הבוקר (שני) התקיים בכנסת דיון סוער בנושא חוק עונש מוות למחבלים. האירוע, בנוכחות השר איתמר בן גביר, התקיים בוועדה לביטחון לאומי בראשות ח"כ צביקה פוגל במטרה להכין את החוק לקריאה ראשונה. בני משפחות החטופים שנכחו שם התחננו לעצור את החקיקה מחשש לסכנה לחיי קרוביהם, ובהמשך הודיע יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ מהליכוד שאין כל כוונה לקדם את החוק כעת - ולמעשה הדיון כולו היה מיותר.
הדיון והכאב שנגרם לבני המשפחות היה חסר תוחלת לא רק על רקע ההודעה על הקפאת קידום ההצעה, אלא בשל העובדה שכבר כיום ישנה אפשרות להטיל עונש מוות על מחבלים, כולל אנשי חמאס שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר. אין כל צורך בתיקון לחוק, ולמעשה חקיקה של חוק חדש לא תהא רלוונטית לאירוע אותה שבת מכיוון שככלל, אין תחולה רטרואקטיבית לחקיקה פלילית.
ישנן לפחות שתי דרכים משפטיות קיימות וזמינות המאפשרות שפיטה של מחבלי חמאס והטלת עונש מוות. הראשונה היא שפיטתם לפי "תקנות ההגנה (שעת חירום)" בבית משפט צבאי, בהתאם להחלטת הרמטכ"ל בגין הפשעים שבוצעו בישראל. בתי משפט הצבאיים מוסמכים לגזור עונש מוות, ולא רק על מעשי הזוועה שביצעו מחבלי חמאס בטבח 7 באוקטובר. כל שנדרש הוא הסכמה של כל חברי הרכב השופטים, במקביל להחלטת מדיניות של הממשלה בעניין זה והקמה מחדש של בית המשפט הצבאי בלוד שפעל בעבר.
אפשרות שנייה היא העמדה לדין של מחבלי חמאס לפי החוק בדבר מניעתו וענישתו של הפשע השמדת-עם, תש"י-1950. חוק זה התקבל בכנסת בימי קום המדינה במקביל לחוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם, תש"י-1950. החוק למניעת השמדת עם קובע כי מי שמבצע מעשי הרג או גרימת נזק גופני או נפשי ומעשים אחרים שנעשו בכוונה להשמיד - השמדה גמורה או חלקית - קיבוץ לאומי, אתני, גזעי או דתי, דינו מיתה. מעשי הזוועה של מחבלי חמאס שכוונו נגד יהודים בהיותם יהודים עונים להגדרה של פשע השמדת עם, גם בראי האמנות הבינלאומיות.
ד"ר מתן גוטמןד"ר מתן גוטמןשלומי יוסף
יש גם אפשרויות נוספות, למשל לשפוט את מבצעי הטבח ועוזריהם באמצעות הקמת בתי דין בינלאומיים שמוסמכים לגזור עונש מוות בגין עבירות שהן פשע נגד האנושות. ובכל מקרה, את מחבלי חמאס ושאר הגורמים הקשורים לפעולות ב-7 באוקטובר לא צריך לדון במערכת המשפט הרגילה. לא מדובר בעבירות פליליות אלא בפשעים חמורים נגד האנושות, שיש לתת להם מענה משפטי הולם כולל אפשרות לגזור עונש מוות. בדין הקיים ישנם כלים כאלה. לא היה צורך בהצעות חוק לא רלוונטיות ובדיון שהתקיים היום, שלא היה להם כל קשר לאירועי הזוועה שהתרחשו, תוך יצירת ויכוח מיותר וכואב בין חברי כנסת למשפחות החטופים.
  • עו"ד מתן גוטמן הוא דוקטור למשפטים, הפרשן המשפטי של אולפן ynet, ומומחה למשפט חוקתי ומינהלי מאוניברסיטת רייכמן
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il