4 צפייה בגלריה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה לבנון
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה לבנון
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
(צילום: AFP)
ממשלת אוסטרליה החליטה להגדיר מעתה את חיזבאללה, על כל זרועותיו, כארגון טרור. כך הודיעה הלילה (בין שלישי לרביעי) שרת הפנים האוסטרלית קארן אנדרוז. ההגדרה החדשה תאסור על אזרחי אוסטרליה, שבה מתגוררת קהילה לבנונית גדולה, לממן את הארגון או להיות חברים בו.
"הארגון השיעי שנתמך על ידי איראן ממשיך לבצע מתקפות טרור, לתמוך בארגוני טרור ולהוות איום אמיתי על אוסטרליה", אמרה שרת הפנים. עד כה אוסטרליה הגדירה רק את הזרוע הצבאית של חיזבאללה כארגון טרור, וכעת כאמור היא הרחיבה את ההגדרה על הארגון כולו.
עם השלמת המהלך האוסטרלי, כל פעילות מטעם אישים או ארגונים אוסטרליים, לטובת ארגון חיזבאללה, תיחשב לעבירה פלילית - זאת לרבות סיוע פיננסי או תמיכה פומבית בארגון הטרור. ההחלטה תיתן לגופי האכיפה האוסטרליים כלים רבים ואפקטיביים נוספים להילחם בפעילות הארגון באוסטרליה.
4 צפייה בגלריה
שרת הפנים האוסטרלית קארן אנדרוז
שרת הפנים האוסטרלית קארן אנדרוז
"חיזבאללה מהווה איום אמיתי על אוסטרליה". שרת הפנים האוסטרלית
(AP)
ראש הממשלה נפתלי בנט בירך על ההחלטה האוסטרלית: "אני מברך על כוונתה של אוסטרליה להכריז על חיזבאללה וכל זרועותיו כארגון טרור. מדובר בארגון שנתמך על ידי איראן ואחראי לאינספור מתקפות נגד ישראל ברחבי העולם. תודה לך חברי, ראש הממשלה סקוט מוריסון, על מנהיגותך".
גם שר החוץ יאיר לפיד בירך: "אני מודה לממשלת אוסטרליה על ההחלטה הקובעת כי חיזבאללה, על כל זרועותיו, הנו ארגון טרור. אוסטרליה היא ידידה קרובה של ישראל גם במאבק בטרור העולמי. משרד החוץ מוביל, בשיתוף פעולה צמוד עם קהיליית הביטחון הישראלית, קמפיין בינלאומי להכרזה על החיזבאללה כארגון טרור".
לדברי לפיד, "ההחלטה האוסטרלית מצטרפת להחלטות דומות וחשובות של 17 מדינות נוספות בשנתיים האחרונות שהבינו כי אין זרועות נפרדות לארגון טרור. הדבר נכון גם לגבי ארגון הטרור חיזבאללה, מדובר בגוף אחד, וכל הפרדה בין זרועותיו היא מלאכותית. אני קורא למדינות נוספות ולאיחוד האירופי להצטרף ללחץ על חיזבאללה, להוציא את פעילותו אל מחוץ לחוק ולהכיר בארגון, על כל זרועותיו, כארגון טרור".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בירכו על ההחלטה. בנט ולפיד
(צילום: AFP)
מדינות רבות נמנעות מלהכיר בחיזבאללה בכללותו כארגון טרור ומסרבות להטיל סנקציות על הזרוע הפוליטית שלו, מחשש שהדבר עלול לפגוע ביחסיהן עם ממשלת לבנון ולערער את היציבות בארץ הארזים. נכון לעכשיו, 22 מדינות כבר מכירות בארגון ככזה, ביחד עם אוסטרליה.
לפני כחצי שנה גם אוסטריה הכריזה הכרזה דומה, כשתיקנה את חוק הסמלים שאוסר על שימוש בסמליו של ארגון טרור, וקבעה כי הארגון השיעי, על כל זרועותיו גם כן - הוא ארגון טרור. עד לתיקון, רק הזרוע הצבאית של חיזבאללה נכללה בחוק הסמלים של המדינה. בכך הצטרפה אוסטריה לגרמניה, צ'כיה, סלובניה ושווייץ, שקיבלו לאחרונה החלטות דומות בעניין חיזבאללה. בשנתיים האחרונות 17 מדינות הכריזו כי הן רואות בחיזבאללה, על כל זרועותיו - ארגון טרור.
מדינות נוספות שמכירות בחיזבאללה בכללותו כארגון טרור, מלבד ישראל: ארצות הברית, בריטניה, ארגנטינה, בחריין, קנדה, קולומביה, אסטוניה, גואטמלה, הונדורס, יפן, ליטא, הולנד, פרגוואי, סרביה ואיחוד האמירויות. גם הליגה הערבית ומועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ מכירות בחיזבאללה ככזה.
4 צפייה בגלריה
פריטי פאטל ואיש חמאס
פריטי פאטל ואיש חמאס
שרת הפנים הבריטית ואיש חמאס ברצועה
(צילום: gettyimages, AFP)
ביום שישי בריטניה הכריזה על חמאס בכללותו כארגון טרור, כששרת הפנים הבריטית פריטי פאטל הכריזה כי ארצה תהפוך את הבעת התמיכה בו לבלתי-חוקית. פאטל, שאמרה כי הצעד צפוי לסייע במאבק באנטישמיות, הסבירה כי הממשלה תוציא את חמאס אל מחוץ לחוק - ומשמעות הצעד היא שכל אדם שיביע תמיכה בארגון הטרור, יניף את דגלו או יארגן מפגשים עבורו ייחשב כעובר על החוק.
את ההחלטה, כך אמרה, היא מתכננת להעביר בפרלמנט הבריטי כבר השבוע. "הבנו שאי אפשר יותר להפריד בין הזרוע הצבאית לזרוע המדינית של הארגון. זה מבוסס על מודיעין נרחב, מידע וקשרים לטרור. החומרה שלהם מדברת בעד עצמה", אמרה פאטל.
ארגון חמאס בכללותו כבר הוצא אל מחוץ לחוק בכמה מדינות בעקבות היותו ארגון טרור, בין היתר בארה"ב, קנדה ומדינות האיחוד האירופי. בריטניה מצדה הכירה עד השבוע שעבר רק בזרוע הצבאית של חמאס - עז א-דין אל-קסאם - בתור ארגון טרור, ושמה בצד את הזרוע הפוליטית של הארגון, שעליה נמנים בין היתר איסמעיל הנייה, חאלד משעל ויחיא סינוואר.