כל אדם חמישי שהגיע מאוזבקיסטן לישראל אובחן כחולה קורונה - אבל ברשימה החדשה שפורסמה המדינה כבר לא נמצאת ברשימת המדינות האסורות לטיסה. גם קירגיזסטן, שכל אדם שביעי שהגיע ממנה אובחן כחיובי, כבר לא ברשימה. מנגד, יש רק 10 מדינות שמחוסנים החוזרים מהן לא נדרשים לבידוד של שבוע. במשרד הבריאות אמרו כי ההחלטה מבוססת בעיקרה על שני קריטריונים - כניסת תחלואה לישראל והתחלואה במדינה עצמה - אך המודל המדויק שהוביל להחלטה אילו מדינות נמצאות ברשימות השונות טרם פורסם.
אתמול עדכן קבינט הקורונה פעם נוספת את סיווג המדינות השונות בהתאם לרמת התחלואה בהן. לאחר אישור הכנסת, מעוד שבוע בדיוק החוזרים מרוב היעדים בעולם יצטרכו בידוד מלא של שבוע, גם אם הם מחוסנים, בכפוף לשתי בדיקות קורונה שליליות. משרד הבריאות הודיע כי מעתה המדינות יחולקו לשלושה צבעים: אדומות, שהסיכון בהן הוא מרבי, כתומות - שמחייבות בידוד מלא, וצהובות, שהסיכון בהן נמוך.
5 צפייה בגלריה
סיווג מדינות לפי מידת הסיכון
סיווג מדינות לפי מידת הסיכון
הרשימה החדשה
(צילום: משרד הבריאות)
רשימת המדינות האדומות, שהטיסה אליהן תתאפשר רק באישור ועדת חריגים, צומצמה מעט וכוללת כעת את בולגריה, ברזיל, גאורגיה, מקסיקו, ספרד וטורקיה. מנגד, מחוסנים החוזרים מאוסטריה, אוסטרליה, הונג קונג, הונגריה, טייוואן, מולדובה, ניו זילנד, סין, סינגפור וצ'כיה - שהוגדרו צהובות - יהיו בבידוד עד לקבלת תשובה שלילית או בחלוף 24 שעות (המוקדם מביניהם). נוסעים שאינם מחוסנים יהיו חייבים בבידוד מלא. כל המדינות האחרות מוגדרות מעתה כתומות ומחייבות בידוד מלא, למשך שבוע - גם למי שאינו מחוסן וגם למחוסנים.
על פי נתונים שהוצגו בוועדת החוקה של הכנסת, שיעור הנדבקים הגבוה ביותר מבין הנכנסים ממדינות שעד השבוע עוד נכללו ברשימה של מדינות עם רמת סיכון מרבית הוא מהחוזרים מאוזבקיסטן – 86 נדבקים מתוך 421 נכנסים (20%). אחריה נמצאות מדינה נוספת מחבר העמים לשעבר קירגיזסטן (30 מתוך 210, 14%), ובהמשך ספרד (152 מ-5924, 2.5%), רוסיה (36 מ-2796, 1.2%) ובריטניה (187 מ-15,935, 1.1%). מבין אותן מדינות, רק ספרד נכללת ברשימה החדשה.
5 צפייה בגלריה
המלצות והנחיות לגבי מדינות בחו"ל והקורונה
המלצות והנחיות לגבי מדינות בחו"ל והקורונה
הנדבקים בקרב הנכנסים ממדינות ברמת סיכון מרבית
מספר הנדבקים הגבוה ביותר מבין המדינות שברשימה זו - שהפכו לאסורות לטיסה מ-2 באוגוסט - היה מקרב החוזרים מטורקיה – 614 נדבקים מתוך 63,879 ששבו מהמדינה (0.9%). טורקיה עדיין ברשימה. מארגנטינה, ברזיל, מקסיקו והודו - שנכנסו לרשימה ב-20 ביוני - לא חזר מאומת אחד מבין 660 שהגיעו מהן. כולן, פרט להודו, עדיין ברשימת האסורות לטיסה.
מבין המדינות שנכללו בקטגוריה של מדינות עם אזהרת מסע חמורה מספר הנכנסים הגדול ביותר היה מארצות הברית - משם הגיעו בחודש האחרון 57,025 איש, מתוכם 141 אובחנו כחיוביים (0.2%). גם ממצרים, צרפת, גרמניה, איטליה ואוקראינה הגיעו יותר מ-10,000 אנשים בחודש האחרון, ומספר הנדבקים – 48 במצרים (0.22%), 42 מצרפת (0.24%), 43 מגרמניה (0.29%), 27 מאיטליה (0.24%) ו-37 מאוקראינה (0.28%). מהולנד נכנסו 30 חיוביים מתוך 7,807 (0.38%).
5 צפייה בגלריה
המלצות והנחיות לגבי מדינות בחו"ל והקורונה
המלצות והנחיות לגבי מדינות בחו"ל והקורונה
הנדבקים בקרב הנכנסים ממדינות עם אזהרת מסע חמורה
5 צפייה בגלריה
המלצות והנחיות לגבי מדינות בחו"ל והקורונה
המלצות והנחיות לגבי מדינות בחו"ל והקורונה
המדינות על הצירים
המדינה היחידה מרשימה זו שאמורה להפוך למדינה צהובה - משמע מדינה שמחוסנים החוזרים ממנה נדרשים לבידוד רק עד קבלת תשובה שלילית או ל-24 שעות (המוקדם מביניהם) - היא צ'כיה. 12 מ-2,579 הנכנסים ממנה היו חיוביים בחודש האחרון - 0.47%. בכל מקרה, גם ממדינה זו ומיתר המדינות הצהובות לא מחוסנים נדרשים לבידוד מלא.
בוועדת החוקה אמרה ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, כי "פיתחנו מודל אחר לגבי מדינות בסיכון, ואני מניחה שהוא עוד ישתנה. יש כל הזמן עוד רעיונות לדייק יותר ולהכניס לבידוד כמה שפחות אנשים. אנחנו בתחלואה שהולכת ועולה, ועלולה להשפיע על המשק שלנו, ולכן רצוי בשלב הזה להכניס כמה שפחות תחלואה מבחוץ. אתמול פרסמנו את המדינות כשהרעיון של המודל החדש הוא לזהות את המדינות שממש בסיכון גדול ואלו שיש בהן וריאנטים. זה מודל שמשקלל שלושה פרמטרים".
לדבריה, "יהיו כמה מדינות שעומדות בקריטריונים של תחלואה נמוכה שאפשר לחזור מהן ללא בידוד , סט המדינות לא עבר את כל התהליכים. הפרסום הוא כדי לתת איתות לציבור, כדי שתהיה התרעה מספיק מוקדמת. פירוט המדינות מבוסס על קריטריונים. המתווה העקרוני הוא שיש מעט מדינות בסיכון מרבי וכל היתר דורשות בידוד. זה אושר בקבינט ועם האישור הזה יצאנו".