איראן שינתה את אופן הפעילות של צנטריפוגות שהיא מפעילה במתקן הגרעין בפורדו, שם היא מעשירה אורניום לרמה של 60%, קרוב לרמה צבאית – ולא עדכנה את סבא"א על הצעד. השינוי, שיכול להעיד על הכנות להעשרה לרמה גבוהה יותר, התגלה בביקורת פתע שערכו פקחים מטעם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בחודש שעבר במתקן הגרעין התת-קרקעי שבנוי בתוך צלע הר.
2 צפייה בגלריה
ארכיון הכור הגרעיני של איראן
ארכיון הכור הגרעיני של איראן
מתקן הגרעין בפורדו
אמש פרסמו ארה"ב, בריטניה, צרפת וגרמניה הודעה לפיה איראן לא עומדת בהתחייבויותיה לסבא"א. "השינוי הלא-מוכרז הזה לא עומד בהתחייבויות איראן באמנה למניעת הפצת נשק גרעיני", קבעו ארבע המדינות בהודעה מטעמן. "העשרת אורניום לרמה גבוהה במתקן הגרעין בפורדו נושאת עימה סיכונים משמעותיים, ואין לה כל הצדקה אזרחית".
מנגד, באיראן טענו השבוע כי מדובר בטעות של פקח סבא"א שביקר בפורדו, מתקן הגרעין שבנוי בתוך צלע הר על מנת להגן עליו מפני אפשרות של הפצצה מהאוויר. "הפרשנות של הפקח מטעם סבא"א הייתה שגויה, אך הוא דיווח על כך לסוכנות. אנחנו מיד העברנו הסברים, באותו יום", אמר מוחמד איסלאמי, ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן. ארבע המדינות דחו את הטענות האיראניות, ומסרו בהודעה מטעמן: "הטענות האיראניות לטעות לא הולמות. אנחנו שופטים את מעשיה לפי הדיווחים של סבא"א".
2 צפייה בגלריה
רפאל גרוסי
רפאל גרוסי
גרוסי. איראן עוד לא ייצרה את הנשק, אבל יש לה די חומר לכמה פצצות
(צילום: רויטרס)
בדוח סודי של סבא"א נכתב כי שתי סדרות של צנטריפוגות IR-6 חוברו יחד באופן "שונה" מהאופן שבו איראן הודיעה לסבא"א שתפעיל אותן. ראש סבא"א רפאל גרוסי אמר כי הוא "חושש שאיראן יישמה שינוי מהותי בפורדו, בנוגע להעשרת אורניום לרמה גבוהה, מבלי לעדכן את הסוכנות מראש". הדוח התפרסם לקראת דיון במועצת הנגידים של סבא"א בחודש הבא בווינה, שם תידרש מועצת הנגידים לשקול את העברת הסוגייה האיראנית למועצת הביטחון של האו"ם.
השינויים שעשתה איראן מגיעים אחרי דברים של ראש סבא"א גרוסי בשבוע שעבר, ובהם הזהיר כי איראן צברה די חומר ל"כמה פצצות גרעין". בדברים שאמר לוועדת משנה בפרלמנט האירופי בבריסל, ציין גרוסי כי איראן עדיין לא ייצרה את הנשק עצמו, וקרא למערב להכפיל את המאמצים שלו כדי למנוע מטהרן לעשות זאת. "אורניום שמועשר ליותר מ-90% יכול להיות בשימוש עבור נשק. לאיראן יש 70 ק"ג של אורניום מועשר ל-60%, ו-1,000 קילוגרם שמועשרים ל-20%", הוא אמר.
גרוסי הצהיר כי הסכם הגרעין הוא "קלף ריק", והוסיף כי המאמצים להחייאתו כבר לא קיימים. "אף אחד לא הצהיר שהוא מת, אבל כל הגבלה שהייתה בו כבר הופרה כמה פעמים", הוא אמר עוד.

העשרת האורניום ל-60% במתקן הגרעין התת-קרקעי בפורדו החלה בחודש נובמבר האחרון. בתקשורת הממלכתית באיראן דווח כי המהלך נעשה כתגובה להחלטה שקיבלה מועצת הנגידים של סבא"א נגד טהרן, מאחר שזו לא סיפקה תשובות מהימנות בנוגע לשרידי האורניום שהתגלו באתרי גרעין לא-מוכרזים אצלה. באותה החלטה בסבא"א, נקראה איראן לשתף פעולה "בדחיפות" עם החקירות שמנהלת הסוכנות בנוגע לאותם שרידי אורניום שנמצאו בשלושה אתרי גרעין לא-מוכרזים. הייתה זו ההחלטה השנייה נגד איראן במועצת הנגידים של סבא"א שעברה. גם אחרי ההחלטה הראשונה בחודש יוני בשנה שעברה איראן הגיבה בהסלמה בפעילותה הגרעינית, וזו כללה ניתוק מצלמות שהתקינו פקחי הסוכנות באתרי הגרעין שלה. איראן טענה כי שתי ההחלטות שהתקבלו נגדה בסבא"א היו "מוטות פוליטית".
איראן כבר החלה להעשיר אורניום לרמה של 60% באפריל אשתקד, במתקן הגרעין שלה בנתנז. היא עשתה זאת אז בתגובה לפיצוץ שאירע באותו מתקן בנתנז, פיצוץ שאותו היא ייחסה לישראל. הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, ושאותו איראן מפרה מאז 2019 בתגובה לפרישה האמריקנית ממנו שנה לפני כן, הגביל את טהרן להעשרת אורניום לרמה של עד 3.67% בלבד. כדי שאורניום יוכל לשמש לייצור נשק גרעיני הוא אמנם צריך להיות מועשר לרמה של כ-90%, אך מדעני גרעין טוענים כי כאשר מדינה מגיעה לרמת העשרה של 20% פירוש הדבר שהיא כבר בחצי הדרך לרמה של 90% – וכי הגדלת רמת ההעשרה מ-60% ל-90% מהירה יחסית.