נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שוחח אחר הצהריים (יום חמישי) עם אמיר קטאר. לאחר מכן אמר ביידן לכתבים בחצר הבית הלבן כי הוא כבר לא חושב שתהיה הפסקת אש עד יום שני, על אף שהוא נותר "מלא תקווה". הוא התייחס גם לתקרית משאיות הסיוע ברצועה, שבה נהרגו עשרות פלסטינים, ואמר כי היא היא "תסבך את השיחות". לדבריו, וושינגטון בוחנת את הגרסאות ה"סותרות" לאירוע.
1 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
פחות אופטימי משהיה. ביידן
(צילום: AP / Andrew Harnik)
גורמים ביטחוניים אמרו כי האירוע שבו התנפלו המוני עזתים על המשאיות, שכלל גם ירי של חיילים לעברם, היה "לא טוב" - אך "יצא מפרופורציה בגלל הכמות האדירה של עזתים שהסתערו על הסיוע. היה שם דוחק וצפיפות, וכאשר העזתים התקרבו לכוחות - הם הגיבו בירי שממנו כמה נפצעו. זה נמצא בתחקיר".
לדברי הגורמים, לא מדובר במשאיות שנכנסו ישירות לצפון הרצועה, אלא במשאיות שנכנסו מרפיח וכרם שלום - ומגיעות לצפון הרצועה בשיירה עם ליווי ואבטחה. מוקדם יותר היום טענו בצה"ל כי רוב ההרוגים מתו כתוצאה מדוחק או מדריסה של נהגי המשאיות - ולא מאש החיילים.
הכותרת
מעיר הברחות לעיר מקלט: האתגר הישראלי ברפיח | רון בן ישי
26:52

שלשום, נזכיר, אמר ביידן כי הוא מקווה שתושג הפסקת אש עד ליום שני, וציין כי "היועץ שלי לביטחון לאומי אמר לי שאנחנו קרובים. אנחנו קרובים, אבל זה עוד לא נגמר".
במקביל דווחו כל פרטי העסקה שהוצעה לחמאס, ובהם בין השאר שחרור 40 חטופים ישראלים תמורת 400 אסירים פלסטינים, תיקון בתי חולים ומאפיות בעזה וכניסת 500 משאיות סיוע לרצועה מדי יום. עם זאת, ישראל מסרבת להתחייב על הפסקה מוחלטת של הלחימה, וחמאס מצידו לא מוכן עדיין להתפשר על כך. לכן אמר דובר מחלקת המדינה האמריקנית, מת'יו מילר, שעל אף שהעסקה אפשרית - לא ניתן לתת הערכת זמנים מתי היא תקרה, מכיוון ש"זה תלוי בחמאס".