאן
הטליבאן לא פירט כיצד ינהג בנשים. הפגנת האפגניות בעיר הראט
(צילום:AFP )
למרות דברי השר הבריטי, פעילי זכויות אדם ומשפט אמרו שמדינות המערב לא שמו בראש סדר העדיפויות את חילוץ השופטות ומגני זכויות האדם מאפגניסטן. "לממשלות לא היה שום אינטרס לפנות אנשים שאינם אזרחי המדינות שלהן", טענה שרה קריי, עורכת דין שמתמחה בזכויות אדם. קיי עובדת יחד עם ארגון המתנדבים "דנקרק הדיגיטלי", שנקרא על שם פינוי החיילים הבריטים מדנקרק שבצרפת אחרי שנכבשה בידי הנאצים במלחמת העולם השנייה. הארגון סייע למאות אנשים להימלט מאפגניסטן באמצעות הרשתות.
פטרישיה וואלן, שופטת אמריקנית שעזרה להכשיר שופטות אפגניות כחלק מתוכנית מובנית, אמרה כי ה-IAWJ פועל כמעט לבדו כדי לחלץ אותן. "האחריות שאנחנו נושאים היא כמעט בלתי נסבלת, מכיוון שאנחנו מהבודדים שלוקחים אחריות על הקבוצה הזו. אני זועמת על זה. אף אחד מאתנו לא צריך להיות במצב הזה".

"אנחנו לא מפחדות, אנחנו מאוחדות"

הסיבה לחשש הגדול של נשים מפני הטליבאן היא שבתקופת שלטונו הראשונה, בין 1996 ל-2001, אכף הארגון פרשנות קיצונית ביותר של השריעה - ההלכה האיסלאמית. הוא אסר על נשים ללמוד בבתי ספר ובאוניברסיטאות ולעבוד במוסדות ציבור. הוא אפשר להן לצאת מהבית רק בליווי קרוב משפחה גבר, אילץ אותן לעטות את הכיסוי האיסלאמי בורקה שמכסה את כל גופה של האישה מכף רגל עד ראש, והעניש בהוצאה להורג – בין השאר בסקילה באבנים – את מי שהואשמה בניאוף.
5 צפייה בגלריה
לוחמי טליבאן מאבטחים את נמל ה תעופה ב קאבול
לוחמי טליבאן מאבטחים את נמל ה תעופה ב קאבול
אנשי טליבאן בקאבול
(צילום: רויטרס )
כשחזר לשלטון בחודש שעבר, הטליבאן טען שזכויות האישה יהיו מוגנות באפגניסטן - אך לא פירט כיצד. עם זאת, בכיר בטליבאן אמר השבוע ל-BBC שהנשים האפגניות יוכלו לעבוד במשרות ממשלתיות תחת משטר הטליבאן – אך ככל הנראה לא יהיה להן מקום בממשלה או בתפקידים בכירים אחרים.
הטליבאן, נזכיר, כבש את רוב שטחי אפגניסטן במהירות בחודש שעבר - כולל את הבירה קאבול - מה שהפך את הנסיגה המערבית מאפגניסטן, שתוכננה מראש להסתיים ב-31 באוגוסט, לכאוטית וחפוזה. בחסות הכאוס ששרר במדינה, ובפרט בנמל התעופה בקאבול, מדינות המערב נאלצו להשאיר מאחור אפגנים רבים שמוגדרים בסיכון, וארה"ב הודתה שגם בין 100 ל-200 אזרחים אמריקנים נותרו באפגניסטן.
בינתיים, לקראת ההכרזה על ממשלה חדשה באפגניסטן, בעיר הראת שבמערב המדינה הפגינו אתמול כ-50 נשים שקראו לטליבאן לאפשר להן לקחת חלק בממשל החדש - בממשלה ובתפקידים ציבוריים נוספים. "יש לנו זכות לחינוך, עבודה וביטחון. אנחנו לא מפחדות, אנחנו מאוחדות", קראו המפגינות.
בסירה טאהרי, ממארגנות ההפגנה בעיר הראת, אמרה ל-AFP שהיא רוצה שהטליבאן יכלול נשים בממשלה החדשה שיקים. "אנחנו רוצות שהטליבאן יתייעץ איתנו, לא ראינו אף אישה בפגישות שלהם".
פריבה קברזאני, גם היא ממארגנות ההפגנה, אמרה לסוכנות הידיעות AP שב-20 השנים האחרונות חל שיפור משמעותי במעמד האישה באפגניסטן. "אנחנו רוצות שהעולם ישמע אותנו. אנחנו רוצות שישמרו על הזכויות שלנו". קברזאני אמרה שכמה משפחות בהראת לא אפשרו לנשים להפגין מחשש שייפגעו. מרים איבראם, שהגיעה להפגנה, אמרה שלמרות המסרים המתונים של הטליבאן מעשי הזוועה נמשכים: "ראינו אותם שוב מכים נשים. לא נשב בשקט כמו שהטליבאן רוצה שנעשה".