צה"ל ומג"ב פרסמו אתמול (שני) את עיקרי תחקיר נפילתה של הלוחמת נועה לזר בפיגוע במחסום שועפט בחודש שעבר. אמה של נועה לזר, קארין, אמרה הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי "כולנו חכמים בדיעבד. הציגו לנו את המסקנות ואת הכישלונות, ולי זה כבר לא יעזור. את נועה זה לא יחזיר. אבל אם זה ימנע את הרג החייל הבא – אז התחקיר עשה את שלו".
1 צפייה בגלריה
קארין לזר
קארין לזר
"לי זה כבר לא יעזור". קארין ונועה לזר
(צילום: יאיר שגיא)
בתחקיר, שבוצע על ידי מפקד עוטף ירושלים במג"ב תנ"צ עמי נידם, זוהו כשלים בשגרת הפיקוד במחסום, במהירות ובאיכות התגובה לאירוע, וכן באי-חתירה למגע עם המחבל. על אף ששלושה לוחמי מג"ב ירו לעבר המחבל, התגובה הייתה "שלא כמצופה, ולא בהתאם לערכי החיל". מפקד מג"ב החליט לפתוח בהליך הדחה נגד שלושה שוטרי מג"ב בקבע, הדחה מתפקיד פיקודי של קצין מג"ב למשך שנה, ומתן הערות פיקודיות לשני קציני המשמר. הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט על הפסקת פעילותם של לוחמי צה"ל במחסום המדובר בתוך כחודש, והנחה לשפר את אמצעי המיגון והטכנולוגיה בכלל המעברים.
יש הרבה מאוד ביקורת כלפי הלוחמים שהיו במחסום, שלא חתרו למגע ולא ניטרלו את המחבל. האם אי פעם בשיחות עם נועה עלה משהו על הבטיחות והמוכנות של הלוחמים במחסום? "לא. נועה לא פחדה לרגע. הא הייתה בטוחה בעצמה, אהבה את התפקיד שלה ועשתה אותו כמו שצריך. היו לה תפיסות טובות, היא מנעה המון פיגועים. לא עלה בדעתה שאירוע כזה יכול להתרחש".
ואת כאמא, ששלחה את בתה לצבא, להגן על המולדת – יש לך טענות כלפי מישהו? "לא, יש לי טענות לזה שמסיקים מסקנות אחרי שאירוע כזה קורה. למה לא עושים את זה לפני שקורה אסון? למה אין הערכת מצב שגרתית במחסומים? זה שבשועפט לא קרה כלום מ-2008, זה לא אומר שעכשיו הכול בסדר. נכנסו לשאננות אחרי 2008, ועכשיו אחרי שנועה נהרגה יש מסקנות שיכלו להגיע אליהן לפני שנועה נהרגה. אנחנו לא נדע, אבל יכול להיות שזה היה נמנע. לי זה לא משנה כבר שום דבר, נועה לא תחזור".
מה שלומכם במשפחה? "שאלה שאני לא כל כך יודעת לענות עליה. אנחנו לומדים לחיות מחדש. הכול, ממש. לנשום מחדש, ללכת מחדש. הכול התחיל מחדש".