פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר הולכת ומתקרבת בצעדי ענק, אך ההורים לא יודעים אם השנה אכן תיפתח - והמשא ומתן בין הסתדרות המורים למשרד האוצר תקוע. מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד דרשה היום (חמישי) באולפן ynet מראש הממשלה יאיר לפיד להתערב, ותקפה את אנשי האוצר: "מנסה לסכסך, לפלג בין הצעירים לוותיקים. מעולם לא נתקלתי בגישה כל כך פוגענית כלפי ציבור עובדי ההוראה".
האם חלה התקדמות כלשהי במגעים? "לצערנו אין כרגע התקדמות. אנחנו מנהלים משא ומתן במשך יותר משמונה חודשים, האוצר בא עם טבלאות אקסל ולא זז מהן. מה שיקרה זו פגיעה קשה ואנושה בעובדי הוראה. למורים עם ותק של יותר מ-10 שנים, הם רוצים לתת תוספת של רק 300 שקלים, שזה 10 שקלים ביום, שקל לשעה. היית מוכן שכמורה שלמו לך 300 שקלים? ייתנו לך פחות ממה שמגיע לך? איפה נשמע דבר כזה?".
מי תוקע את המגעים? שמענו ממשרד האוצר שאתם מתקדמים. "מה שהאוצר מפרסם, הוא מפרסם. מעולם לא אמרתי שחלה התקדמות. מראשית הדרך אמרתי שאת פקידי האוצר לא מעניינים הילדים והחינוך. כרגע מערכת החינוך בקריסה ובמקום להבריא את מערכת החינוך הם מבריחים את ציבור ההוראה ממערכת החינוך. אני לא אתן בשום פנים ואופן שימשיכו לפגוע בהם".
2 צפייה בגלריה
יפה בן דוד בהפגנת המורים
יפה בן דוד בהפגנת המורים
"4 סבבי בחירות, קורונה - גילינו אורך רוח". הפגנה של הסתדרות המורים
(צילום: מוטי קמחי)
מה יקרה ב-1 לספטמבר? האם אנחנו עומדים מול אפשרות של שביתה? "כן, אני אומרת את זה חד משמעית כשהאוצר מתבצר בעמדתו. אם לאוצר היה אכפת, הוא היה מתגמל ונותן את מה שבאמת צריך. לא מזמן עברנו את תשעה באב, מה עושה האוצר? מנסה לסכסך, לפלג בין מורה צעיר לוותיק. מי המסורים והמקצועיים ביותר שמחזיקים את מערכת החינוך? הוותיקים. וככה מתייחסים אליהם? אם ראש הממשלה ימשיך לשבת שם, במגדל השן, ולא יתערב - על ראשו ששנת הלימודים לא תיפתח. מה שחשוב לי זה שיכבדו את עובדי הוראה, שיתמנו להם תגמולים והערכה. אם הממשלה לא מעריכה את אנשי החינוך, אז מה אשר להגיד?"
בן דוד הוסיפה: "הייתה לנו את תקופת הקורונה, היו לנו דעות חלוקות אבל ברגע שהבינו שיש מצוקה ישבתי עם ראש הממשלה, הסברתי לו את המצב והוא כן נכנס לעובי הקורה ונתן אמירה שצריך לשבת עד שיצא עשן לבן והסוגיה נפתרה. זה לא עניין של 300 או לא 300, זה עניין של יחס והערכה. מסוף 2019 המורים עובדים ללא הסכם שכר, עברנו ארבעה סבבי בחירות, קורונה, גילינו אורך רוח. המורים, הגננות והמנהלים עשו עבודה של מסירות נפש.
"האוצר מנסה לנהל את מערכת החינוך ולדבר על עקרונות", תקפה בן דוד. "אתם צריכים להביא את הכסף ולתת למשרד החינוך לנהל. הם כל הזמן באים עם האקסל שלהם, אמרתי להם 'תוסיפו עוד משהו לאקסל - 1 בספטמבר - שביתה'. אולי ככה הם יבינו ויתעוררו. אתה רואה את חוסר האכפתיות וההערכה. כולנו אנשי חינוך שנותנים את הלב והנשמה, אבל האוצר כרגע פוגע במערכת החינוך ומבריח אנשים טובים שבאמת רוצים להישאר שם".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"קודם כל צריך לתת את מה שמגיע". לפיד ושר האוצר ליברמן בישיבת ממשלה
(צילום: AFP)
אבל לא תסכימו להתאים את לוח החופשות למה שליברמן דרש? "לא מתקנים עוולה בעוולה. קודם כל צריך לתת את מה שמגיע. נכון, להורים יש בעיה כי החופשות במשק הן פחותות, אבל אנחנו לא הפתרון. הפתרון הוא להרחיב את בית הספר של הקיץ והחופש הגדול. אני חוזרת ואומרת - בחופש הגדול לא יגעו ביום אחד, זה החמצן של עובדי ההוראה. אתם חושבים שהמורים בחופש? המנהלים לא מצליחים לפתוח שנה! קודם נשב ונראה שהאוצר נותן, כרגע הוא רוצה רק לקחת".
בשבוע הבא עוד אפשר להיכנס למשא ומתן? "זה פשוט לא משא ומתן, הם רק מחפשים איפה לקחת ולא לתת. הלוואי שהיה משא ומתן. מעולם לא נתקלתי בגישה כל כך פוגענית כלפי ציבור עובדי ההוראה ואני אומרת בצורה חד משמעית - אמשיך להיאבק למענם, זו העבודה שלי ולא יעזור לאף אחד. גם אם יכפישו אותי זה לא מעניין אותי, אני לא האישיו פה. מה שעומד פה במוקד זו מערכת החינוך, כי אנחנו רוצים מערכת חינוך מיטבית עם עובדי הוראה איכותיים, שתשאיר את הטובים ביותר".