ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערב (יום חמישי) מסיבת עיתונאים בבסיס הקריה בתל אביב, שבה ניסה לכבות את האש שהצית בקואליציה שר הביטחון יואב גלנט עם הצהרתו שיקדם חוק גיוס רק בהסכמה רחבה. נתניהו אמר כי על אף שהממשלה תקדם יעדים לגיוס חרדים ולתגמול יוצאי צבא, לא תושג "הסכמה מוחלטת". הוא לא ציין מהי אותה "הסכמה מוחלטת", כשגלנט עצמו דיבר רק על הסכמה בתוך הקואליציה. ynet העביר את דברי ראש הממשלה בשידור ישיר.

בדבריו הערב, הבטיח נתניהו לקדם חוק שיתגמל יוצאי צבא, בין היתר ברכישת קרקעות בפריפריה, וגם יצא נגד הרחבת שירות המילואים - תוך הסבר כי צה"ל יכול לגייס לוחמי מילואים בצו 8 ככל שיידרש. לאחר מכן עבר לדבר על חוק הגיוס, והבהיר כי "אני מוקיר עמוקות את לימודי התורה - אך אי אפשר להתעלם מהתחושה הרווחת בציבור על הפער בחלוקת הנטל".
לדברי נתניהו, "גם הציבור החרדי מכיר בצורך הזה, והוא נכון לשנות את המצב, ולכן נקבע יעדים לגיוס חרדים לצה"ל ולשירות האזרחי. אפשר להשיג זאת בלי לפלג את העם ובלי להסית נגד אף ציבור. אבל ברור לי דבר אחד - אי אפשר להשיג הסכמה מוחלטת. הסכמה כזו יש רק בצפון קוריאה. מי שמחפש הסכמה מוחלטת בדמוקרטיה, לא יקבל שום החלטה".
נתניהו, שחושש שהחלטתו של גלנט תוביל בסופו של לבחירות, אמר כי "בחירות כלליות פירושן הפסקת המלחמה. זו חצי שנה שבה הממשלה והכנסת יהיו משותקות ומשוסעות. במצב זה ידי הממשלה יהיו כבולות והיא לא תוכל לקבל החלטות - לא בעניין החטופים, לא בעניין חיזבאללה, לא בעניין רפיח. בשום עניין. גם הלוחמים יהיו משוסעים, יהיו אמוציות, מחנות, התרסות. זה ירי קטלני בתוך הנגמש ואסור שזה יקרה בזמן שאנחנו קרובים לניצחון. בחירות כלליות פירושן תבוסת ישראל. זה החלום של חמאס, נסראללה ואיראן, וכל חברי הקבינט יודעים על מה אני מדבר".
"דיברתי עם נציגי החרדים", הוסיף נתניהו. "אני מתרשם שיש שינוי ויש הבנה שאנחנו צריכים לעבור לשלב אחר, למתווה ברור שיקויים. אני אופטימי שניתן להגיע להסכם".
2 צפייה בגלריה
תיעוד מהכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה
תיעוד מהכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה
"הלחצים מתגברים". עזתים מתנפלים על משאיות הסיוע, לפני האירוע שבו נהרגו עשרות
(צילום: דובר צה"ל )
ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב להצהרתו של נתניהו ותקף: "עוד מופע היסטרי של ראש ממשלה כושל ואשם. ישראל תנצח רק אם הממשלה הכושלת הזאת תיקח אחריות ותתפטר. ‏כל הסיסמאות והמשפטים היפים לא יסתירו את המחדל".
אתמול, בהצהרה דרמטית, אמר שר הביטחון יואב גלנט כי ללא הסכמת כל מפלגות ממשלת החירום הוא לא יגיש את חוק הגיוס. הוא קרא לנתניהו להוביל מהלך שיביא להסכמות, והדגיש כי "כולם חייבים לשאת בנטל". מדובר למעשה במעין "זכות וטו" שהעניק גלנט לגנץ בנושא גיוס החרדים, שעשויה גם להביא לבחירות. הסיבה, לדברי גורמים פוליטיים, היא שההצהרה "מכניסה את החרדים לפלונטר, שלא בהכרח יש יציאה ממנו".
הקואליציה, נדגיש, החלה לרעוד הבוקר בחסות הפלונטר החדש, שכן אם לא יקודם חוק הגיוס לא יינתנו תקציבים לחרדים בהוראת בג"ץ - והדרך היחידה למנוע זאת היא פיזור הכנסת והליכה לבחירות. נתניהו, שראה קדימה את הנולד, ביקש לטפל בכל החזיתות הללו, תוך ביקורת חריפה על הצהרתו של גלנט והשוואה ל"צפון קוריאה". אמנם יש לקואליציה כמה שבועות לטפל במשבר, אך השאלה המעניינת היא איזה מבין שני הקווים המקבילים יצליח יותר: זה שמוביל גלנט, או זה של נתניהו.
גלנט כינס את מסיבת העיתונאים יומיים אחרי הדיון בבג"ץ בעתירות שהוגשו נגד החלטת הממשלה שלא לגייס את תלמידי הישיבות החרדים. שופטי בג"ץ קבעו כי על המדינה להסביר מדוע לא תבוטל החלטת הממשלה שמונעת אכיפה של שירות תלמידי ישיבות, ומדוע לא מגייסים אותם נוכח פקיעת חוק הגיוס. כמו כן, על המדינה להסביר מדוע מגיעות לתלמידי הישיבות תמיכות. השופטים קבעו כי על המדינה להגיש את תשובותיה במהלך חודש מרץ, עד 24 ו-31 בחודש, מה שמוסיף לחץ על הממשלה לנסות ולהגיע לפתרון בהקדם.
לפי חוק הגיוס הכללי - מי שהגיע לגיל 26 ועדיין לא גויס, כבר לא יגויס לצבא. בהתאם לחוק, שתוקפו פג, החרדים היו מקבלים דחיית שירות, ובכל שנה נוספו אלפי תלמידים שלא גויסו מכיוון שהגיעו לגיל הפטור. בתוך כל אלו יש כ-63 אלף תלמידי ישיבות שעל פניו היו אמורים להתגייס כשהחוק פקע, אולם מאחר שהם לא מגויסים עקב החלטת הממשלה, עם כל יום שעובר מגיעים לגיל הפטור תלמידי ישיבות נוספים. עבור צה"ל מדובר בפוטנציאל כוח אדם המונה עשרות אלפי חיילים, שהיו יכולים להשתלב בתפקידים שונים - לאו דווקא בתפקידי לוחמה.

עסקה? "לא נתקפל בפני חמאס"

נתניהו פתח את הצהרתו הערב בהתייחסות לפיגוע בעלי, והביע תנחומים בפני משפחות הנרצחים. לאחר מכן עבר לדבר על המלחמה ברצועת עזה, ואמר כי ישנן שתי מערכות שמתנהלות במקביל - הצבאית והמדינית. לדבריו, "המערכה המדינית נועדה לתת למערכה הצבאית את הזמן והמשאבים להשגת היעדים, עד להשגת הניצחון המוחלט. אנחנו מקבלים חופש פעולה חסר תקדים, וכראש ממשלה אני חייב לשמור על האינטרסים הקיומיים שלנו - גם כשהם הולכים ומתגברים".
לדברי נתניהו, הוא הודף "לחצים האדירים לסיים את המלחמה". הוא אמר גם שדעת הקהל בארה"ב מסייעת לישראל להמשיך במערכה.
2 צפייה בגלריה
צעדה לשחרור החטופים מקריית גת לבית גוברין
צעדה לשחרור החטופים מקריית גת לבית גוברין
"אם נתקפל, לא נהיה פה". צעדה למען שחרור החטופים, היום
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
בהמשך התייחס נתניהו למגעים לעסקה נוספת עם חמאס, ואמר כי הוא דורש לדעת מראש את שמות כל החטופים שישוחררו במסגרתה. "אנחנו עובדים מסביב לשעון ועושים מאמצים גדולים להצליח, זו מטרה קדושה", הבהיר, ואמר כי מוקדם מדי לדעת אם יושג מתווה. "לא נתקפל מול הדרישות של חמאס, כי אם נתקפל פשוט לא נהיה פה".
לדבריו, "אנחנו נתקלים בקיר אטום של דרישות הזויות, חמאס לא מנסה אפילו להתקרב לאזור של הסכמה. זה המצב. התקוות קיימות אצל כולנו, ואנחנו ממשיכים לפעול ולקוות, אבל אני לא יכול לתת הבטחה שאין לה כיסוי כרגע שזה יקרה".
בתוך כך, בימים האחרונים חוזר נתניהו ואומר כי צה"ל יצטרך לפעול בסופו של דבר ברפיח, שבה שוהים יותר מ-1.4 מיליון עקורים עזתים שנמלטו מהקרבות. פעולה כזו יכולה להתבצע לפני או אחרי עסקה לשחרור חטופים, שהיום נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי נראה שלא תקרה עד יום שני הקרוב - בניגוד למה שאמר השבוע.
מוקדם יותר היום ספגה ישראל ביקורת חריפה, על רקע התקרית שבה נהרגו עשרות עזתים שניסו לקחת אוכל וציוד ממשאיות הסיוע בצפון רצועת עזה. מוקדם יותר היום טענו בצה"ל כי רוב ההרוגים מתו כתוצאה מדוחק או מדריסה של נהגי המשאיות - ולא מאש החיילים שהיו במקום.
גורמים ביטחוניים אמרו כי האירוע הוא אמנם "לא טוב" - אך "יצא מפרופורציה בגלל הכמות האדירה של עזתים שהסתערו על הסיוע. היה שם דוחק וצפיפות, וכאשר העזתים התקרבו לכוחות - הם הגיבו בירי שממנו כמה נפצעו. זה נמצא בתחקיר". לדברי הגורמים, לא מדובר במשאיות שנכנסו ישירות לצפון הרצועה, אלא במשאיות שנכנסו מרפיח וכרם שלום - ומגיעות לצפון הרצועה בשיירה עם ליווי ואבטחה.