הכנסת חוזרת, ואיתה המאבק על המהפכה המשפטית ועל חוק הפטור מגיוס: אחרי חודש של פגרה, חברי הכנסת חוזרים היום (שני) למשכן, לכנס הקיץ שיימשך שלושה חודשים בדיוק. המטרה המרכזית של הקואליציה היא העברת תקציב המדינה, תוך חודש מהיום - אבל לאחר הפגנת הימין בשבוע שעבר בירושלים גם קידום המהפכה המשפטית חוזר למוקד תשומת הלב. צפו במשדר המיוחד מפתיחת כנס הקיץ ומפתח ישיבות הסיעה, שמתקיימות לפניו.
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת. על הפרק: התקציב, ואולי גם חוקי המהפכה המשפטית והפטור מגיוס
(צילום: AP)
ראש האופוזיציה יאיר לפיד הציג בצהריים מתווה חלופי לחוק המוצע. ההצעה של לפיד, תחת הכותרת "חוק הגיוס הלאומי", מחמירה יותר מההצעה החלופית שהציג בחודש שעבר יריבו הפוליטי גנץ – ובניגוד אליה היא כוללת סנקציות פליליות וכלכליות על אי-שירות צבאי או אזרחי. בדבריו הדגיש לפיד כי הוא רואה בסוגיית הגיוס חלק משיחות ההידברות בבית הנשיא, והוסיף כי זו הסיבה שהוא נמנע כעת מהגשת הצעת החוק שלו על שולחן הכנסת.
אלו עקרונות מתווה הגיוס של לפיד: כל צעיר ישראלי יידרש להתגייס לצה"ל או לשרת את המדינה בשירות לאומי/אזרחי; הצבא יבחר את המתגייסים לפיו צרכיו, ומי שהצבא מוותר על שירותו מחויב עדיין בשירות אחר; ל-2,000 תלמידי תורה "מתמידים" יינתן פטור משירות לטובת הלימודים בישיבה; גיל הפטור יעמוד על 22 (במקום 26 כיום); במהלך הלימודים בישיבה ניתן יהיה לעשות הכשרה מקצועית להשתלבות בשוק העבודה בגיל 22; צעיר שלא יתגייס או יעשה שירות אזרחי או יקבל פטור – יעמוד לדין בגין עבירה פלילית; ישיבות שלא יעמדו ביעדים – לא יקבלו תקציב מהמדינה.
6 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה יש עתיד
ישיבת סיעה יש עתיד
לפיד. מציג חילופה לחוק הגיוס - עם סנקציות פליליות
(צילום: שלו שלום)

"אני רוצה להגיד משהו לחרדים: אי אפשר להמשיך ככה", אמר לפיד עם הצגת הצעתו. "זה פצע פתוח. לא יכול להיות שהילדים שלנו ישרתו את המדינה, יסכנו את חייהם, ואתם תגידו, 'זה לא מעניין אותנו. יש לנו כוח פוליטי, ואנחנו נשתמש בו כדי לשחרר את הילדים שלנו ועוד נעלה להם את הקצבאות על חשבונכם'. חיים משותפים לא עוסקים רק בזכויות, אלא גם בחובות. יש לנו גורל משותף והחברה הישראלית זקוקה לחוזה חברתי חדש. איש לא מתנכל לכם. מה שאנחנו מציעים לכם, הוא בדיוק מה שאנחנו מציעים לילדים שלנו".
לפיד הדגיש כאמור כי הצעת החוק של מפלגתו לא תוגש בינתיים על שולחן הכנסת, כיוון שההידברות בבית הנשיא נמשכת: "גם 'חוק ההשתמטות' שהממשלה רוצה לקדם, לא יכול להגיע לכנסת. זה חלק מההידברות, זה חלק מהניסיון להגיע להסכמות רחבות שיצילו את מדינת ישראל מהמשבר הגדול בתולדותיה". הוא ציין כי ההצעה שלו מבוססת על החוק שכבר העביר ב-2014, אז ישב בממשלה עם נתניהו, ובהמשך "רוכך" בממשלה עם החרדים שהוקמה שנה אחר כך (בין היתר הוסרו מהחוק ההוא הסנקציות הפליליות שנכללו בו): "להבדיל מכל התיאוריות, זה חוק שכבר הוכיח את עצמו. בזכותו הייתה עלייה משמעותית בגיוס חרדים, בזכותו עשרות אלפי חרדים יצאו לשוק העבודה".
6 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה הציונות הדתית
 ישיבת סיעה הציונות הדתית
סמוטריץ', בצהריים. לא עומד עם סטופר לשיחות בבית הנשיא
(צילום: שלו שלום)


בכנס החורף חוקי המהפכה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין תפסו זמן רב בדיוני הוועדות והמליאה, וההערכה הייתה שראש הממשלה בנימין נתניהו החליט שבכנס הנוכחי הם יזוזו הצידה, כל עוד ההידברות בבית הנשיא נמשכת. אבל ייתכן שההפגנה, והנאום התקיף של לוין בה, תוביל לשינוי כיוון מחודש. את החשש הזה השמיע בצהריים יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שהזהיר כי לא הייתה התקדמות אמיתית בשיחות הפשרה - והבטיח כי לא יתפשר על הקווים האדומים שלו בנוגע למניעת פוליטיזציה של מערכת המשפט.
"מדינת ישראל עומדת בפני קרע עצום. נעשה הכול כדי למנוע את הפגיעה האנושה בדמוקרטיה ולהגיע להסכמות", אמר גנץ. "אני חוזר כאן ואומר - יצאנו לדרך עם מספר עקרונות ובראשם שלא תהיה פוליטיזציה של מערכת המשפט. זה לא השתנה וזה לא ישתנה. כאמור - כן להסכמות, לא לפשרות. לצערי ההידברות בבית הנשיא, הגם שנעשית באווירה טובה ומכבדת, לא באמת מתקדמת באף אחת מהסוגיות ובפרט לא בסוגיית הוועדה לבחירת שופטים. אני לא מפחד מדרך ארוכה - נחתור להתקדמות והסכמות בדגש על פתרון לוועדה לבחירת שופטים. אך לא נאפשר משחק על זמן כדי לאפשר לקואליציה לקדם את החקיקה בזמן ובמקום שנוח לה".
בהמשך, בתשובה לשאלות כתבים בישיבת הסיעה של המחנה הממלכתי, הוסיף גנץ: "אין חצי דמוקרטיה. אי אפשר לתת שליטה פוליטית מוחלטת (על הוועדה לבחירת שופטים) כי זה אומר שופטים מטעם". גנץ נשאל אם השיחות בבית הנשיא עומדות בפני "פיצוץ", והשיב כי לא יסכים שהן "יימרחו עד קץ". הוא נשאל גם האם נאומו התקיף של לוין נגד בג"ץ מעיד על אפשרות של "מריחה" בשיחות, והשיב כי טוב שהן מתקיימות, אבל הזהיר: "אם אבין שמורחים אותי - הצוות שלי ואני נשב ונחליט מה נעשה". הוא לא אמר מפורשות מה יעשה במצב שכזה.
6 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
גנץ. אין התקדמות אצל הנשיא: "לא ימרחו אותי"
(צילום: שלו שלום)

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס גם הוא בישיבת הסיעה שלו לחוק הפטור מגיוס, ואמר שהמטרה היא "הפרדה בין דם לדם". לדברי ליברמן, "למעשה החוק שמביאים הוא מימוש חזונו של גפני – חצי עם יילך לישיבות, וחצי עם לצבא. מה שדרוש זה גיוס לכולם - או לצה"ל או לשירות אזרחי, אין יותר פטורים, אפילו לא פטור אחד. אין תורתם אומנותם. מי שישתמט ייחשב עריק, עריק זה אומר אישום פלילי, צו איסור יציאה מהארץ, לא יוכל לקבל הטבות".
עדיין לא ברור אם חוק הפטור מגיוס יהיה אף הוא על הפרק במושב הקיץ. נתניהו ביקש מהחרדים לדחות את קידומו, אבל אלו בינתיים לא השיבו בחיוב. מוקדם יותר היום נועדו ראשי הסיעות ודנו בנושא, וגורם בקואליציה העריך כי "הכיוון הוא לבקש ארכה ואם נגיש בקשה כזאת - זה ייתן עוד זמן להיערכות ויאפשר להגיע להסכמות".

ישיבה חגיגית לכבוד יו"ר בית הנבחרים האמריקני, והסערה שצפויה

בהמשך דיבר בכנסת גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', בישיבת הסיעה של מפלגת הציונות הדתית. בהתייחסות לשיחות הפשרה סביב המהפכה המשפטית אמר סמוטריץ' כי הוא לא עומד עם "סטופר" וכי הוא רוצה שהחקיקה תקודם בהסכמה - אבל תקף את התנהלות האופוזיציה שלדבריו מנסה "לסכל" את ההצעות של הקואליציה: "יכול להיות שיהיה קשה להגיע להסכמות, אבל אנחנו לא ניתן לאף אחד זכות וטו על הרפורמה". הוא נשאל מה הנושא הכי חשוב לממשלה בכנס הקיץ של הכנסת, והמהפכה המשפטית לא הייתה תשובתו: "אנחנו צריכים להעביר תקציב וחוק הסדרים, הדבר הזה הוא חשוב לייצוב הקואליציה".
כבר בפתח מושב הקיץ של הכנסת צפויה אחר הצהריים סערה, אחרי שהאופוזיציה אספה 40 חתימות לדיון שיחייב את נוכחות ראש הממשלה ואת תגובתו - וראשי האופוזיציה יטיחו בנתניהו את טענותיהם. הדיון היה אמור להיערך כבר לקראת סוף כנס החורף, אך בשל המגעים להידברות והזמן הקצר להעברת חוק התקציב וחוקי הוויזה לארצות הברית, באופוזיציה החליטו להמתין איתו לכנס הקיץ.

6 צפייה בגלריה
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה עם קווין מקארתי בביקור בכנסת
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה עם קווין מקארתי בביקור בכנסת
יו"ר בית הנבחרים האמריקני קווין מקארתי עם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה. ינאם בכנסת, ואחרי זה צפויה סערה עם נאום נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הדיון יתקיים אחר הצהריים, זמן קצר לאחר שיו"ר הכנסת אמיר אוחנה יפתח את המליאה ויו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי - המבקר בארץ - ינאם בפני הח"כים באנגלית. זוהי הפעם השנייה בהיסטוריה בה ינאם יו"ר בית נבחרים אמריקני בכנסת (הפעם הקודמת הייתה לפני 25 שנה). מקארתי מבקר בארץ בראשות משלחת של 16 חברי קונגרס נוספים, רפובליקנים כמוהו וגם דמוקרטים, ובטקס הקבלה החגיגי בצהריים הושמעו ההמנון האמריקני והתקווה.