זה היה אמור להיות הבוקר הקשה ביותר של התחבורה הציבורית זה שנים, כשבמרכזו שתי שביתות עוקבות של שני ארגוני נהגים שונים, בערים ובשעות שונות. אך בית המשפט האזורי לדיני עבודה לא אישר את שביתת הנהגים השובתים שמשתייכים לארגון נהגי התחבורה של ההסתדרות הלאומית, והחליט להגיש צווי מניעה נגדם. השביתה המתוכננת שלהם להיום (שני) בין 10:00-12:00, נכון לעכשיו, לא תתקיים. לעומת זאת, השביתה של "כוח לעובדים" אושרה והתקיימה בין השעות 5:00 ל-8:30 בקווי עוטף ירושלים ובאזור הצפון.
בצל השביתה, הבוקר חסמו הנהגים כבישים במקומות מרכזיים ברחבי הארץ, ובהם בכניסה לירושלים בגשר המיתרים בצומת לב המפרץ בחיפה. הנהגים טענו כי המשטרה עצרה את אחד המוחים באלימות בצומת הקאנטרי בעפולה.
5 צפייה בגלריה
שביתת נהגי כוח לעובדים
שביתת נהגי כוח לעובדים
עימותים עם המשטרה
(צילום: כוח לעובדים)
5 צפייה בגלריה
שביתת נהגי כוח לעובדים
שביתת נהגי כוח לעובדים
חוסמים את צומת לב המפרץ
(צילום: כוח לעובדים)
5 צפייה בגלריה
הפגנות נהגי האוטובוס בבאר שבע
הפגנות נהגי האוטובוס בבאר שבע
הפגנות נהגי האוטובוס בבאר שבע, בשבוע שעבר
(צילום: ארגון נהגי האוטובוס של ההסתדרות הלאומית)

בהסתדרות הלאומית טענו שלשום כי הסיבות לאי הסכמת בית המשפט לשביתה אינן לגיטימיות ונעשו לאחר שהשופטים ראו ביום שישי האחרון את אופי השביתה של נהגיו, שכללה שריפת צמיגים וחסימת כבישים - דברים שטרם ראינו עד כה מנהגי הארגון של "כוח לעובדים", ולכן הם הוציאו צווים נגד ההשבתה. בארגון אף הגישו ערער על ההחלטה שבית המשפט ידון בה היום בשעה 17:00, כאשר בארגון מאמינים כי הערער יתקבל והם יוכלו להפגין שוב החל משבוע הבא.
מנגד, בית המשפט לדיני עבודה בתל אביב אישר לנהגים המאוגדים בארגון של כוח לעובדים לשבות היום בין השעות 5:00 ל-8:30 בבוקר, זה השבוע השלישי ברציפות. השביתה בשעות השיא של תנועת הבוקר צפויה לשבש את חייהם של הנוסעים המספר ערים ברחבי הארץ.
בארגון כוח לעובדים השביתו הבוקר את מרבית קווי עוטף ירושלים, כך שקווים מגבעת זאב, מבשרת ציון, גוש עציון , קריית ארבע, מועצה אזורית בנימין. מעלה אדומים, ירושלים-אריאל לא יפעלו. בצפון תושבת המטרונית בחיפה, וכן קווים אוטובוס רבים בערים עפולה, טבריה, מגדל העמק, יקנעם, בית שאן, דלית אל כרמל, עוספיא ובמועצה אזורית מגידו.
אם לא די בכך, ובניגוד להתנהלות מול הארגון של ההסתדרות הלאומית, אחרי שתי שביתות שארגון כוח לעובדים הוביל בשקט יחסי, בית המשפט אישר לארגון יום שביתה נוספת בכל שבוע, שתתקיים החל מבעוד יומיים, בימי רביעי, באותן שעות.
5 צפייה בגלריה
הפגנות נהגי האוטובוס באשדוד
הפגנות נהגי האוטובוס באשדוד
"מההפגנות של ההסתדרות הלאומית מתחזק גוון פוליטי נגד השרה". שלטים שהוצבו באשדוד
(צילום: ארגון נהגי האוטובוס של ההסתדרות הלאומית)
השביתות של שני הארגונים הללו, נציין, שונים בתכלית האחד מהשני, הן משום שראשיהם נוקטים בגישות שונות והם משום שכל אחת מהן נמצאת בשלב אחר של משא ומתן מול משרד התחבורה ומשרד האוצר להעלאת משכורות הנהגים ושאר דרישותיהם.
בשני הארגונים פתחו בעיצומים, בשל העובדה שהנהגים דורשים כבר תקופה ארוכה לשפר דרמטית את שכרם, להכיר בהם כעובדי ציבור, דבר שיוליך הליכים משפטיים כנגד תוקפיהם, ולפעול דרמטית להפסקת האלימות נגד הנהגים. כמו כן הם ביקשו להתקין שירותים בכל מסוף.
בעוד שבמשרד התחבורה מביעים אמפתיה לבעיות הנהגים, הם מבחינים בין שתי סוגי ההפגנות. לדבריהם, ארגון ההסתדרות הלאומית תוקף יותר את השרה מיכאלי בצורה אישית. גורם במשרד אמר ל-ynet: "מהפגנות של ההסתדרות הלאומית מתחזק גוון פוליטי כנגד השרה".
5 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי בישיבת הסיעה
מרב מיכאלי בישיבת הסיעה
"דורשים תשובות ברורות ממשרד התחבורה". השרה מיכאלי
(צילום: יואב דודקביץ' )
בכוח לעובדים מסרו כי "שרת התחבורה מדברת על איזשהו שיפוי לחברות שיעלו את שכר הנהגים כבר השנה. אנחנו מברכים על כל תזוזה בכיוון הנכון, אבל דורשים התחייבות מפורשת שתאפשר גם לחברות לפעול, ובכלל זה הבהרה מה גובה השיפוי ומאיזה מועד יינתן. לא נמכור את הנהגים עבור פירורים".
תם פרומוביץ, ראש ענף התחבורה בכוח לעובדים, אמר: "אנו שומעים ממשרד התחבורה אמירות חדשות בעקבות השביתות שלנו. זו מגמה חיובית, אך בשלב הזה אלפי נהגים דורשים תשובות ברורות". פרומוביץ הוסיף כי "החברות יודעות מה אנחנו דורשים מהן. רק שיפור ברור ומשמעותי בשכר יאפשר את הפסקת השביתות".
פורסם לראשונה: 23:02, 19.06.22