"ישראל מגרשת 10% מכלל האוקראינים שמגיעים לנמל התעופה בן גוריון. הם נאלצים לעבור הליכים משפילים". כך אמר שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק בראיון לאתר החדשות האוקראיני "ניוז ליגה". קורניצ'וק ציין כי ישראל מגרשת אזרחים אוקראינים גם במקרים שבהם יש ברשותם כרטיסי טיסה הלוך-ושוב, מלון מוזמן וכסף.
3 צפייה בגלריה
שגריר אוקראינה במסיבת עיתונאים
שגריר אוקראינה במסיבת עיתונאים
שגריר אוקראינה במסיבת עיתונאים
(צילום: מוטי קמחי, אתר ליגה ניוז)
"נוהל הטיפול באזרחי אוקראינה שמגיעים לישראל הוא משפיל. דרכונים של אנשים נלקחים מהם, הם צריכים לחכות יותר מעשר שעות. יותר מ-10% מהאזרחים שלנו מגורשים בנמל התעופה. אנשים ישנים על הרצפה, בהם נשים וילדים.. כואב לי, המצב חמור", טען השגריר האוקראיני.
קורניצ'וק הציג תלונות של אזרחים אוקראינים שנשלחו לשגרירות בישראל. לדבריו, הם מלינים על גסות רוח ואיומים מצד נציגי הרשויות הישראליות, מעצר בנמל התעופה עם ילדים שיכול להימשך מספר ימים, שהות לילית על כיסאות, החרמת מסמכים וטלפונים וקריאת התכתבויות אישיות. בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע בחודש שעבר שאסור לנציגי הרשויות לתפוס ולחפש בטלפונים של אנשים שנכנסים לישראל.
3 צפייה בגלריה
שגריר אוקראינה במסיבת עיתונאים
שגריר אוקראינה במסיבת עיתונאים
ישראל מונעת כניסה של אוקראינים לשטחה. השגריר קורניצ'וק
(צילום: מוטי קמחי, אתר ליגה ניוז)
קורניצ'וק הוסיף בריאיון כי דיפלומטים לא מקבלים הסברים על היחס לאזרחים האוקראינים, שלדבריו, נמצאים בקבוצת סיכון. "הייתי בטוח שישראל תשנה את עמדתה לאחר שנודע על שיתוף הפעולה הפעיל של רוסיה עם איראן. גם ראש הממשלה נתניהו הבטיח לבחון את המדיניות שלו בנוגע למכירת נשק לאוקראינה. אבל זה לא קורה.. זה עדיין כואב לי מאוד בגלל הגירוש של אוקראינים".
האתר "ניוז ליגה" פרסם לצד הראיון מאמר נלווה תחת הכותרת: "ידידי, אויב שלי. איך ולמה ישראל הורסת את היחסים עם אוקראינה", לצד תמונה של ראש הממשלה בנימין נתניהו נתניהו ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. המאמר הצביע על כך שלא רק שישראל לא מספקת לאוקראינה הגנה אווירית ונשק - היא גם מגרשת את האזרחים שמגיעים אלה.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
זלנסקי ונתניהו. "איך ולמה ישראל הורסת את היחסים עם אוקראינה?"
(צילום: שאול גולן, רויטרס )
לפני כמה שבועות בקייב פורסמו ידיעות לפיהן אוקראינה שוקלת לבטל את הפטור מוויזה לאזרחים ישראלים שמגיעים לשטחה כדי למנוע את הגעת החסידים לאומן בראש השנה וגם כ"צעד גומלין" ליחס הישראלי לרשויות האוקראיניות. אולם, בישראל העריכו אז שמדובר באיום סרק.
גם ביוני בשנה שעברה השגריר קורניצ'וק, אמר בריאיון באוקראינה כי קייב שוקלת להשעות זמנית את הפטור מוויזה לישראלים - בתגובה, לדבריו, ל"מגבלות הלא-מוצדקות שמטילה ישראל על כניסת אזרחים אוקראינים לשטחה". אז ציין קורניצ'וק: " אולי עכשיו זה לא יורגש, אבל לפני ראש השנה ממשלת ישראל תרגיש את זה".
בשבוע שעבר נודע ל-ynet שכ-14 אלף פליטים מאוקראינה שהגיעו לישראל מאז פרוץ המלחמה - אינם זכאים יותר לקבל שירותי בריאות משום שפג תוקף הביטוח הרפואי, ומשרד האוצר לא האריך את תוקפו. שלשום שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה אמר כי דיבר עם מקבילו הישראלי אלי כהן. "הוא הבטיח לי שביטוח הבריאות לאוקראינים בישראל יישאר בתוקף וכי הבעיה תיפתר בקרוב. אני מודה לעמיתי הישראלי, שדואג לכך באופן אישי", אמר קולבה.
טרם נמסרה תגובת המדינה.