3 צפייה בגלריה
קיש וארז
קיש וארז
קיש וארז
(צילום: הדר יואביאן, שלו שלום)
בצל האיומים המחודשים על שביתה: שר החינוך יואב קיש הודיע הבוקר (שלישי) לפנות לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה להורות לארגון המורים לשחרר את ציוני בחינות הבגרות של כ-5,000 של עתודאים ומסיימי תיכון מהחברה הערבית שנרשמו ללימודים אקדמיים. "לאור הדחיפות והפגיעה המיידית בתלמידים, משרד החינוך יגיש צו מניעה", מסר קיש.
יו"ר ארגון המורים רן ארז הגיב להחלטה במכתב נזעם, בו פנה לקיש: "ארגון המורים עמד בהתחייבותו, אך במקום לוודא שמשרד האוצר מבצע את התחייבויותיו, הודעת שבכוונתך לחזור לערוץ הלעומתי". לדברי יו"ר ארגון המורים, קיש בחר "ללכת בדרך הקלה". במכתב ציין ארז כי עדיין לא נחתם הסכם קיבוצי או הסכם הבנות מול ארגון המורים, ובנוסף לא סוכם על ביטול העיצומים טרם חתימה על הסכם, והארגון לא התחייב לכך.

הוא הוסיף כי לאור העובדה שארגון המורים למוד ניסיון מהפרת התחייבויות שיטתית על ידי משרד האוצר, הארגון הסכים רק להסיר את איום השביתה, אך לא לבטל את העיצומים שננקטו החל משנת הלימודים הקודמת. ארז גם שיקר עקיצה לעבר קיש ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', וכתב כי "לאחר למעלה משנה וחצי של פניות מצד ארגון המורים לחתום על הסכם שכר ראוי, ובעקבות הכרזת ארגון המורים ששנת הלימודים לא תיפתח ללא חתימה, רק בשבוע האחרון לפני פתיחת שנת הלימודים - נזכר משרד האוצר ונזכרת גם אתה להיכנס לעניינים, ולהתחיל לקיים משא ומתן אינטנסיבי".
בהמשך המכתב, יו"ר ארגון המורים אף האשים את שר החינוך: "במקום לעמוד לצד המורים ולוודא שמשרד האוצר מבצע את התחייבויותיו או למצער משלם מקדמות למורים, הודעת לי שבכוונתך לחזור למתווה העימות ולפעול משפטית כנגד ארגון המורים, ולנסות להותיר את מורי החינוך העל יסודי חשופים ל'רצון הטוב' של פקידי האוצר ולהתפרק מכלל ההגנות שהצעדים הארגוניים מייצרים להם על מנת לוודא עיגון וקיבוע וביצוע התחייבויות משרד האוצר כלפיהם".

"שרבבתם על דעתכם בלבד נושאים שלא סוכמו"

בתוך כך, ארז שלח מכתב נוסף לממונה על השכר במשרד האוצר אפי מלכין, בו הוא מאשים את האוצר בכך שהוא הכניס סעיפים לא מוסכמים למתווה העקרונות שנחתם ב-31 באוגוסט, ובעצם מנע את השביתה. "המתווה לא נחתם באותו הערב, אבל הצגתם לנו נייר הנושא את הכותרת שבנדון, ודרשתם שנחתום עליו מיד 'בראשי תיבות'. בקשתנו לעיין באותו הנייר טרם חתימה התקבלה בקוצר רוח ובתוקפנות חריגה", כתב יו"ר ארגון המורים.
3 צפייה בגלריה
אפי מלכין
אפי מלכין
הממונה על השכר במשרד האוצר אפי מלכין. ארז האשים: "בקשתנו לעיין בנייר טרם חתימה התקבלה בתוקפנות חריגה"
(צילום: דוברות משרד האוצר)
לדברי ארז, "די מהר הסתבר שנוסף לנושאים שסוכמו במתווה העקרונות, שרבבתם על דעתכם בלבד נושאים שלא רק שלא סוכמו אלא סוכם ההפך הגמור מהם!". בין הנושאים אותם ציין יו"ר ארגון המורים היו "הסכמה 'לנוסח חוזר משרד החינוך בעניין הפסקת עבודה לטובת מערכת החינוך' - חוזר שלמרות בקשתנו מעולם לא הועבר לעיוננו, כאשר ארגון המורים התנגד בתוקף לכל נוהל חדש מכל סוג בנוגע לפיטורי מורים".
עוד נושאים אותם פירט ארז היו "הסכמה ל'מנגנון סיום העסקה גמיש' למנהלים – שלא זו בלבד שלא הוסכם, אלא שדרישה מבית מדרשו של פורום קהלת זכתה לקיתונות של ביקורת והתנגדות מוחלטת מצד ארגון המורים במשא ומתן. בנוסף, הסכמה לכך שמלוא עיבוי גמולי ההשתלמות יתגמל מורים מתחילים יותר ממורים ותיקים".

"אנחנו ביום החמישי ללימודים, וכבר אין יציבות"

שנת הלימודים אכן נפתחה כסדרה כאמור, אך ארגון המורים ממשיך בעיצומים ואיים אמש להשבית את הלימודים - בטענה שמשרד האוצר פעל באופן נכלולי ומסרב להעביר למורים את הפעימה הראשונה בסכום של 800 שקלים כבר במשכורת הקרובה. ארז האשים אמש את האוצר בהפרת התחייבות, וטוען כי לאחר שהשיג את פתיחת שנת הלימודים הוא פוגע במורים.
יו"ר ארגון המורים ציין כי כפי שנהוג לאחר הסכמות, חותמים הצדדים על מתווה ראשון וממשיכים בהליך שנמשך חודשיים עד ארבעה חודשים לנסח את הסעיפים השונים עד לחתימה סופית. ואולם נהוג, וכפי שהובטח לו לדבריו על-ידי האוצר, להעביר למורים מקדמה על חשבון ההתחייבות עד להשלמת ההליך. לדבריו, נדהם לשמוע מאנשי האוצר שהמורים לא יקבלו במשכורת הקרובה את הפעימה הראשונה בסכום של 800 שקלים, אלא רק לאחר שההסכם ייחתם סופית.
3 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של שר החינוך יואב קיש שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש ארגון המורים רן ארז
הצהרה לתקשורת של שר החינוך יואב קיש שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש ארגון המורים רן ארז
"שתי דקות שלמות נמשכה האופוריה". קיש, ארז וסמוטריץ' לאחר ההגעה לסיכומים
(צילום: דוברות משרד החינוך )
"שתי דקות שלמות נמשכה האופוריה. שתי דקות של לחיצות ידיים ומחמאות הדדיות", כתב ארז במכתב ששלח היום לקיש. "והנה בחלוף רגעי ה'תהילה', הודיע משרד האוצר שבעצם יידרשו לו 'שלושה חודשים' לחתום על הסכם קיבוצי, וכי הוא מסרב לבקשת ארגון המורים לשלם במשך הזמן הזה את תוספות השכר בדרך של מקדמות.
"הנה - יצא המרצע מן השק. ארגון המורים מילא את מלוא חלקו באחריות גדולה, בעוד שמשרדי החינוך והאוצר לא עשו דבר, לא ביצעו ולו התחייבות אחת, והינה הם אף מבקשים לחזור לגרירת הרגליים האופיינית ולמשוך זמן של שלושה חודשים בטרם חתימה על הסכם קיבוצי מחייב".

היועצת המשפטית של ארגון המורים, עו"ד סיגל פעיל, מסרה בתגובה: "לא נאפשר למשרד האוצר לפגוע בזכויות מורות ומורי החינוך העל-יסודי. נעמוד על ביצוע כל ההתחייבויות של המדינה למורים ערב פתיחת השנה".
במסגרת העיצומים של ארגון המורים שנמשכים כבר שנה, התלמידים לא מקבלים ציונים, לא יוצאים לטיולים ולפעילויות חוץ בית ספריות, לא יוצאים למסעות לפולין ובמקביל לא מתקיימים ישיבות הערכה וימי הורים.
יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית מוספי אמרה כי "להפתעת תלמידי ישראל שנת הלימודים נפתחה כסדרה, אך כל העיצומים מהם סבלו במשך שנה נותרו בעינם. אנחנו נמצאים ביום החמישי לשנת הלימודים, וכבר אין יציבות במערכת". לדבריה, "כל יום שעובר שבו תלמידי התיכונים עדיין נמצאים תחת העיצומים מחדד את חוסר השגרה. מועצת התלמידים והנוער הארצית דורשת את ביטול כל עיצומי ארגון המורים בשביל שתלמידי ישראל לא יהפכו לדור אבוד במדינה שלנו".
מהנהגת ההורים הארצית נמסר בתגובה כי היא "מגנה בתוקף את התנהלות הצדדים בתהליך חתימת ההסכם מול ארגון המורים, בפרט את התנהלות הארגון והיושב בראשו וקריאתו לעיצומים ושביתות על גב הילדים וללא כל הצדקה. הנהגת ההורים הארצית לא יכולה להסכים עוד לפגיעה שאינה מידתית בבוגרים ובתלמידים שמשוועים לשנה של חינוך, ביטחון ושגרה - כפי שראוי שיקבלו מהמדינה".