4 צפייה בגלריה
שירה איסקוב
שירה איסקוב
שירה איסקוב. היום הכרעת הדין
(צילום: עדי אורני)
יום הדין: היא שרדה 20 דקירות בסכין מטבח ו-110 מהלומות במערוך, ובתוך כך גם הצליחה לדאוג לבנה הפעוט ולהגן עליו. מאז הפכה שירה איסקוב לסמל לאומץ ולנחישות - היא התירה לפרסם את תמונות פציעתה הקשה, העלתה לשיח הציבורי את נושא האלימות נגד נשים והיחס לקורבנות עבירה, הביאה לשינוי חוקים בנושא ואף הדליקה משואה ביום העצמאות כהוקרה על פעילותה. היום (רביעי) תתייצב שירה בבית המשפט המחוזי בבאר שבע מול הגרוש שלה אביעד משה, שמואשם בניסיון לרצוח אותה, ותשמע את השופטים קובעים - "אשם" או "זכאי".
פרשת ניסיון הרצח של שירה איסקוב הותירה חותם שימשיך לשנות את חייהן של לא מעט נשים שמתמודדות עם המגפה הקטלנית של אלימות במשפחה. "בעל כורחי הפכתי לסמל המאבק", אמרה שירה בריאיון לפני כמה חודשים. ואכן, הדברים שבאומץ רב היא בחרה להשמיע הציפו מחדלים רבים שהושתקו במשך שנים, והעלו באופן חסר תקדים את נושא האלימות במשפחה לסדר היום הציבורי.
4 צפייה בגלריה
אביעד משה
אביעד משה
תקף את את איסקוב גם בעבר. אביעד משה
שירה בחרה לפרסם תמונות קשות לצפייה של פציעותיה ומתהליך החלמתה, סיפרה בכנות ובישירות באמצעי התקשורת על החוויה הקשה ועל ההתמודדות היומיומית שלה מאז והובילה תהליך ששינה את היחס לקורבנות העבירה - הבושה עברה צד.
לא מעט נשים שחיו במעגל האלימות סיפרו ששירה הצילה את חייהן. השיח סביב הסימנים המקדימים, כמו גם הטלטלה סביב סיפורה המצמרר, גרמו ללא מעט נשים לזהות את עצמן במעגל האלימות ולצאת ממנו.

התעללות גם בקטין

השינוי שהובילה שירה לא עצר ברמת השיח. כתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז דרום נגד משה מייחס לו ניסיון לרצח וחבלה חמורה, אבל בהמשך תיקנה הפרקליטות את כתב האישום והוסיפה לו גם עבירה של "התעללות בקטין או בחסר ישע", בשל העובדה שבכל זמן התקיפה שהה בנם הפעוט לצידה של שירה. לפי האישום הוא גרם סבל לילד, הפחיד אותו באופן משמעותי והתנהג כלפיו באכזריות, בכך שכפה עליו להיות נוכח ולצפות במעשיו כלפי אימו.
4 צפייה בגלריה
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל בירושלים
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל בירושלים
שירה איסקוב מדליקה משואה בהר הרצל
(צילום: אולפני הרצליה)
אם משה אכן יורשע בעבירה זו, יהיה מדובר בתקדים משפטי שצפוי להשפיע גם על תיקים דומים בעתיד. במקרים רבים היו ילדים עדים לזוועות שעוללו נאשמים, ולכן טוענים סנגוריו של משה שהוא לא תקף את בנו ושמדובר באכיפה בררנית. בית המשפט יצטרך, לראשונה, לנקוט עמדה בסוגיה, ואם משה לא יורשע בעבירת ההתעללות - הפרקליטות צפויה לערער.
שאלה נוספת שבה יצטרכו השופטים להכריע היום היא ניסיון ההגנה להציג את משה כקורבן לאישה שתקפה אותו מילולית. על דוכן העדים התפתל משה וניסה להציג את עצמו כקורבן. "קשה להסביר את זה. פרץ של הקנטות, קנטורים והתגרויות. אולי האיומים שהיא תיקח לי את הילד ושאבא אחר יגדל אותו. זה ריסק אותי", אמר כשהרכב השופטים - יעל רז-לוי, גילת שלו ואהרון משניות - ניסה להבין מה עבר בראשו כשתקף את שירה באכזריות כה רבה.

"חס ושלום. לא גמלה בי ההחלטה להמית את שירה. לא הייתי מעז לפגוע בה. מעולם, עד המקרה, לא הרמתי עליה יד", טען שוב ושוב לאורך עדותו, למרות ששירה התלוננה בעבר שתקף אותה.
בעבירה של ניסיון לרצח אין אמנם טענת הגנה של קנטור, אך הסנגורים מקווים שהדבר "ירכך" מעט את העונש הכבד הצפוי למשה. היום יצטרך בית המשפט לנקוט עמדה ברורה - תמו הימים שבהם התנהגות הקורבן עומדת במוקד הדיון המשפטי, וסנגורי הנאשמים מנסים להשחיר את שמה.

משפט במהירות שיא

משפטו של משה נפתח בנובמבר 2020 ומגיע להכרעת הדין היום, באוגוסט 2021, במהלך פגרת בית המשפט. זו עדות לחשיבות שבית המשפט עצמו רואה בתיק הזה. תיקים בעלי פרופיל תקשורתי נמוך יותר לא זוכים למשפטי "בזק" שכאלה. התיק התנהל בצורה מאוד מהירה, בין היתר כי ההגנה החליטה לוותר על רוב העדים בתיק. אבל גם הלחץ התקשורתי בהחלט היווה זרז, ויש לקוות להתנהלות מהירה ויעילה כזו בכל תיק, לא רק בכאלה בעלי פרופיל תקשורתי גבוה.
4 צפייה בגלריה
שירה איסקוב ואביעד משה
שירה איסקוב ואביעד משה
שירה איסקוב ואביעד משה
(צילום: חיים הורנשטיין)
פעילותה של שירה הובילה גם לשינויי חקיקה - חוק שלילת האפוטרופסות, אחד החוקים המהירים ביותר שנחקקו במדינת ישראל, נולד בעקבות ניסיון הרצח של שירה איסקוב. עד נקודת הזמן ההיא, למרבה האבסורד, איפשר החוק במדינת ישראל לאב שרצח או שניסה לרצוח את אם ילדיו להחזיק במלוא הזכויות על גידול הילדים ועל כל ההחלטות הכרוכות בכך, גם במהלך המשפט ותוך כדי ריצוי מאסרו. שירה נתקלה לראשונה במחדל הנוראי חודשים ספורים לאחר ניסיון הרצח, כשמשה ניסה לשלול מבנה טיפולים רפואיים ככלי מיקוח בהליך המשפטי נגדה, כפי שפורסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet.
לפי החוק, שאושר בכנסת הקודמת זמן קצר לפני פיזורה, הורה שנאשם בכך שרצח או שניסה לרצוח בן משפחה, או במקרה שאנס או ביצע מעשה סדום באחד מילדיו, האפוטרופסות שלו תישלל ממנו באופן זמני, וברגע שיורשע - באופן קבוע.

לפני כמה חודשים התייצבה שירה גם בפני הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, שם העלתה כמה סוגיות חשובות. בין השאר דרשה שקורבנות עבירה יהיו מעורבות בכל רבדיו של ההליך המשפטי, גם באלו שמתנהלים מאחורי הקלעים. "כשמתחילים מו"מ להסדר טיעון, לקורבן אין שום דעה בנושא", טענה. "אחר כך היא צריכה לחשוש לחייה במשך שנים".
בנוסף העלתה את שאלת המפגש עם התוקף. "למה אני צריכה לראות את האיש שניסה לרצוח אותי?", שאלה את חברי הוועדה. שירה נאלצה לפגוש את משה הן במהלך עדותה בבית המשפט והן בהליך הגירושים ביניהם בבית הדין הרבני. היום היא תגיע לבית המשפט - מבחירה - בתקווה לשמוע את השופטים מרשיעים את מי שתקף אותה בכל סעיפי כתב האישום.