1 צפייה בגלריה
רעש רעידת אדמה צפת 1927
רעש רעידת אדמה צפת 1927
צפת אחרי רעש האדמה, 1927
(באדיבות אוניברסיטת חיפה)
רעידת אדמה קשה מתרחשת בארץ ישראל כל כ-100 שנים, והאחרונה הייתה ב-1927. סביר שגם אחרי אסון 2027 יתווכחו הפוליטיקאים שלנו רבות על אופי ועדת החקירה שתקום לבחינת המחדלים שקשורים לחיזוק הבניינים ולתפקוד המשרדים הממשלתיים. האם תקום ועדת חקירה ממשלתית שתיקבע על ידי הממשלה והעומד בראשה יהיה עושה דברה? או שמא ועדת חקירה ממלכתית שהעומד בראשה ייקבע על ידי נשיא בית המשפט העליון?
משמיעת הנאומים של ראש הממשלה בנימין נתניהו (כן, כנראה שגם ב-2027 הוא יהיה בתפקיד) ניתן יהיה להבין שהוא באמת ובתמים לא מצליח להפנים את אחריותו למחדל, ולכן הוא ילחם על חפותו עד הסוף. הוא לא יבחין בטענות הסותרות שיעלו מדבריו, הוא יפטיר שאחריותו למחדל תיבדק, אבל יתעקש שהוא האחראי מעתה והלאה לטיפול בנפגעים ולשיפוץ הערים שחרבו.
לא קשה לנחש מה יהיו התוצאות של חקירת שתי הוועדות. ועדת חקירה ממשלתית, שתעלה כמה עשרות מיליוני שקלים, תתחיל בעבודתה תוך שבועות, ולאחר שלושה חודשי דיונים תקבע שהמנהל הכללי של המכון הגיאולוגי אשם. הוא לא התריע השכם וערב על הרעש הצפוי להחריב כמה ערים בישראל. הוא אמנם שלח מכתבים שמזכירים שב-11 ביולי 1927 התרחשה רעידת אדמה קטלנית ושהסטטיסטיקה מצביעה על כך שהאירוע מתרחש כל כ-100 שנה, אבל התרעה ממוקדת לא הייתה. יתרה מכך, יומיים לפני רעידת האדמה הוא טס לחופשת סקי באלפים הצרפתים עם ידידה שלו. כאילו אין מחר.
הוועדה תקבע שאילו העביר לראש הממשלה את כל האינפורמציה שעמדה לנגד עיניו, היה זה מבין מיד את תמונת המצב וחומרתו ומנחה את השרים הרלוונטיים להיערך. וכך היה, בוודאות, מציל את המדינה, בפעם המי יודע כמה, מאסון כבד.
ועדת חקירה ממלכתית, לעומת זאת, תעלה מאות מיליוני שקלים, והיא תתחיל בעבודתה – שתארך לכל הפחות כמה שנים - רק לאחר סיום שיקום הנזקים, תהליך שבעצמו יימשך מינימום שנתיים. כל אנשי הדרג המדיני, ובראשם ראש הממשלה, יתייעצו בינתיים עם עורכי דין מן השורה הראשונה, ואלה יביאו להארכה נוספת בעבודת הוועדה, עם חקירת שתי וערב של עדים ומומחים, לפי מודל תיקי האלפים. יהיו מאיתנו שייאספו בינתיים אל אבותיהם ולא יזכו לשמוע את מסקנותיה. ייתכן שבשלב מסוים כבר לא יהיה על מי להטיל את האחריות.
ד"ר צביקה רוזנברגד"ר צביקה רוזנברג
חזרה לימינו. יהיה קשה להאשים את ממשלת נתניהו במחדל 7 באוקטובר וב"קונספציה" שהובילה אליו, מפני שכשתוקפן רוצה להפתיע - הוא בדרך כלל יצליח. תזכורת חלקית מהמאה האחרונה בלבד: מבצע ברברוסה, המתקפה על פרל הארבור, מלחמת יום הכיפורים ואסון התאומים ב-11 בספטמבר. אבל אפשר וחייבים להטיל על הממשלה הנוכחית את האחריות למחדל שאחרי המחדל. חוסר התפקוד של משרדיה נובע ככל הנראה ממינויים שערורייתיים שביצע העומד בראשה.
וכך גם יהיה אחרי רעידת האדמה שתתרחש בארץ בשנים הקרובות. לא ניתן יהיה למנוע אותה, אפילו לא בנימין נתניהו, אבל חייבים כבר עכשיו למנות מנהלים עם כישורים מתאימים, גם אם הם לא חברי ליכוד, שיהיו מסוגלים להתמודד עם התוצאות.
  • ד"ר צביקה רוזנברג הוא פיזיקאי
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il