2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
עיתוי הדחת אשד מעורר תהיות. בהרב-מיארה
(צילום: גיל נחושתן)
הקפיאה את ההדחה - ונמצאת תחת מתקפה: היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הודיעה הבוקר (יום שישי) לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שהדחתו של מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמיחי אשד, לא תצא לפועל עד לסיום הבירור בנוגע להליך שבו נעשתה. הוא בתגובה תקף אותה וטען שהיא מוטה - ואליו הצטרפו שרים נוספים. בין היתר, שר התרבות והספורט מיקי זוהר מהליכוד שיגר מה שנראה כרמז עבה, כשטען כי "היום הוכרע - היועמ"שית אינה מייצגת את הממשלה הנבחרת".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"נקבל החלטות בהתאם". בן גביר
(צילום: עמית שאבי)
לטענת בן גביר, "הנתון המדהים בכל הסיפור, שהיועצת המשפטית לא דיברה איתי טרם הודעתה ולא ביקשה להבין כיצד התקבלה ההחלטה בעניינו של ניצב עמיחי אשד ומתי. לכל מי שלא הבין עד עכשיו, מדובר ביועצת משפטית שמאלנית, מוטה, לא אובייקטיבית, שפועלת מטעם השלטון הקודם, עם אג'נדה פוליטית מובהקת והודעת היועמ"שית מלמדת עד כמה הרפורמה המשפטית חשובה. נלמד את החלטת היועמ"שית ונקבל החלטות בהתאם". על אף דבריו, היועמ"שית לא אמורה הייתה לדבר איתו לפני הקפאת ההליך.
במכתב שכתבה בהרב-מיארה לשר נכתב כי הבירור הראשוני שערכה בנוגע להדחת אשד "עורר חשש כבד ביחס לחוקיות ולתקינות ההליך, לרבות השיקולים העומדים ביסוד ההחלטה, עיתוי ההודעה והרקע לה". לפי ההודעה, בשל זאת הורתה היועמ"שית לגורמים הרלוונטיים להקפיא כל החלטה או פעולה בעניינו של אשד, "עד להשלמה מסודרת של הבירור המשפטי המתחייב". היא הדגישה כי "למען הסר ספק, עד להשלמת הבירור ניצב אשד יישאר בתפקידו".
המפכ"ל יעקב שבתאי, מצידו, התייחס בצהריים לסערה, ואישר למעשה שעיתוי ההחלטה להדיח את אשד, בזמן ההפגנות בתל אביב נגד המהפכה המשפטית, התקבל על-ידי בן גביר בלבד. נסביר: שבתאי אמנם אומר כי מדובר בסבב מינויים שהמשטרה נערכת אליו כבר תקופה, וההחלטה התקבלה גם על דעתו, אך העיתוי להוציא אותה לפועל בזמן ההפגנות היה של השר עצמו, שאתמול ביקר בחריפות את המשטרה על שלא נקטה יד קשה יותר נגד המפגינים. במשטרה, מנגד, רצו לפזר את ההפגנות תוך הימנעות מהתמונות המחרידות שהיו שבוע קודם לכן - אז שוטרים השליכו רימוני הלם באופן שרירותי לתוך קהל מפגינים בצומת עזריאלי, ופצעו כמה מהם, כולל אחד שנפגע קשות באוזנו.

סגל הפיקוד הבכיר במשטרה, נזכיר, הופתע מההודעה על "סבב המינויים" שבמסגרתו הוזז אשד לתפקיד ראש אגף ההדרכה במשטרה - תפקיד מטה שאינו נחשב נחשק במיוחד ולרוב מהווה תפקיד ראשון לקצין בדרגת ניצב, ולכן צפוי להוביל לפרישתו של אשד מהמשטרה. "הופתענו לשמוע על ההודעה דרך התקשורת, כשההפגנות בעיצומן", אמר אחד הניצבים במשטרה. ניצב אחר הוסיף כי גם אשד בעצמו גילה על תפקידו החדש מהדיווחים בתקשורת. ניצב נוסף שמכיר היטב את אשד אמר כי "היו יכולים לפחות להמתין שיסתיים יום ההפגנות".
ולמרות הדברים הללו, ועל אף שההדחה לא בוטלה אלא הוקפאה, הצטרפו חברים בקואליציה לביקורת של בן גביר וזוהר. שר המורשת עמיחי אליהו מעוצמה יהודית טען כי החלטת היועמ"שית "מהווה פגיעה קשה בדמוקרטיה הישראלית". יו"ר סיעת עוצמה יהודית, ח"כ יצחק קרויזר, אמר כי בהרב-מיארה "פועלת משיקולים פוליטיים ומוטב שתצא לנבצרות". לטענתו, "היא מונעת מראש הממשלה מלעסוק ברפורמה המשפטית, ממליצה להעמיד לדין את ח"כ פוגל, מתערבת בגסות בהחלטת המפכ"ל בעניינו של מפקד מחוז תל אביב ושמה רגל לממשלת הימין. תפקידה הוא להיות יועצת לממשלה, לא אויבת לממשלה. יועצת שמלכתחילה מינויה היה שנוי במחלוקת".
שר התפוצות ושוויון חברתי, עמיחי שיקלי מהליכוד, הצטרף למתקפות וכינה את בהרב-מיארה "העוזרת הפרלמנטרית של ח"כ סער". לדבריו, "היא לא מאכזבת את שולחיה. זו עוד החלטה אומללה שרק מוכיחה כמה הרפורמה במערכת המשפט נחוצה".
מנגד, יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ יצא להגנת היועמ"שית: "הרעל הפוליטי שמזריק בן גביר למשטרה מסכן את אזרחי ישראל. אני קורא לנתניהו לפטר אותו לפני שיקרה אסון. אני מבקש לחזק ולגבות את היועמ״שית שממלאת את תפקידה בשמירה על שלטון החוק ומנהל תקין".
יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד עקץ את ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות ההתנגשות בין השר בן גביר ליועצת המשפטית לממשלה, וצייץ באיטלקית לפני פגישת נתניהו עם ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני ברומא: "וכך בדיוק נראה משבר חוקתי".
מהתנועה לאיכות השלטון נמסר כי הודעתו של בן גביר נגד בהרב-מיארה "מוכיחה פעם נוספת למה הוא לא ראוי להיות שר במדינת ישראל. בן גביר מעולם לא הפנים את החובה לציית לחוק ולהנחיות היועצת המשפטית לממשלה. הוא מתנהל כמו אנרכיסט מתוך הממשלה. אנו קוראים לנתניהו לפטר אותו מתפקידו לאלתר. כל רגע שלו בתפקיד הוא כתם שחור מעל ראשה של הממשלה".