על רקע המתיחות בהר הבית וחזרת עליית היהודים למתחם אחרי כשבועיים, יו"ר רע"מ מנסור עבאס אמר היום (שישי) בריאיון לאתר החדשות הסעודי "אילאף" כי למפלגתו "לא תהיה יד בהפלת הממשלה או בפיזור הכנסת".
2 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
מנסור עבאס. "נתניהו עדיין מדבר איתי בטלפון"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אנחנו קשורים מצד אחד בהסכם קואליציוני וצריכים לתמוך בקואליציה, והם צריכים ליישם את ההחלטות שהתקבלו בנוגע לחברה הערבית בתחומים שונים", אמר עבאס. "כלי הלחץ שיש בידינו הוא להשתתף בהצבעות בכנסת ולהימנע בהצבעות אי-אמון. לחלק תהיה תחושת כוח וגאווה – הקמנו ממשלה והפלנו – אבל אני לא חושב ככה. אנחנו רוצים לראות הישגים פוליטיים ולחזק את מעמדה הפוליטי של החברה הערבית, אז היינו סבלניים מאוד לטלטלה בתוך הקואליציה".
עבאס התייחס גם למו"מ שהתקיים עם ראש האופוזיציה נתניהו עוד לפני הקמת הקואליציה. "סוד הצלחתנו, סוד הצלחתו של מנסור עבאס, הוא בפריצת הדרך הפוליטית. פתחתי בדיאלוג עם הימין. כן, ניהלנו איתו דיאלוג וניהלנו איתו מו"מ עד הרגעים האחרונים לפני שחתמתי על ההסכם הקואליציוני. נתניהו עדיין מדבר איתי בטלפון ומנסה לשכנע אותי לא ללכת לצד הזה, אלא להיות בצד השני", הוא אמר.
2 צפייה בגלריה
פגישתם של מנסור עבאס ומלך ירדן עבדאללה בארמון עמאן
פגישתם של מנסור עבאס ומלך ירדן עבדאללה בארמון עמאן
עבאס באחת מפגישותיו עם מלך ירדן עבדאללה בעמאן
(צילום: AFP)
כשנשאל על כך שנתניהו לא הצליח לשכנע את איתמר בן גביר ואת בצלאל סמוטריץ' בכך שיהיה חלק מממשלה בראשותו, השיב עבאס כי "מדובר בדמויות גזעניות ופשיסטיות בישראל. אנחנו, כקהילה ערבית וכמנהיגים פוליטיים, מבקשים לחולל שינוי במחשבה ובתרבות הפוליטית הישראלית כדי להיות צודקים יותר, שוויוניים יותר, ומכילים יותר את הזולת". עבאס לא פסל אופציה שיחבור בעתיד לקואליציה בראשות נתניהו, ואמר כי "רע"מ פונה לכל החברה האזרחית, ולא למפלגות מסוימות. 70% מהחברה הישראלית היא ימנית".
יו"ר רע"מ גם אמר בריאיון כי משימת שכנוע מועצת השורא להצטרף לממשלה הייתה מהקשות בחייו, ושיתף כי כונה על ידי מקורביו "מתאבד פוליטי". בהמשך הריאיון סיפר על כמה פגישות שקיים עם מלך ירדן עבדאללה. "עבורנו מסגד אל-אקצא אינו נושא פוליטי, הוא נושא דתי. היה צורך לנקוט עמדה נחרצת, ברורה ומפורשת, שהיא הקפאת חברותנו בקואליציה בפעילות הפרלמנטרית בתקופה זו", הסביר עבאס על ההחלטה האחרונה של רע"מ.
הוא הוסיף: ההחלטה הזו עדיין תקפה, אבל בסופו של דבר אנחנו רוצים פתרונות - לשמור על קדושת מסגד אל-אקצא, שאנשינו יוכלו לקיים את הטקסים שלהם". עבאס ציין כי הגיע עם מלך ירדן לפתרון בכל הנוגע לשימור הסטטוס קוו במסגד, והוסיף כי יחשוף אותו בקרוב.
הריאיון עם עבאס התפרסם אחרי שאתמול קראו חברים במועצת השורא של התנועה האיסלאמית למפלגה לעזוב את הקואליציה. החברים במועצה, שמונה 32 חברים מכל רחבי הארץ, איימו כי אם רע"מ לא תעזוב את הקואליציה – הם יתפטרו מהמועצה. הקריאה הגיעה אחרי הודעת רע"מ בדבר הקפאת חברותה בקואליציה וההימנעות מהצבעות בכנסת.