3 צפייה בגלריה
שר הביטחון  יואב גלנט בוועידת הביטחון במינכן
שר הביטחון  יואב גלנט בוועידת הביטחון במינכן
שר הביטחון גלנט בוועידת הביטחון במינכן
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
יממה לאחר ששר החוץ נפגש עם נשיא אוקראינה וסיכם איתו לפעול במשותף מול איראן לקידום סנקציות, שר הביטחון חשף בכנס ביטחון מרכזי כי טהרן מקיימת מגעים למכירת נשק קטלני ל-50 מדינות, למרות האמברגו.
שר הביטחון יואב גלנט מיקד את נאומו היום (שישי) בוועידת הביטחון במינכן בסוגיה האיראנית. הוא קרא לקהילה הבינלאומית להתאחד נגד מאמציה של איראן ולפעול להסדרת מנגנון חליפי לאמברגו טילי הקרקע-קרקע וכלי הטיס הבלתי-מאוישים שצפוי לפקוע בסוף השנה הזו. בזמן שגלנט נאם בגרמניה, ליד ביתו במושב עמיקם הפגינו היום ואתמול מוחים נגד המהפכה המשפטית.
"מתחת ומעל לפני השטח, איראן חותרת ללא הפסקה להשמדתה של מדינת ישראל", אמר גלנט בנאומו. "היא עושה זאת גם ישירות, וגם באמצעות שלוחיה - צבאות הטרור הפועלים בסמוך לגבולות ישראל. איראן מאיימת על ישראל ולא רק עליה אלא גם על ביטחונה ויציבותה של אירופה, ושל העולם בכלל".
3 צפייה בגלריה
תמונות השנה 2022 מל"ט איראני בשירות צבא רוסיה מגיח ל תקיפה ב קייב
תמונות השנה 2022 מל"ט איראני בשירות צבא רוסיה מגיח ל תקיפה ב קייב
מל"ט איראני בשמי קייב
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
הפגנה מול ביתו של שר הביטחון יואב גלנט
הפגנה מול ביתו של שר הביטחון יואב גלנט
המחאה מול בית גלנט, בזמן שהוא נמצא בגרמניה
לדבריו, "השפעותיה השליליות של איראן הולכות ומתפשטות, חוצות יבשות ומדינות. במהלך השנה האחרונה, איראן הפכה ליצואנית גלובאלית של נשק קטלני והיא מקיימת מגעים למכירתו עם לא פחות מ-50 מדינות ברחבי העולם. איראן מספקת מל"טים, בעלי טווח 1,000 קילומטרים, לידי מדינות במזרח אירופה, דוגמת בלארוס, ובעבר עשתה זאת גם בדרום אמריקה - לוונצואלה".
"על הקהילה הבינלאומית לאחד כוחות ולנקוט בצעדים דחופים ומהירים כדי לעצור את עסקאות הנשק שאיראן מובילה, ולייצר מנגנון הרתעה וענישה אפקטיבי", אמר שר הביטחון והזהיר כי "אם כך נוהגת איראן כאשר אין בידה יכולת גרעינית, דמיינו מצב שבו ארסנל גרעיני מוחזק בידי משטר האייתוללות הרצחני, זהו איום בלתי נסבל על בטחון העולם. עלינו לנקוט בכל הכלים האפשריים - ואני מדגיש: בכל הכלים האפשריים - כדי למנוע מאיראן יכולת גרעינית".
אבל בהודעה שהועברה מטעם משרד הביטחון לא הוזכרה יבואנית הנשק האיראני החשובה ביותר, רוסיה, שהמל"טים שקיבלה מהאיראנים שימשו אותה בתקיפות רבות בקייב ובערים אוקראיניות אחרות במהלך המלחמה בת השנה. האזכור היחיד של גלנט לרוסיה במהלך נאומו היה בכך שהביע תקווה לסיומה של המלחמה.

בפגישתו אתמול של שר החוץ אלי כהן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, בביקור הראשון של שר חוץ ישראלי בקייב מפתיחת המלחמה, סיכמו השניים שישראל ואוקראינה ישתפו פעולה וייזמו סנקציות חדשות נגד איראן בארגונים בינלאומיים. גם כהן, בדבריו הפומביים באוקראינה, נמנע מלגנות את רוסיה, או להזכירה בכלל.
זלנסקי אמר לכהן בפגישה שחשוב שישראל ואוקראינה ישתפו פעולה בנושא האיראני. "גם לנו יש מה לתרום לכם בזה", אמר - ורמז בכך לניסיון הרב שאוקראינה רכשה ביירוט כטב"מים איראניים. כהן אמר בתום ביקורו: "דיברנו על העמקת שיתוף הפעולה עם אוקראינה מול האיום האיראני בזירה הבינלאומית. פני הרשע של איראן נחשפו באוקראינה".
הצבת הסוגיה האיראנית בראש סדר היום הייתה אחת המטרות של כהן בביקורו. אוקראינה נחשבת כיום למדינה בעלת השפעה בזירה הבינלאומית, ובישראל רואים בה חשיבות רבה ורצו לרתום אותה למאבק נגד איראן - שכן כעת לשתי מדינות "אויב משותף", כפי שהגדיר זאת זלנסקי בשיחתו עם כהן.