דונלד טראמפ הודיע אחר הצהריים (יום ד') שהוא שמר על זכות השתיקה, במהלך תשאול תחת שבועה על ידי עורכי דין מטעם התביעה במדינת ניו יורק. המדינה מנהלת חקירה בנוגע להתנהלות עסקיו של הנשיא לשעבר, והתשאול נערך כשברקע שורה של חקירות שבהן מסובך טראמפ. רק שלשום, נזכיר, פשטו סוכני FBI על האחוזה שלו בפלורידה במסגרת חקירה שהם מנהלים בנוגע לשאלה אם העביר לשם באופן לא-חוקי מסמכים מסווגים מהבית הלבן.
"סירבתי לענות על שאלות, במסגרת הזכויות והפריבילגיות הניתנות לכל אזרח תחת החוקה של ארה"ב", אמר טראמפ בהצהרה. התיקון החמישי לחוקה מגן על זכות השתיקה ומונע הפללה עצמית.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יוצא מ מגדל טראמפ ב ניו יורק
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יוצא מ מגדל טראמפ ב ניו יורק
"כשהמשפחה שלך הפכה למטרה של ציד מכשפות - אין לך ברירה"
(צילום: רויטרס)
בהצהרתו הסביר טראמפ את החלטתו לשמור על זכות השתיקה: "פעם שאלתי - 'אם אתה חף מפשע, למה אתה משתמש בתיקון החמישי?' עכשיו אני יודע את התשובה לשאלה הזאת: כשהמשפחה שלך, החברה שלך וכל האנשים במעגל שלך הפכו למטרות של ציד מכשפות לא מבוסס שמונע ממניעים פוליטיים – ונתמך על-ידי עורכי דין, תובעים ותקשורת הפייק ניוז – אין לך ברירה".
טראמפ הוסיף כי אם עד כה הוא לא היה משוכנע שעליו לשתוק בתשאול, הרי שאחרי הפשיטה על אחוזתו בפלורידה כבר לא נותר לו ספק שזה המהלך המתבקש. במסר לממשל של הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן אמר טראמפ הרפובליקני על החלטתו: "אין לי ברירה בגלל שהממשל הנוכחי, ותובעים רבים במדינה הזאת, איבדו את כל הגבולות האתיים והמוסריים של ההגינות".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יוצא מ מגדל טראמפ ב ניו יורק
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יוצא מ מגדל טראמפ ב ניו יורק
"הממשל הנוכחי איבד את הגבולות המוסריים"
(צילום: AP)
בקרב יועציו של טראמפ הייתה מחלוקת אם עליו לענות על שאלות עורכי הדין, או לשמור על זכות השתיקה. אלו שתמכו בשתיקה חוששים מההשלכות המשפטיות של חלק מהתשובות שהוא עשוי לספק, ואחרים סבורים שעליו לשתף פעולה כיוון שבעבר כבר ענה על שאלות בנוגע להצהרות הפיננסיות של החברה שלו. מאחורי המחלוקת הזו עומדים גם שיקולים פוליטיים, כשברקע ההערכות ההולכות וגוברות שטראמפ יכריז על כוונתו לרוץ מחדש לנשיאות ב-2024.
כאשר רץ בפעם הראשונה לתפקיד, ב-2016, טראמפ עצמו הכריז ששתיקה בחקירה היא בגדר הודאה באשמה. "אם אתה חף מפשע, למה אתה משתמש בתיקון החמישי?", תהה בעצרת שערך אז באייווה. מדובר בכינוי בארה"ב לשמירה על זכות השתיקה, כיוון שהתיקון החמישי לחוקה מגן עליה.
3 צפייה בגלריה
ניידת משטרה אחוזה מאר א לאגו פלורידה נשיא ארצות הברית לשעבר דונלנד טראמפ
ניידת משטרה אחוזה מאר א לאגו פלורידה נשיא ארצות הברית לשעבר דונלנד טראמפ
ניידת מחוץ לאחוזת טראמפ בפלורידה
(צילום: EPA)
בניגוד לחקירת ה-FBI, החקירה בניו יורק שבמסגרתה תושאל טראמפ אינה פלילית, אלא מתנהלת במסגרת הליך אזרחי נגד החברה שלו, "ארגון טראמפ". התובעת הכללית של ניו יורק, הדמוקרטית לטישיה ג'יימס, מובילה את החקירה הזו מאז 2019. במוקד שלה החשד שטראמפ או אנשיו ניפחו את ערכיהם של שורת נכסים, בהם בתי מלון ומגרשי גולף, בהצהרות פיננסיות שאותן הגישו לבנקים – במטרה לקבל הלוואות בתנאים נוחים יותר או הקלות מס. טראמפ מכחיש את הטענות שמשמיעה נגדו ג'יימס, ותוקף אותה כבר שנים בטענה שהיא רודפת אותו מטעמים פוליטיים.
כשעה אחרי שהגיעה לתשאול במנהטן פרסם טראמפ את ההודעה שבה אמר שסירב להשיב לשאלות. הוא תקף את התובעת ג'יימס ואת החקירה הממושכת של התנהלות עסקיו. "שנים של עבודה ועשרות מיליוני דולרים התבזבזו במהלך הסאגה הממושכת הזאת, וללא הועיל", מסר.