3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר וגלי בהרב מיארה
איתמר בן גביר וגלי בהרב מיארה
ההדחה תוקפא "עד להשלמה מסודרת" של הבירור. בן גביר ובהרב-מיארה
(צילום: גיל נחושתן, שלו שלום)
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הורתה הבוקר (יום שישי) לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להקפיא את הדחתו של מפקד מחוז תל אביב ניצב עמיחי אשד. המפכ"ל יעקב שבתאי הודיע בעקבות זאת כי הנחיות היועמ"שית מחייבות ואשד יישאר לבינתיים בתפקידו, והדגיש כי על אף שמדובר בסבב מינויים וההחלטה התקבלה על דעתו - העיתוי שלה היה החלטה של בן גביר.
במכתב שכתבה בהרב-מיארה לשר נכתב כי ערכה אמש בירור ראשוני של "הליך העברתו מתפקידו של מפקד מחוז תל אביב". לדבריה, "הבירור הראשוני עורר חשש כבד ביחס לחוקיות ולתקינות ההליך, לרבות השיקולים העומדים ביסוד ההחלטה, עיתוי ההודעה והרקע לה". לפי ההודעה, בשל זאת הורתה היועמ"שית לגורמים הרלוונטיים להקפיא כל החלטה או פעולה בעניינו של אשד, "עד להשלמה מסודרת של הבירור המשפטי המתחייב". היא הדגישה כי "למען הסר ספק, עד להשלמת הבירור ניצב אשד יישאר בתפקידו".
3 צפייה בגלריה
עמי אשד בזירת הפיגוע
עמי אשד בזירת הפיגוע
"ספר החוקים של מדינת ישראל הוא מפת הדרכים שלנו". אשד אמש בזירת הפיגוע בת"א
(צילום: דנה קופל)
אשד עצמו שלח הבוקר מכתב לשוטרי מחוז תל אביב, שבו כתב כי "המשימה והשליחות שלנו, חשובה מכל אחד ואחת מאתנו. מאות האלפים אותם אנו משרתים ועליהם אנו מגנים, הם הסוגייה החשובה, ורק הם".
ברקע הטענות להתערבות בן גביר בהחלטות המשטרה, הבהיר אשד לשוטרים כי הוא "מצפה מכל אחת ואחד מכם, להמשיך להתייצב לכל משימות המחוז, בלחימה בטרור, בפשיעה, בסדר הציבורי ובתנועה, עם המטען הערכי שלכם, זה המשמש לכם מצפן בכל פעילות". לדבריו, "ספר החוקים של מדינת ישראל הוא מפת הדרכים שלנו, והשירות לאזרח הוא מהות קיומנו המקצועי. אני צופה בכם באירועים, בזירות הפשיעה, הטרור וההפגנות ואני גאה בכם, מלא הערצה ומצפה שתמשיכו להוביל באותה הדרך".
המפכ"ל יעקב שבתאי, מצידו, התייחס בצהריים לסערה, אמר כי "מדובר בסבב מינויים שמשטרת ישראל נערכת אליו תקופה ארוכה", אך הבהיר: "עיתוי ההחלטה נקבע על-ידי השר לביטחון לאומי בלבד". לדבריו, "המשטרה כפופה תמיד לחוק, והנחיות היועמ"שית מחייבות אותנו. בעקבות הנחייתה אקפיא את המינוי עד לסיום הבירור, ומפקד המחוז ימשיך במילוי תפקידו בהתאם". קודם לכן פנו מפכ"לים לשעבר לשבתאי, ודרשו ממנו להתפטר על רקע מה שהם כינו "התנהגותך בהדחת אשד, שתיזכר כאחת מנקודת השפל בהיסטוריה של משטרת ישראל".
בן גביר מצידו תקף את היועמ"שית: "הנתון המדהים בכל הסיפור, שהיועצת המשפטית לא דיברה איתי טרם הודעתה ולא ביקשה להבין כיצד התקבלה ההחלטה בעניינו של ניצב עמיחי אשד ומתי. לכל מי שלא הבין עד עכשיו, מדובר ביועצת משפטית שמאלנית, מוטה, לא אובייקטיבית, שפועלת מטעם השלטון הקודם, עם אג'נדה פוליטית מובהקת והודעת היועמ"שית מלמדת עד כמה הרפורמה המשפטית חשובה. נלמד את החלטת היועמ"שית ונקבל החלטות בהתאם". על אף דבריו, היועמ"שית לא אמורה הייתה לדבר איתו לפני הקפאת ההליך.
נדגיש כי בזמן שלמפכ"ל יש סמכות להחליף בין קצינים בכירים, היועצת רוצה לברר אם הזזת אשד נעשתה באופן שרירותי שמפקח את זכויותיו. אם ההדחה לא הייתה בהסכמתו של אשד, כחלק מהליך תקין היה צריך להזהירו קודם לכן ולערוך לו שימוע כמתחייב. לפי טענות של בכירים במשטרה, נזכיר, אשד הופתע על ההחלטה ושמע עליה מהתקשורת. אם בירוריה של היועצת יעלו שההדחה נכפתה על אשד כהרף עין ותחת דרישתו של דרג פוליטי, ללא כל תיאום עם הניצב עצמו, תתקשה היועמ"שית להגן על הצעד בבג"ץ - ולכן הקפיאה לפי שעה את ההחלטה.

אשד גם הגיע אמש לזירת הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב, ונשאל על הדחתו מתפקידו. "אני לא האישיו, מדינת ישראל ותושבי תל אביב הם האישיו", אמר אשד. "אני עושה כל מה שאני יכול כדי להציל חיי אדם וזה מה שאני עושה בערב. שאר הדברים לא רלוונטיים ונעסוק בהם בבוא הזמן".
הדחת אשד עוררה ביקורת רבה, אחרי שהתרחשה בזמן ההפגנות נגד המהפכה המשפטית - וברקע ביקורת שהשמיע השר בן גביר על כך שהמשטרה לא נקטה יד קשה יותר נגד המפגינים שחסמו את איילון. במשטרה, מנגד, רצו לפזר את ההפגנות תוך הימנעות מהתמונות המחרידות שהיו שבוע קודם לכן - אז שוטרים השליכו רימוני הלם באופן שרירותי לתוך קהל מפגינים בצומת עזריאלי, ופצעו כמה מהם, כולל אחד שנפגע קשות באוזנו.
בין אשד לשבתאי שוררת מערכת יחסים קרירה, וככל הנראה שאלת הדחתו הייתה עניין של זמן - אך החלטת בן גביר לעשות זאת בזמן ההפגנות עוררה את הביקורת על כך שמדובר בהחלטה פוליטית. סגל הפיקוד הבכיר במשטרה, נזכיר, הופתע מההודעה על "סבב המינויים" שבמסגרתו הוזז אשד לתפקיד ראש אגף ההדרכה במשטרה. "הופתענו לשמוע על ההודעה דרך התקשורת, כשההפגנות בעיצומן", אמר אחד הניצבים במשטרה. ניצב אחר הוסיף כי גם אשד בעצמו גילה על תפקידו החדש מהדיווחים בתקשורת. ניצב נוסף שמכיר היטב את אשד אמר כי "היו יכולים לפחות להמתין שיסתיים יום ההפגנות".
ההערכה היא שאם אשד אכן יוזז מתפקידו, הוא יבחר לפרוש מהמשטרה ולא לעבור לאגף ההדרכה. מדובר בתפקיד מטה שאינו נחשב נחשק במיוחד ולרוב מהווה תפקיד ראשון לקצין בדרגת ניצב.
3 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה ספונטנית מול ביתו של עמי אשד
הפגנת תמיכה ספונטנית מול ביתו של עמי אשד
הפגנת התמיכה מול ביתו של אשד בכפר סבא
במקביל, כ-80 בני אדם הגיעו אמש להפגנת תמיכה באשד מול ביתו בכפר סבא. אשתו יצאה והודתה למפגינים שעמדו ברחוב, מחוץ לבניין שבו הם גרים. המפגינים מתכוונים להציב משמרות מחאה במקום כל יום "עד שיוחזר לתפקידו".
המינוי פורסם בהודעה משותפת של המשרד לביטחון לאומי ומשטרת ישראל, אולם שאלת מחליפו של אשד במחוז תל אביב נשארה פתוחה, ולא הוחלט מי ימונה במקומו. במקביל להתארגנות ספונטנית להפגנת תמיכה באשד בביתו בכפר סבא, פרסם אמש בנו עומר פוסט נרגש בפייסבוק לצד תמונה עם דיווח על ההדחה. הוא פירט על גאוותו באביו "שהלך עם ערכיו" וסיפר שמפקד המחוז "במשך יותר מ-30 שנה נתן את החיים שלו למשטרת ישראל ולמדינה. כל מה שעשה במהלך רוב שנותיו היה לשמור על הציבור".
הבן, שהחליף את תמונת הפרופיל שלו לתמונה של אביו, הוסיף: "עצוב להגיד שזה גם מה שהביא אותי לפוסט הזה, שכל מה שעשה היה לשמור על הציבור ולמנוע אלימות. זה לא פוסט של דעה פוליטית או דעתי האישית לגבי המצב שקורה עכשיו בהפגנות או במדינה, אני לא בא להגיד מה נכון ומה לא נכון או מה כן או לא צריך לעשות.
"השוטרים, האזרחים וכמעט כל אחד ואחת שדרכו הצטלבה עם אבא שלי ומכיר אותו אפילו בפסיק יודע מי הוא, ומה הוא נתן למדינה וכמה ביטחון הציבור חשוב לו. אדם ערכי, שבראש ובראשונה אהבת האדם מובילה אותו - בלי הבדל של דת, גזע, מין או דעות פוליטיות. והדבר היחיד שעומד לו מול העיניים זה שכולם יצאו בריאים ועם כמה שפחות נזק".