בעקבות הפיגוע הקשה במחסום שועפט שבו נהרגה הלוחמת סמלת נועה לזר ז"ל סיכם הרמטכ"ל אביב כוכבי עם מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן, על הוצאת החיילים והחיילות השייכים לגדוד ארז של המשטרה הצבאית מהמחסום בתוך כחודש, כך נודע ל-ynet ו"ידיעות אחרונות". ההחלטה התקבלה לאחר שהוצג לו תחקיר מג"ב לאירוע שבסיומו סוכם על צעדים פיקודיים והדחות נגד קצינים במג"ב על אחריותם לאירוע, ביניהם מפקד המחסום וקצינים נוספים שיסיימו את תפקידם.
משפחתה של נועה לזר ז"ל עודכנה הערב (חמישי) בפרטים ובהחלטה של הרמטכ"ל להוציא את הלוחמים מהמחסום שבו אירע הפיגוע. גורמים בכירים בצה"ל ציינו כי התחקיר של משמר הגבול היה מקצועי רציני ונוקב הם לקחו אחריות על הנעשה באחריותם. מפקד הגדוד במג"ב יקבל הערה פיקודית וכך גם מפקד הפלוגה, קצין אחר ושלושה לוחמים שלא חתר למגע יודחו - - כפי שנחשף ב-ynet.
3 צפייה בגלריה
 נועה לזר ז"ל
 נועה לזר ז"ל
סמלת לזר וזירת הפיגוע. לוחמי הגדוד שלה יפסיקו לאייש את המחסום
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל בזירת הפיגוע בה נהרגה נועה לזר
הרמטכ"ל בזירת הפיגוע בה נהרגה נועה לזר
כוכבי עם הכוחות ביום שאחרי
(צילום: דובר צה"ל)
פיגוע הירי במחסום שועפט אירע ב-8 באוקטובר אז המחבל עודאי תמימי, בן 22 ממזרח ירושלים, פתח באש לעבר קבוצת לוחמים ומאבטחים שעמדו בעמדת הבידוק. מהירי נהרגה לוחמת מחיל המשטרה הצבאית, נפצע קשה מאוד דוד מורל, מאבטח אזרחי, ונפצעו שני שוטרי מג"ב באורח קל. המחבל נמלט רגלית לתוך מחנה הפליטים. הנהג שהסיע את המחבל הסגיר את עצמו למשטרה לאחר מכן, ובחקירתו אמר שהיה בדרכו למודיעין. ב-19 באוקטובר ביצע המחבל עודאי תמימי פיגוע ירי נוסף, בשער הכניסה למעלה אדומים, ונורה למוות בידי מאבטחים.
אחד המאבטחים נפצע מן הירי באופן קל. על גופת המחבל נמצאו סכין ורימון יד, בנוסף לאקדח בו ביצע את הירי. הפיגוע בשועפט נחשב לאירוע דגל בעייתי בתוך מערכת הביטחון בשל העובדה שהלוחמים והמאבטחים של משרד הביטחון לא פתחו באש ורק שלושה לוחמי מג"ב כן עשו זאת אבל לא ניהלו מרדף אחר הלוחמים. מפקד מג"ב, ניצב כהן, קבע כי תוצאת האירוע גרועה וצריכה הייתה להסתיים אחרת. "נכשלנו במהירות התגובה ובאי-חתירה למגע", אמר.
3 צפייה בגלריה
אמיר כהן
אמיר כהן
ניצב אמיר כהן. קצין ולוחמים ממג"ב יודחו
(צילום: משטרת ישראל)
הרמטכ"ל כוכבי ביקש כעת להאיץ את תוכנית אזרוח המחסומים בעוטף ירושלים. הדרישה של כוכבי הייתה להוציא את החיילים מהמחסום הזה כי הוא היחיד שמפריד בין אזרחי ישראל בעלי תעודת זהות כחולה משני הצדדים וכוכבי טען שזה לא תפקיד של חיילים, אלא של שוטרים או משמר הגבול.
ביום שלמחרת הפיגוע הקשה פורסם ב"ידיעות אחרונות" כי הוא מחדד את הצורך המיידי לאזרח את מעבר שועפט ואת 15 מעברי עוטף ירושלים הנוספים ולהעבירם לאחריות רשות המעברים במשרד הביטחון. מעבר שועפט נמצא באחריות ביטחונית של המשטרה ואחריות משימתית של מג"ב שתחתיו חיילי יחידת המעברים. כלל הגורמים טוענים שהמצב בעייתי מבחינה מבצעית, פיקודית וערכית.
על רקע הקמת גדר ההפרדה הוקמו בשנת 2004 שני גדודי משטרה צבאית המתמחים בבידוק ביטחוני. גדוד ארז בחיל המשטרה הצבאית, בו שירתה סמלת לזר מבצע את משימת הבידוק הביטחוני ב-14 מעברים בעוטף ירושלים. המעברים נמצאים תחת פיקוד מג"ב ובכל מעבר פועלים ארבעה כוחות- לוחמי מג"ב, המפקדים ושומרים על המעבר, מאבטחים של משרד הביטחון שתפקידם לאבטח את המשימה, לוחמי מעברים של צה"ל שמבצעים את משימת הבידוק הביטחוני ומשטרה כחולה לצרכים פליליים.
מדובר צה"ל נמסר כי "התחקיר בעניין מותה של סמלת נועה לזר ז"ל במעבר שועפאת הסתיים והוצג ע"י מפקד מג"ב לרמטכ"ל. ממצאי התחקיר, ההחלטות והמסקנות יוצגו בימים הקרובים למשפחה. צה"ל ומשמר הגבול משתתפים בצערה של משפחת לזר".