דונלד טראמפ צפוי לעבור היום (ד') תשאול תחת שבועה על ידי עורכי דין מטעם התביעה במדינת ניו יורק, המנהלת חקירה בנוגע להתנהלות עסקיו של הנשיא לשעבר. כך דיווחו בצהריים כמה כלי תקשורת אמריקניים, בהם "ניו יורק טיימס" ורשת CNN. התשאול הזה ייערך כשברקע שורה של חקירות שבהן מסובך טראמפ, ורק שלשום פשטו על האחוזה שלו בפלורידה סוכני FBI במסגרת חקירה שהם מנהלים בנוגע לשאלה אם העביר לשם באופן לא-חוקי מסמכים מסווגים מהבית הלבן.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יוצא מ מגדל טראמפ ב ניו יורק
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יוצא מ מגדל טראמפ ב ניו יורק
הנשיא לשעבר יוצא ממגדל טראמפ בניו יורק, היום. "אני מותקף מכל כיוון, זו רפובליקת בננות!"
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יוצא מ מגדל טראמפ ב ניו יורק
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יוצא מ מגדל טראמפ ב ניו יורק
(צילום: רויטרס)
בניגוד לחקירה שמנהל ה-FBI, החקירה בניו יורק שבמסגרתה יתושאל היום טראמפ אינה פלילית, אלא מתנהלת במסגרת הליך אזרחי נגד החברה שלו, "ארגון טראמפ". התובעת הכללית של ניו יורק, הדמוקרטית לטישיה ג'יימס, מובילה את החקירה הזו מאז 2019. במוקד שלה החשד שטראמפ או אנשיו ניפחו את ערכיהם של שורת נכסים, בהם בתי מלון ומגרשי גולף, בהצהרות פיננסיות שאותן הגישו לבנקים – במטרה לקבל הלוואות בתנאים נוחים יותר או הקלות מס.
בינואר השנה מסרה התובעת ג'יימס, בהצהרה שהגישה לבית המשפט, כי במסגרת החקירה שלה אותרו ראיות "משמעותיות" לניפוח ערכי הנכסים על ידי ארגון טראמפ. מדובר כאמור בחקירה אזרחית, שבה ג'יימס לא יכולה להגיש אישום פלילי נגד טראמפ או אנשיו, אבל תוכל לדרוש מבית המשפט להטיל עליהם ועל החברה שלהם קנסות גדולים או להגביל את פעילותם בניו יורק. אפשרות נוספת היא שתפנה להליך גישור למציאת פשרה בין הצדדים. בתקשורת האמריקנית הודגש כי לצד החקירה האזרחית שמנהלת ג'יימס, התביעה המקומית במנהטן מנהלת חקירה מקבילה משלה, וזו כן פועלת במסגרת הליך פלילי.
טראמפ מכחיש מכל וכל את הטענות שמשמיעה נגדו ג'יימס, ותוקף אותה כבר שנים בטענה שהיא רודפת אותו מטעמים פוליטיים. טראמפ, ששוהה בימים האחרונים בניו יורק, הודיע הלילה בפוסט ברשת החברתית שהקים, Truth Social, על הפגישה המתוכננת היום עם אנשיה של התובעת – אותה הוא כינה "גזענית". לטענתו מדובר יהיה בהמשך ל"מסע הציד הגדול ביותר בהיסטוריה האמריקנית". טראמפ הוסיף: "החברה הנהדרת שלי, ואנוכי, מותקפים מכל הכיוונים. רפובליקת בננות!".
7 צפייה בגלריה
לטישיה ג'יימס התובעת הכללית של ניו יורק
לטישיה ג'יימס התובעת הכללית של ניו יורק
לטישיה ג'יימס, התובעת הכללית של ניו יורק. טוענת שיש בידיה "ראיות משמעותיות"
(צילום: gettyimages)

החקירה נגד ארגון טראמפ, זו שמנהלת ג'יימס, נמצאת כעת בשלבי סיום, ולעדותו של טראמפ צפויה להיות לפי הדיווחים השפעה מכרעת על האופן שבו תתקדם – וגם אולי על החקירה הפלילית שמנהלת במקביל התביעה במנהטן, שכבר הודיעה כי תעקוב מקרוב אחר התשאול היום. ב-CNN דיווחו כי בקרב יועציו של טראמפ ישנה מחלוקת אם עליו לענות על שאלות עורכי הדין, או לשמור על זכות השתיקה. אלו מהם שתומכים בשתיקה חוששים מההשלכות המשפטיות של חלק מהתשובות שהוא עשוי לספק, ואחרים סבורים שעליו לשתף פעולה כיוון שבעבר כבר ענה על שאלות בנוגע להצהרות הפיננסיות של החברה שלו.

ניסה להתחמק, ושילם קנס של 110,000 דולר

לפי גורמים ששוחחו עם CNN, מאחורי המחלוקת הזו עומדים גם שיקולים פוליטיים, כשברקע ההערכות ההולכות וגוברות שטראמפ יכריז על כוונתו לרוץ מחדש לנשיאות ב-2024. כאשר רץ בפעם הראשונה לתפקיד, ב-2016, טראמפ עצמו הכריז ששתיקה בחקירה היא בגדר הודאה באשמה. "אם אתה חף מפשע, למה אתה משתמש בתיקון החמישי?", תהה בעצרת שערך אז באייווה. מדובר בכינוי בארה"ב לשמירה על זכות השתיקה, כיוון שהתיקון החמישי לחוקה מגן עליה.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות אריק טראמפ נאום ב ועידה רפובליקנית הוועידה הרפובליקנית
ארה"ב בחירות אריק טראמפ נאום ב ועידה רפובליקנית הוועידה הרפובליקנית
הבן אריק. סירב לענות ל-500 שאלות כשתושאל ב-2020
(צילום: MCT)
7 צפייה בגלריה
איוונקה טראמפ שימוע פומבי הוועדה החוקרת את מהומות הקפיטול
איוונקה טראמפ שימוע פומבי הוועדה החוקרת את מהומות הקפיטול
איוונקה טראמפ, בעדות מצולמת בוועדת החקירה בקונגרס לאירועי 6 בינואר. היא תושאלה גם ע"י החוקרים בניו יורק, וכן ענתה לשאלות
(צילום: AP)
התהיות בנוגע לאפשרות שטראמפ ישמור על זכות השתיקה לא מגיעות בחלל ריק: בנו אריק כבר שמר על שתיקה כאשר עבר תשאול דומה על ידי אנשיה של ג'יימס ב-2020, וסירב לענות לכ-500 שאלות שהוטחו בפניו. אלא שלפי CNN בנו הבכור דונלד ג'וניור, שתושאל בחודש שעבר, וכך גם איוונקה טראמפ שתושאלה רק בשבוע שעבר, כן ענו לשאלותיהם של עורכי הדין. לא ברור מה בדיוק ענו ילדיו של טראמפ, אבל ב"ניו יורק טיימס" מציינים כי ייתכן שאביהם, אם יסכים לדבר, יטען להגנתו כי לא עסק באופן ישיר בהערכות של השווי הכספי של נכסיו, והאציל זאת לאנשיו. עורכי דינו צפויים גם לטעון במסגרת ההליך המשפטי-אזרחי כי הערכות שכאלו הן סובייקטיביות, וכי גם אם היו מוגזמות הדבר לא נעשה מתוך כוונה זדונית.
התשאול היום ייערך בתום קרב משפטי שנמשך חודשים ארוכים, ובמסגרתו ניסה טראמפ להימנע ממתן עדות. בינואר האחרון דרש טראמפ מבית משפט בניו יורק לבטל את צו הזימון למתן עדות ולמסירת מסמכים שהגישה לו ג'יימס, אבל עתירתו נדחתה, וכך גם הערעור שהגיש. טראמפ נאלץ לשלם קנס של 110,000 דולר כיוון שסירב תחילה להגיש את המסמכים שנדרשו ממנו.
טראמפ מסובך כאמור בשורה של חקירות, כמה מהן פליליות וכמה מהן אזרחיות. רק ביום שלישי האחרון ספג מכה נוספת בתחום האזרחי, כאשר בית משפט פדרלי לערעורים דחה את דרישתו למנוע מהמחוקקים בבית הנבחרים, שנשלט בידי הדמוקרטים, לקבל גישה למסמכי המס שלו. שעות לפני כן, בלילה שבין שני לשלישי, פשטו סוכני ה-FBI על אחוזתו מאר א-לאגו שבפאלם ביץ', פלורידה, ובמשך שעות חיפשו שם לפי דיווחים ראיות בנוגע לחקירה שבה נבדק כאמור אם לקח עמו מסמכים מסווגים באופן לא-חוקי מהבית הלבן כשסיים את תפקידו. הם אף פרצו במסגרת החיפוש שם, שנעשה על פי צו בית משפט, לכספת של טראמפ. הנשיא לשעבר כבר החזיר לארכיון הלאומי 15 ארגזים שבחלקם היו מסמכים מסווגים, אבל לפי דיווחים החוקרים רצו לוודא שאין במעונו הפרטי ובמשרדיו במאר א-לאגו מסמכים נוספים שאולי טרם החזיר.
7 צפייה בגלריה
ניידת משטרה אחוזה מאר א לאגו פלורידה נשיא ארצות הברית לשעבר דונלנד טראמפ
ניידת משטרה אחוזה מאר א לאגו פלורידה נשיא ארצות הברית לשעבר דונלנד טראמפ
ניידת משטרה מחוץ לאחוזה מאר א-לאגו בפלורידה, שלשום. סוכני FBI פשטו עליה, ופרצו לכספת
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
תומכים תומכי טראמפ מחוץ ל ביתו  מאר א לאגו פלורידה ארה"ב מעצר משטרה
תומכים תומכי טראמפ מחוץ ל ביתו  מאר א לאגו פלורידה ארה"ב מעצר משטרה
תומכי טראמפ מפגינים מחוץ לאחוזה במחאה על הפשיטה שם
(צילום:מ AFP)
החקירה שבה מסובך כעת טראמפ בכל הנוגע לאופן שבו התעסק עם מסמכים מסווגים אינה היחידה שאותה לפי הדיווחים מנהל נגדו משרד המשפטים: רק בחודש שעבר דווח כי המשרד החל לבחון באופן ישיר, במסגרת תשאול עדים ואיסוף ראיות שונות, את פעולותיו של טראמפ בניסיון להפוך את תוצאות הבחירות ב-2020, שבהן הפסיד לביידן. בדיווחים השונים הודגש אז כי העובדה שפעולות הנשיא לשעבר נבחנות לא מצביעה בהכרח שהוא הפך לחשוד במסגרת החקירה הפלילית – אולם מדובר בעדות לכך שהחקירה הזו נכנסת לשלב חדש ואינטנסיבי יותר.
החקירה הזו של משרד המשפטים מתנהלת במקביל ובנפרד מהחקירה שעורכת הוועדה המיוחדת שהוקמה בבית הנבחרים לבחינת ההסתערות על הקפיטול ב-6 בינואר 2021, אז ניסו תומכיו של טראמפ לסכל את אשרור ניצחונו של ביידן. גם אחרי שורה של שימועים פומביים ומביכים למדי עבור הנשיא לשעבר, הוועדה ממשיכה לפעול ותגבה השבוע עדויות נוספות, אם כי המחוקקים לא יכולים להגיש אישומים כלשהם נגד טראמפ, אלא רק להמליץ למשרד המשפטים לעשות זאת. במקביל, התביעה במחוז פולטון במדינת ג'ורג'יה מנהלת חקירה משלה שבה נבדק אם הלחץ שהפעילו טראמפ ואנשיו בניסיון לשנות את ניצחונו של ביידן במדינה הזו הפר את חוקי הבחירות שלה.