"אחרי השבעה נבקש תשובות". בני משפחה, חברים ומכרים הגיעו היום (שלישי) לבית משפחת סופר בפתח תקווה, עם היוודע דבר מותו של שלום סופר, שנפצע בפיגוע דקירה בשומרון והלך לעולמו שבועיים לאחר מכן בעקבות הידרדרות במצבו. "יש לנו המון שאלות, ננסה להבין מה קרה פה", אמרו במשפחת הנרצח לנוכח העובדה שההחמרה במצבו אירעה קצת יותר משבוע לאחר שחרורו מבית החולים שיבא בתל השומר.
סופר (63), בעל סופרמרקט ביישוב קדומים, נכנס לכפר אל-פונדוק שנמצא בשטח C תחת אחריות ביטחונית של ישראל - וביציאה מהכפר נדקר בבטנו על-ידי מחבל פלסטיני שנלכד בהמשך. סופר פונה במצב בינוני עד קשה לבית החולים שיבא, ולאחר חמישה ימים שוחרר לביתו בעקבות הטבה במצבו הרפואי.

5 צפייה בגלריה
שלום סופר ז"ל
שלום סופר ז"ל
שלום סופר
5 צפייה בגלריה
משפחתו של שלום סופר בלוויתו
משפחתו של שלום סופר בלוויתו
הילדים של סופר (עם הפנים למצלמה) בהלווייתו
(צילום: דנה קופל)
5 צפייה בגלריה
הלוויתו של שלום סופר שנפטר מפצעיו שבועיים לאחר שנפצע קשה בפיגוע
הלוויתו של שלום סופר שנפטר מפצעיו שבועיים לאחר שנפצע קשה בפיגוע
(צילום: דנה קופל)
סופר החל לחזור אט-אט לתפקוד, ומחר היה אמור לשוב לעבודתו בסופרמרקט שבבעלותו. אמש חלה כאמור הידרדרות במצבו, ועם הגעתו לבית החולים בילינסון בעירו נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. "ברגע שהגעתי אליו אחרי הפיגוע - הוא איבד את ההכרה", סיפר הבן לידור שעבד עם אביו בסופרמרקט וקיבל ממנו טלפון אחרי שנדקר.
לידור אמר עוד: "הוא הגיע ל'שיבא' עם דימומים פנימיים בבטן ופגיעה בכליה ואושפז במחלקת טראומה קלינית. על פניו היה נראה שאבא מתחזק לאט לאט ומטופל כמו שצריך ומעכשיו 'הגוף יעשה את שלו'. חשבנו אבא איש חזק והוא יחלים. לצערי זה היה חזק ממנו, אחד הפצעים התפוצץ, הוא איבד כמויות מטורפות של דם, הגוף שלו לא עמד בזה".
בהתייחסו להתנהלות בית החולים שיבא, אמר הבן לידור: "יש לנו המון שאלות, אני לא יודע אם זה הזמן לטענות. אנחנו מאוד מעריכים את הצוות הרפואי, את הטיפול, משתדלים לסמוך עליהם, אבל יש לנו המון שאלות. אנחנו רוצים לדעת איך זה קרה. מה שהיה חשוב לאבא זה להגיע לבית הכנסת, וליווינו אותו לשם. אף אחד לא צפה את זה, היינו בטוחים שהוא יעבור את זה. אני מבקש שימצו את הדין עם הרוצח".
5 צפייה בגלריה
לידור סופר
לידור סופר
"אנחנו רוצים לדעת איך זה קרה". הבן לידור
(צילום: רענן בן צור )
הבן הבכור לינר אמר: "אבא הגיע ביום שלישי בלילה לשיבא ואחרי כמה ימים הוא השתחרר. היו לו כאבים, אבל הוא היה חזק. הוא לא אהב את הרחמים האלה שבאים ורואים אותו במיטה. עוד לא הצלחנו להבין מה השתבש, אנחנו מבינים שהיה איבוד דם אבל לא יודעים ממש ממה זה נגרם. הוא החל לחזור לשגרה, לא מלאה, לא לעבודה. התחיל ללכת לתפילות, הסתובב עם הכלב".
ואמש הוא התמוטט בבית. "הוא התחיל להרגיש לא טוב ואמר לאמא שלי שהוא רוצה לנסוע לבית חולים. הוא אמר שלפני זה הוא רוצה להתקלח רגע ואז הוא התחיל לאבד דם. אמא שלי ראתה אותו בתוך שלולית של דם, כנראה שהוא איבד הרבה דם. ישר הגיע אמבולנס, פינו אותו ל'בילינסון', כבר בדרך הוא התחיל להיות מעורפל וכשהגיע הרופאים אמרו שניסו לעשות מה שהם יודעים אבל לא הצליחו. כרגע אנחנו לא מתעסקים במה קרה, אבל ברור שננסה להבין אחר כך".
5 צפייה בגלריה
ליאב סופר
ליאב סופר
"מחבל בן בליעל דקר אותו בגב ובבטן". הבן ליאב
(צילום: רענן בן צור )
בן הזקונים ליאב, קצין בצה"ל, אמר: "זאת חוויה בלתי-נתפסת, אבא שלי הבן אדם הכי חזק שהכרתי בעולם. הייתה החלטה של אדם שפל לקטוע ברגע חיים של בן אדם שכולו נתינה וחסד. אי אפשר להסביר איזו אבדה זה בשבילנו. איבדנו אדם שהפך את העולם הזה ליותר טוב".
ליאב סיפר עוד: "אבא שלי אף פעם לא הסתכל על כסף, אף פעם לא חשב כמה יעלה אלא רק לתת וחסדים. אם זה תרומה לחיילי צה"ל, אם זה לקנות ממתקים בשבתות לילדים שבאים לבית הכנסת, לתת כל הזמן חבילות לנזקקים. הוא ארז מאות אלפי חבילות כאלה במהלך חייו. בחסד שלו היה רב הנסתר על הגלוי, הכול בלי רעש וצלצולים".
על השתלשלות האירועים סיפר ליאב: "אני יודע שאבא מאוד מאמין בדו-קיום. הוא עצר לקנות באחד הכפרים, ארב לו שם מחבל, בן בליעל, דקר אותו פעמיים בגב ובבטן. אבא נאבק עם המחבל בגבורה, הצליח לקחת לו את הסכין מהידיים, לפנות את עצמו מהזירה, להתקשר למוקד שומרון להזעיק כוחות, להתקשר לאחי לעדכן אותו מה מצבו. הוא באמת תפקד בגבורה אדירה".
סופר הותיר אחריו אישה, שלושה בנים, שתי בנות ו-18 נכדים. הוא יובא למנוחות הערב בשעה 19:00 בבית העלמין סגולה בפתח תקווה.
מבית החולים שיבא נמסר בתגובה: "המטופל פונה למרכז הרפואי שיבא לאחר שנפגע באירוע טרור לפני שבועיים. נותח ושוחרר כעבור חמישה ימים במצב טוב. לפני מספר ימים נבדק שוב, ושוחרר במצב טוב לביתו. אנו משתתפים בצערה של המשפחה".
בהכנת הכתבה השתתפה סיון חילאי