3 צפייה בגלריה
ליברמן ובן דויד. שביתה ב-1 בספטמבר?
ליברמן ובן דויד. שביתה ב-1 בספטמבר?
ליברמן ובן דויד. שביתה ב-1 בספטמבר?
(צילום: אלכס קולמויסקי ,עריית חולון ,מוטי קמחי)
17 ימים בלבד נותרו עד לפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר – אבל המשא ומתן בין הסתדרות המורים למשרד האוצר עדיין תקוע, ולא רק שלא נרשמה בו אף התקדמות, אלא ששני הצדדים ממשיכים בחילופי האשמות.
על רקע איומיה של מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד לפתוח בשביתה ב-1 בספטמבר אם לא יושג הסכם שכר חדש עד אז מול ממשלת המעבר, במשרד האוצר שוקלים כעת לפנות לקראת סוף החודש לבית הדין לעבודה כדי לאפשר את פתיחת שנת הלימודים כסדרה. עוד אפשרות שנבחנת היא לערב במגעים את ראש הממשלה יאיר לפיד, כפי שדורשת שוב ושוב בן דויד בעצמה. לפיד כבר החל לבקש נתונים על הדרישות ופרטי המשא ומתן עם המורים.
ההצעה של משרד האוצר, נזכיר, היא להעניק למורים מתחילים שכר חודשי של 9,000 שקל ברוטו, עם תוספת של 1,100 שקלים למחנכי כיתה. בהסתדרות המורים דורשים שכר התחלתי של 10,500 שקל, וגם תוספות. על כך אמר גורם בכיר במשרד האוצר: "זה שכר הזוי למורה צעיר שרק מתחיל ללמד, וזה לא יקרה".
3 צפייה בגלריה
יפה בן דוד בהפגנת המורים
יפה בן דוד בהפגנת המורים
"10,500 זה שכר הזוי למורה צעיר שרק מתחיל ללמד, וזה לא יקרה". הפגנת מורים בחודש מאי
(צילום: מוטי קמחי )
מי שתומך במהלך של הוצאת צו מניעה לשביתה אפשרית מצד המורים היא הנהגת ההורים הארצית. סגנית יו"ר הארגון, עו"ד אודליה שינדרוף, מסרה: "צו מניעה הוא צו השעה, ולו רק בכדי לכפות על הצדדים הידברות אמיתית ולא קיום דו-שיח של חירשים. ההורים מצפים כי בית המשפט יביא לסיום פרסת המשא ומתן שנמרח ללא סוף וללא התקדמות ופוגע בציבור ההורים העובדים, בילדים, בעובדי ההוראה ובמשק".
בצל המבוי הסתום, בין הצדדים מתנהל כאמור קרב האשמות: באוצר טענו כי בן דויד יצאה השבוע לחופשה, אולי כטקטיקה של לחץ במשא ומתן. "יכול להיות שזאת דרך להפעיל לחץ על האוצר, כדי שנסכים ברגע האחרון לתנאים שהציבה למניעת שביתה", טען גורם במשרד.
3 צפייה בגלריה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
"צו מניעה לשביתה הוא צו השעה". ארכיון
(צילום: יאיר שגיא )
בהסתדרות המורים מסרו בתגובה כי מדובר ב"ספין שקרי": "טענות פקידי האוצר הינן נבזיות, דוחות וגובלות בהסתה. להלן לו"ז פגישות המו"מ לשבוע זה: בימים ראשון, שני ושלשי יש ישיבות של צוותים מקצועיים, וביום חמישי מתוכננת פגישה שבה ישתתפו הממונה על השכר באוצר ומזכ"לית הסתדרות המורים. המשא ומתן מתקיים כל יום השבוע, חוץ מיום רביעי. אנו מציעים לפקידי האוצר, שרק לא מזמן שבו מחופשות בחו"ל, ולמעשה השביתו את המו"מ, לעסוק בשיפור הצעתם לעובדי ההוראה במקום לעסוק בספינים שקריים".
בן דויד עצמה הזהירה בשבוע שעבר בריאיון באולפן ynet כי איום השביתה עומד על כנו, ותקפה גם אז את התנהלות פקידי האוצר. אלו, היא טענה, מנסים "לסכסך ולפלג בין המורים הצעירים לוותיקים" – כשברקע ההצעה במשרד להעניק למורים הוותיקים תוספת שכר נמוכה הרבה יותר מזו שיקבלו החדשים. "מעולם לא נתקלתי בגישה כל כך פוגענית כלפי ציבור עובדי ההוראה".

לדבריה, לא הייתה שום התקדמות במו"מ. "במשך יותר משמונה חודשים בהם מתנהל המשא ומתן, האוצר בא עם טבלאות אקסל ולא זז מהן. מה שיקרה זו פגיעה קשה ואנושה בעובדי הוראה. למורים עם ותק של יותר מ-10 שנים, הם רוצים לתת תוספת של רק 300 שקלים - זה 10 שקלים ביום, שקל לשעה. איפה נשמע דבר כזה?".
כשנשאלה מה יקרה ב-1 בספטמבר, השיבה בן דוד כאמור שייתכן שתהיה אז שביתה: "אני אומרת את זה חד-משמעית שהאוצר מתבצר בעמדתו. אם לאוצר היה אכפת, הוא היה מתגמל ונותן את מה שבאמת צריך. לא מזמן עברנו את תשעה באב, מה עושה האוצר? מנסה לסכסך, לפלג בין מורה צעיר לוותיק. מי המסורים והמקצועיים ביותר שמחזיקים את מערכת החינוך? הוותיקים. וככה מתייחסים אליהם? אם ראש הממשלה ימשיך לשבת שם, במגדל השן, ולא יתערב – על ראשו ששנת הלימודים לא תיפתח. מה שחשוב לי זה שיכבדו את עובדי ההוראה, שיתנו להם תגמולים והערכה. אם הממשלה לא מעריכה את אנשי החינוך, מה אפשר להגיד?".