שגריר ישראל בארה"ב ובאו"ם, גלעד ארדן, פנה הלילה (ג') ל-35 מושלי מדינות בארה"ב שבהן קיימת חקיקה נגד ה-BDS ונגד החרמת ישראל, וקרא להם לפעול משפטית נגד חברת "בן אנד ג'ריס". זאת לאחר שאתמול הודיעה ענקית הגלידות כי לא תמכור עוד את מוצריה בהתנחלויות. במקביל, ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח עם מנכ"ל חברת יוניליוור והבהיר כי ישראל תפעל "באופן תקיף" נגד חרם ההתנחלויות.
4 צפייה בגלריה
גלידה בן אנד ג'ריס
גלידה בן אנד ג'ריס
"פעולה מפלה וחסרת צדק". בן אנד ג'ריס
(צילום: shutterstock)
4 צפייה בגלריה
מפעל בן אנד ג'ריס באזור התעשייה בקריית מלאכי
מפעל בן אנד ג'ריס באזור התעשייה בקריית מלאכי
מפעל בן אנד ג'ריס באזור התעשייה בקריית מלאכי
(צילום: בראל אפרים)
במכתב ששלח הלילה ארדן, הוא ביקש מהמושלים לנקוט צעדים נגד "בן אנד ג'ריס" מתוקף החוקים שנחקקו במדינות אלה בשנים האחרונות. ארדן ציין כי ההחלטה היא אנטי ישראלית המפלה לרעה את אזרחי ישראל, אך גם פוגעת באוכלוסייה הפלסטינית המתגוררת ביהודה ושומרון.
"בעוד מדינות ערב מבטלות את החרם על ישראל וחותמות על הסכמי שלום עם ישראל, ושיתוף הפעולה באזורנו הולך וגדל, לא מתקבל על הדעת שחברות אמריקניות עם אג'נדות רדיקליות יצאו נגד מדיניות ארה"ב ויפעלו נגד נורמליזציה ושלום", כתב ארדן. "אני מאמין שיש לנקוט בפעולת נגד מהירה ונחושה נגד כל מי שמחרים אותנו כדי להתמודד עם פעולות כה מפלות וחסרות צדק. עלינו לעמוד מאוחדים ולהעביר מסר חד משמעי שלא נסבול התנהלות כזו של חברות מסחריות".
בתוך כך, ראש הממשלה בנט שוחח עם אלן ז’ופ, מנכ"ל חברת יוניליוור המחזיקה בבעלות על "בן אנד ג’ריס", והבהיר כי הוא "רואה בחומרה רבה את ההחלטה להחרים את ישראל". בנט אמר כי מדובר ב"צעד אנטי ישראלי מובהק" והוסיף כי "מבחינתה של מדינת ישראל מדובר במעשה שיש לו השלכות חמורות, חוקיות ואחרות, והיא תפעל באופן תקיף נגד כל פעולה של חרם המופנה כנגד אזרחיה".
בהודעה שפרסמה אתמול "בן אנד ג'ריס" נכתב כי "אנו מאמינים כי מכירת הגלידה בשטחים הפלסטיניים הכבושים לא תואמת את ערכינו, וקיבלנו פניות גם מהלקוחות והשותפים שלנו". החברה, שנוסדה ב-1978 על ידי היהודים בן כהן וג'רי גרינפלד, מסרה כי היא הודיעה לזכיין הישראלי כי החוזה הקיים - שמסתיים בסוף השנה הבאה - לא יוארך וכי יימצא הסדר חדש למכירת המוצרים בישראל.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"צעד אנטי ישראלי מובהק". בנט
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
גלידה בן אנד ג'ריס
גלידה בן אנד ג'ריס
גלידה בן אנד ג'ריס. עשרות חנויות בארה"ב הודיעו שיפסיקו למכור את הגלידה
(צילום: AFP)
בעקבות הודעת החברה, עשרות חנויות בארה"ב הודיעו שיפסיקו למכור את הגלידה. בין החנויות גם רשת המרכולים הניו יורקית "מורטון וויליאמס", שהחליטה לצמצם ב-70% את מכירות הגלידה של "בן אנד ג'ריס" ב-16 סניפיה.
"פעולה זו ננקטת בתגובה לחרם של 'בן אנד ג'ריס' על קהילות יהודיות הנמצאות במרכז סכסוך טריטוריאלי בישראל, כולל הרובע היהודי בירושלים - המאוכלס על ידי יהודים זה יותר מ-3,000 שנה", נמסר בהודעה של "מורטון וויליאמס".
אבי קנר, אחד מבעלי הרשת, אמר ל"ניו יורק פוסט" כי הרשת פונה לקמעונאים ומפיצים גדולים אחרים בתקווה שהם ילכו בעקבותיהם. הוא הוסיף כי ברשת המרכולים מקווים שהחרם החלקי ישלח "מסר תקיף" ל"בן אנד ג'ריס" שבבעלות חברת יוניליוור.