התובע המיוחד בארצות הברית ג'ק סמית הגיש הלילה (בין שלישי לרביעי) כתב אישום נוסף, שלישי מתחילת השנה, נגד הנשיא האמריקני לשעבר דונלד טראמפ בגין ניסיונותיו להטות את תוצאות הבחירות לנשיאות בשנת 2020. האישום נגד טראמפ כולל ארבעה סעיפים, קשירת קשר לביצוע הונאה, שיבוש עדויות, קשירת קשר נגד זכויות אזרחים וניסיון למנוע הליך רשמי של המדינה. הנשיא לשעבר צפוי להגיע מחר לבית המשפט הפדרלי בוושינגטון.
7 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ אירוע בחירות פריימריז אייווה 2024
דונלד טראמפ אירוע בחירות פריימריז אייווה 2024
"מנסים להתערב בבחירות 2024". טראמפ
(צילום: Sergio FLORES / AFP)
7 צפייה בגלריה
ג'ק סמי
ג'ק סמי
"אירועי הקפיטול - מתקפה על הדמוקרטיה שתודלקה בשקרים של טראמפ". סמית
(צילום: AFP)
סמית אמר לאחר הגשת האישום כי "אירועי הקפיטול ב-6 בינואר 2021 היו מתקפה חסרת תקדים על הדמוקרטיה האמריקנית - שתודלקה בשקרים של טראמפ". לדבריו, "יתקיים משפט מהיר, והאחראים לאותם אירועים יתנו את הדין".
בכתב האישום מוזכרים גם שישה בני אדם נוספים, ששמם לא צוין, כנאשמים אפשריים בשיתוף פעולה, ולפי דיווח ב"וושינגטון פוסט" מדובר בין היתר בעורכי דינו לשעבר של טראמפ, ג'ון איסטמן, רודי ג'וליאני וסידני פאוול, שהייתה חלק מהצוות המשפטי שייצג את קמפיין טראמפ בתביעות לאחר הבחירות ב-2020. עוד שם שמוזכר באישום הוא ג'פרי קלארק, איש משרד המשפטים האמריקני שהיה מעורב במאמציו של הנשיא לשעבר לעתור נגד תוצאות הבחירות.
7 צפייה בגלריה
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
"טראמפ ושותפיו ניצלו את המתקפה על הקפיטול כדי לעכב את אישור תוצאות הבחירות". תיעוד המתקפה ב-2021
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
(צילום: רויטרס)
התובעים פירטו באישום את שמות הבכירים שהסבירו לטראמפ שלא הייתה הונאת בחירות המונית, בהם סגנו מייק פנס, בכירים במשרד המשפטים שמונו בתקופת נשיאותו, וכן המחלקה לביטחון המולדת - המפקחת בין היתר על אבטחת סייבר. גם מחוקקים וגורמים אמריקניים נוספים ניסו לשכנע את הנשיא לשעבר כי תוצאות הבחירות לא זויפו - אך הוא מצידו נשאר עיקש, ולמעשה מעלה את הטענות ל"הונאת בחירות" עד היום.
התובעים הפדרליים טענו בכתב האישום כי טראמפ "היה נחוש להישאר בשלטון" לאחר שהפסיד בבחירות ב-2020. לפי האישום טראמפ ושותפיו "ניצלו" את המתקפה ב-6 בינואר 2021 על הקפיטול כדי להמשיך במאמצים לשכנע את חברי הקונגרס לעכב את אישור תוצאות הבחירות באותו יום, שבועיים לפני השבעת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן.
"ככל שהתפתחה אלימות", נכתב בכתב האישום בהתייחס למהומות בקפיטול, "הנאשם ושותפיו לפעולה ניצלו את המהומות כדי להעלות טענות שווא על 'הונאת בחירות' ולשכנע את חברי הקונגרס לעכב עוד יותר את אישור התוצאות, בהתבסס על הטענות הללו". בכתב האישום גם נכתב שטראמפ הונה את המתפרעים להאמין כי סגן הנשיא תחתיו, מייק פנס, יכול לשנות את תוצאות הבחירות ולהפוך אותו למנצח.
7 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ אירוע בחירות פריימריז אייווה 2024
דונלד טראמפ אירוע בחירות פריימריז אייווה 2024
קמפיין טראמפ: "רדיפה שמזכירה את גרמניה הנאצית"
(צילום: Sergio FLORES / AFP)
טראמפ הודיע מוקדם יותר הלילה כי בעוד זמן קצר יוגש כתב אישום נוסף נגדו, ואמר כי "מנסים להתערב בבחירות 2024". בהודעה ברשת החברתית של טראמפ, Truth Social, הוסיף הנשיא לשעבר: "שמעתי שג'ק סמית המטורף יודיע על עוד כתב אישום שקרי נגד הנשיא המועדף עליכם - אני. למה הם לא עשו את זה לפני שנתיים וחצי?".
מקמפיין טראמפ נמסר בתגובה להודעה על כתב האישום כי "הרדיפה אחרי הנשיא טראמפ ותומכיו מזכירה את גרמניה הנאצית, ברית המועצות לשעבר, משטרים דיקטטוריים ומשטרים אוטוריטריים אחרים". הם הוסיפו: "הנשיא טראמפ תמיד פעל על-פי החוק והחוקה, עם עצות מעורכי דין רבים ובעלי הישגים".
"זה לא יותר מהפרק המושחת האחרון בניסיון הפתטי המתמשך של משפחת הפשע ביידן ומשרד המשפטים החמוש שלו להתערב בבחירות לנשיאות 2024, שבהן הנשיא טראמפ הוא המועמד הבלתי מעורער, ומוביל בפערים ניכרים", הוסיפו במטה הקמפיין של טראמפ. "ציד המכשפות הלא-אמריקני הזה ייכשל והנשיא טראמפ ייבחר מחדש לבית הלבן כדי שיוכל להציל את ארצנו מההתעללות, חוסר היכולת והשחיתות שעוברים בעורקיה ברמות שטרם נראו".
פנס, שמתמודד מול טראמפ לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית, התייחס לאישום ואמר כי "מי שמעמיד את עצמו מעל החוקה - לא צריך להיות נשיא לעולם. ב-6 בינואר, טראמפ דרש ממני לבחור בינו לבין החוקה. בחרתי בחוקה ותמיד אעשה זאת". לדבריו, "כנשיא ארה"ב, לא אכנע מילימטר בהגנה על אמריקה, העם שלנו והערכים שלנו. נחזיר את היושרה לחיים הציבוריים ונספק פתרונות אמיתיים לאתגרים שפוקדים את האומה שלנו"

זו השופטת שתנהל את התיק

מי שתנהל את התיק של הנשיא לשעבר טראמפ היא השופטת המחוזית של ארצות הברית טניה ס. צ'וטקן, שמונתה על-ידי הנשיא לשעבר ברק אובמה. צ'וטקן ידועה בתור השופטת המחמירה ביותר בפרשת מהומות הקפיטול - שגזרה עונשים ארוכים וקשים על נאשמים שהיו מעורבים באירועים.
בשבוע שעבר פורסם בארה"ב שעורכי דינו של טראמפ נפגשו עם אנשיו של סמית בבניין של משרד המשפטים. לפי רשת NBC, בפגישה בבניין משרד המשפטים נאמר לעורכי דינו של הנשיא לשעבר שעליהם להיערך לכתב אישום נוסף נגד טראמפ.
התובע המיוחד סמית וצוותו ניהלו חקירה נרחבת בנוגע לניסיונות של טראמפ וכמה מבעלי בריתו למנוע את העברת השלטון לג'ו ביידן מרגע סגירת הקלפיות בנובמבר 2020 ועד למהומות הקפיטול ב-6 בינואר 2021, שבהן פרצו תומכי טראמפ לקונגרס וזרעו בו הרס כדי למנוע את ההליך הרשמי של אישור ניצחונו של הנשיא הדמוקרטי. כתבי אישום הוגשו נגד יותר מ-1,000 איש שהשתתפו במהומות האלה, ונגד טראמפ נטען שוב ושוב כי הוא הסית אותם לבצע את המעשה.
7 צפייה בגלריה
מהומות בוושינגטון
מהומות בוושינגטון
מהומות הקפיטול בינואר 2021
החקירה התמקדה בין השאר בשלל מהלכים של טראמפ ואנשיו בניסיון לבטל את ניצחון ביידן, כולל המצאת קולות חסרים שיתנו לו את הניצחון בג'ורג'יה, שם רשם ביידן ניצח דחוק ומפתיע, וניסיון להעמיד "אלקטורים מזויפים" במדינות מפתח שבהן סירב טראמפ להכיר בהפסד וטען לזיופים.
ב-18 ביולי אמר טראמפ כי הוא קיבל מכתב רשמי מסמית, שם נאמר לו שהוא מוגדר יעד בחקירה שמנהל משרד המשפטים האמריקני. מכתבים מסוג זה נשלחים על פי רוב לאדם כדי ליידע אותו שלתביעה יש ראיות הקושרות אותו לפשע, ומכתב דומה קיבל טראמפ לפני הגשת כתב האישום הפדרלי שהוגש נגדו בחודש שעבר בפרשת המסמכים המסווגים.
מתחילת השנה הספיק טראמפ להיעצר כבר פעמיים, פעם אחת בניו יורק בגין פרשת דמי השתיקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס, ובפעם השנייה במיאמי בגין לקיחת אלפי מסמכים מסווגים לביתו מהבית הלבן, בהם מסמכים רגישים באופן יוצא דופן, שנשאו את הסיווג "סודי ביותר". התובע המיוחד סמית ניהל גם את חקירת פרשת המסמכים המסווגים, ובשבוע שעבר הוסיף סעיפי אישום חדשים בפרשה: לטענת התביעה, הנשיא לשעבר ועובדיו ניסו למחוק את צילומי האבטחה באחוזתו מאר-א-לאגו שבפלורידה, בניסיון לשבש את החקירה נגדו. לתיק צורף גם נאשם נוסף, שלישי במספר לצד טראמפ ועוזרו האישי וולט נאוטה - קרלוס דה אוליביירה, מנהל תחזוקה באחוזה.
פורסם לראשונה: 00:04, 02.08.23