משדר אולפן ynet

יום שיבוש נוסף בנתב"ג: מארגני המחאה נגד המהפכה המשפטית מתכוונים לשבש הבוקר ובצהריים (יום רביעי) את הגישה לנמל התעופה בן גוריון, וליצור עומסי תנועה כבדים באזור. במחאה, שמתקיימת על רקע טיסתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור מדיני בברלין, ישתתפו גם לוחמים ממבצע אנטבה, פקודיו של יוני נתניהו.
השיירה תנוע לכיוון נתב"ג כבר בשעה 11:00, תחת הכותרת "מבצע בנימין". במשטרה הגיבו לתכנון המוחים לבצע שיבושים בנתב"ג ומפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, אמר כי נתיבי התנועה באזור מוגדרים צירי חירום, וקרא להשאירם פנויים לכוחות הביטחון בכל עת. בשעה 10:00 הפגינו יוצאי חיל השריון מקבוצת "שריונרים להגנת הדמוקרטיה" מחוץ לכנס בהשתתפות שר הכלכלה ניר ברקת באולם אירועים בראשון לציון, כשהם נושאים שלט "ניר שפן".
5 צפייה בגלריה
מימין: נתניהו ורעייתי בטיסה לרומא. משמאל: המטוס עם החטופים נוחת בנתב"ג
מימין: נתניהו ורעייתי בטיסה לרומא. משמאל: המטוס עם החטופים נוחת בנתב"ג
מימין: נתניהו ורעייתי בטיסה לרומא. משמאל: המטוס עם החטופים נוחת בנתב"ג
(צילום: חיים צח לע"מ, ארכיון צה"ל במשרד הביטחון)
אלפי כלי רכב מתוכננים לנסוע בכבישי הגישה המובילים לנמל התעופה ובתוך שטח השדה במטרה ליצור עומסי תנועה. המארגנים הבהירו כי לא יחסמו את הרכבות והמליצו לטסים לחו"ל להגיע לשדה התעופה באמצעותן.
את שיירת המחאה צפויים להוביל כאמור לוחמים לשעבר מסיירת מטכ"ל, יחד עם לוחמים מגולני ומצנחנים שלקחו חלק במבצע יונתן שבו נפל אחיו של ראש הממשלה, יוני נתניהו, ובמסגרתו שוחררו בני ערובה ממטוס שנחטף והוחזק על ידי טרוריסטים בשדה התעופה באנטבה ב-1976.
נדב גלאון, ממובילי המחאה, אמר הבוקר בריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio כי "היום למעשה עיקר המאמץ הוא ניסיון לשבש את הגעתו של ראש הממשלה ופמלייתו לשדה התעופה, בפורמט דומה לשבוע שעבר. יש לנו כ-1,000 כלי רכב שינועו בקבוצות תוך פקודת מבצע מדוקדקת על הצירים המובילים לנתב"ג כדי לא לאפשר אליו הגעה בכבישים". גלאון התייחס למאמצי הפשרה של הנשיא הרצוג ואמר כי "אנחנו מעריכים את המאמצים של הנשיא להוביל איזושהי פשרה, אבל נצטרך לבחון את המתווה שלו בשבע עיניים, כי אנחנו גם יודעים מי היו הגורמים שנתנו את הטון בכל אותם מגעים לגיבוש המתווה".
5 צפייה בגלריה
 פנחס ועפר שהשתתפו במבצע. "מזכירים לנתניהו כמה התרחק מדרכו של אחיו"
 פנחס ועפר שהשתתפו במבצע. "מזכירים לנתניהו כמה התרחק מדרכו של אחיו"
פנחס ועפר שהשתתפו במבצע. "מזכירים לנתניהו כמה התרחק מדרכו של אחיו"
(צילום: יריב כץ)
5 צפייה בגלריה
לוחמים חוזרים ממבצע אנטבה
לוחמים חוזרים ממבצע אנטבה
פנחס בוכריס מוריד את המרצדס מהמטוס במבצע אנטבה
(צילום: דובר צה"ל)
בין המשתתפים במחאה פנחס בוכריס, אדם קולמן, נעם מלמוד, איל שפרוני, מאיר (מקה) מגל ואמיר עפר שלקחו חלק במבצע ולצידם גם חטופים מהמטוס ולוחמים נוספים. מארגני השיירה מסרו: "כמעט 50 שנים אחרי המבצע ההוא, אנחנו מסתערים היום שוב על שדה תעופה, באופן דמוקרטי ולא אלים, במטרה לשחרר ראש ממשלה שנחטף על ידי קיצונים, ואיתו מדינה שלמה הדוהרת לעבר הפיכה משטרית מסוכנת. אז יצאנו למבצע יונתן, היום אנו יוצאים ל'מבצע בנימין' - ומשחררים את נתניהו מחוטפיו.
"בשיירת רכבי שטח והמרצדס השחור והאגדי שיוביל את ראש החץ, אנחנו, בוגרי גולני, צנחנים וסיירת מטכ"ל, נגיע מכל הארץ ללוות את נתניהו בעודו ממריא לעוד נסיעה בזבזנית באירופה ומזכירים לו כמה התרחק מדרכו של אחיו, חברנו ומפקדנו".
בוגרי הסיירת טענו כי "יוני הקריב את עצמו למען המדינה וביבי מקריב את המדינה למען עצמו. אנו מזועזעים מהתהום אליה מוביל נתניהו את ישראל. נגיע לנתב"ג, עם מרצדס אבל בלי רולקס, בשבילך ועבורך ,לזכרו של יוני ובשביל מדינתנו האהובה. בוא איתנו, חזור איתנו ושוב להיות חלק מאיתנו".
המחאות החלו כבר ב-08:00 בירושלים, כש-20 פעילי מחאה הפגינו מחוץ לביתו של רה"מ נתניהו ברחוב עזה בירושלים. המפגינים עמדו על פי ההגבלות במרחק 300 מטרים מהבית. שניים מהמפגינים ניסו להתקרב לגדרות, אך נדחקו ע"י השוטרים חזרה למתחם שהוגדר. המשטרה התכוננה להפגנה גדולה יותר וחסמה את רחוב עזה למספר שעות, מה שעורר את זעמם של תושבי השכונה.

5 צפייה בגלריה
מחאה ליד ביתו של ראש הממשלה בירושלים
מחאה ליד ביתו של ראש הממשלה בירושלים
ההפגנה מול מעון רה"מ בירושלים, הבוקר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
הפגנת יוצאי חיל השריון החברים בקבוצת 'שריונרים להגנת הדמוקרטיה'
הפגנת יוצאי חיל השריון החברים בקבוצת 'שריונרים להגנת הדמוקרטיה'
"ניר שפן". השריונרים מול הכנס בהשתתפות השר ברקת בראשון לציון, הבוקר
(צילום: אור פרבוזניק)
במקביל, נאומו של מ"מ שר הבריאות יואב בן צור מש"ס בוועידת ההסתדרות הרפואית נקטע הבוקר על-ידי חלק מהמשתתפים במחאה נגד המהפכה המשפטית. בן צור אמר: "אנחנו 20 אחוזים מהמדינה ואני לא רואה פה רופאים חרדים". המשתתפים השיבו לו שבשביל זה צריך לימודי ליבה. "המפגינים השמיעו מחאה קולנית וממושכת נגד הרפורמה הקורעת את העם וכמובן נגד תפקידה של ש"ס בקידומה. בסוף סיים את דבריו והלך", אמר גורם שנכח במקום.
ניצב ביטון אמר בתגובה לכוונותיהם של המוחים כי "משטרת ישראל רואה בזכות המחאה אבן יסוד במדינה דמוקרטית ולכן אנחנו מאפשרים לכל אזרח לממש את זכותו הבסיסית להפגין. עם זאת, ניסיון לחסום צירים בנתב"ג עלול לעכב הגעתם של כוחות הצלה בחירום ובכך לסכן עשרות אלפי נוספים בטיסות הממריאות ונוחתות בשדה מדי יום. המשטרה תאפשר למשתתפי המחאה להפגין בגזרת המרחב, תוך שמירה על הסדרי התנועה במקום".
במקביל למחאה, יימשכו הדיונים בוועדת החוקה על הכנה לקריאה שנייה ושלישית של הסעיף לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים וביקורת על חוקי יסוד כחלק מהשינויים שמבקשת הקואליציה לקדם במסגרת תוכנית נתניהו-לוין. על פי הצעת החוק כרגע, בראש הוועדה למינוי שופטים יעמוד שר המשפטים, ויהיו חברים בה שני שרי ממשלה, יו"ר ועדת החוקה, חבר כנסת מהקואליציה, חבר כנסת מהאופוזיציה, נשיאת בית המשפט העליון ושני שופטים נוספים. כך, למעשה, לקואליציה יהיה רוב מובנה של חמישה מתוך תשעת חברי הוועדה. בנוסף, כל רשות (ממשלה, כנסת ושופטת) יצטרכו למנות אישה כחברה בוועדה, אפשר יהיה לכנס את הוועדה גם אם רק חמישה מחבריה הגיעו, והוועדה תערוך שימוע למועמדים לבית המשפט העליון.
בנוגע לביקורת על חוקי יסוד, הצעת החוק קובעת כי לאף רשות שופטת אין יכולת לדון, במישרין או בעקיפין, בתוקף של חוקי היסוד. אם תתקבל החלטה כלשהי בנושא תוקף של חוק יסוד היא תהיה חסרת תוקף.