3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב-מיארה
(צילום: גיל נחושתן)
שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף (עוצמה יהודית) הגיש היום (חמישי) עתירה לבג"ץ נגד היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה. זאת, בטענה לאכיפה בררנית מצד היועצת כלפי מפגינים נגד המהפכה המשפטית.
בעתירה המתפרסת על פני 34 עמודים, נימק השר וסרלאוף את עמדתו על הצורך בהתערבות בג"ץ נגד היועמ"שית. זאת בהמשך לפניותיו הקודמות ליועמ"שית שלא קיבלו מענה הולם, לדבריו. הוא טען כי אין מנוס מהתערבות שיפוטית בעקבות "העדר אכיפה מול סדרת ההתפרעויות" שאירעו במסגרת המחאה נגד המהפכה המשפטית.
בעתירה ביקש וסרלאוף מבית המשפט להוציא צווים על תנאי שיורו לבהרב-מיארה להסביר מדוע לא תורה להגיש כתבי אישום ותביעות אזרחיות נגד חוסמי כבישים ונגד מובילי ומארגני החסימות, או לנמק מדוע לא תינתן הנחייה לפיה הנחיות העבר בטעות יסודן וכי בעת בחינת חסימות כבישים ממניעים אידיאולוגיים, יש לתת משקל נכבד לזכות המוחים.
3 צפייה בגלריה
יצחק וסרלאוף
יצחק וסרלאוף
"הפרקליטות לא מתאמצת לייצר אפילו מראית עין של אכיפה". וסרלאוף
(צילום: משה מזרחי)
השר וסרלאוף הדגיש בעתירה כי היועמ"שית נוקטת באופן מובהק באכיפה בררנית ומפקירה בהתנהלותה את הציבור לאלימות ומעשי עבריינות. הוא כתב כי היועצת "מתנערת מחובותיה ומפקירה את הציבור מול אלימות של עבריינות שיטתית".
לאחר הגשת העתירה אמר וסרלאוף כי "לא אנוח ולא אשקוט לנוכח האכיפה הבררנית שזועקת לשמיים ולכן עתרתי לבג"ץ נגד היועמ"שית שלא ממלאת את תפקידה. במספר הזדמנויות פניתי וקראתי ליועמ"שית: 'שימי סוף לאכיפה הבררנית' והזהרתי שההתנהלות של הפרקליטות בחוסר שוויון, עלולה להביא למיטוט שלטון החוק וריסוק אמון הציבור במערכות האכיפה".
לטענתו, "הפרקליטות, שבתקופת ההתנתקות פעלה כמו נמר אימתני והגישה בהליכי בזק מאות כתבי אישום בגין חסימות כבישים, כולל בקשות למעצרים עד תום ההליכים, הפכה לחתול ישנוני כשמדובר במחאה נגד הרפורמה, ואינה מתאמצת לייצר אפילו מראית עין של אכיפה כלשהי מול קומץ פורעי החוק שיוצרים כאוס ברחובות ישראל".
3 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
וסרלאוף טוען ל"מחדלי אכיפה בפתיחת תיקים". מפגינים בתל אביב
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
לפני כחודש פנה וסרלאוף ליועמ"שית ואיים כי בכוונתו לעתור נגדה לבג"ץ. זאת לאחר שהזהירה היועמ"שית את שרי הממשלה מפני ניסיון להשפיע פוליטית על שיקול דעתם המקצועי של אנשי אכיפת החוק במדינה.
לקראת דיון בישיבת ממשלה שבו השתתפה על מדיניות האכיפה במחאות, הבהירה היועצת במכתב שכתבה לראש הממשלה בנימין נתניהו כי היא ונציגי מערכת אכיפת החוק סבורים שלא ראוי להתייחס למקרים קונקרטיים בישיבה. היא רמזה כי הדיון נגוע בניגוד עניינים - מאחר שהמחאה היא נגד הממשלה המכהנת. "יש קושי רב בקיומו במתכונת האמורה בעיתוי הנוכחי, בעיצומה של מחאה נגד מדיניות הממשלה ושריה", כתבה.
בעקבות דבריה, תקף וסרלאוף את היועמ"שית וטען כי היא מצויה בניגוד עניינים בעקבות התנגדותה לקיים דיון בממשלה על האכיפה הבררנית: "טענת כי לכאורה הממשלה מצויה בניגוד עניינים בשל היות המחאה מופנית נגדה. קביעה מצדך לפיה בעיתוי הנוכחי מעורבות מוסדית ו'עניין אישי' בנושאי ההפגנות משבשת את שיקול הדעת ומעוררת קושי רב – גובלת באבסורד ובניתוק".
במכתבו טען וסרלאוף ל"מחדלי אכיפה בפתיחת תיקים, מעצרים, תביעות משטרתיות, לצד היעדר כתבי אישום של הפרקליטות". הוא דרש מהייעוץ המשפטי לממשלה להשיב לו באופן מיידי על אודות הכוונה לתקן את אותם "מחדלי האכיפה שיטתיים", כלשונו. "בלא תשובה הולמת, אאלץ - בצער ובמבוכה - לבחון אפיקי פעולה חלופיים", כתב בסיום מכתבו.