4 צפייה בגלריה
סיוק בחירות של מפלגת ימינה באלקנה
סיוק בחירות של מפלגת ימינה באלקנה
הממשלה מרחיבה את הבנייה בהתנחלויות. ארכיון
(צילום: EPA)
לאחר קיפאון ממושך בבנייה בהתנחלויות, רשות מקרקעי ישראל פרסמה היום (ראשון) מכרז שיווקי ל-1,355 יחידות דיור בהתנחלויות בהנחייתו של שר השיכון זאב אלקין - ובמרצ זעמו על ההחלטה והזהירו מפני "סכנה לקיום הממשלה".
יצוין כי מדובר בממכרזים לשיווק שהוחלט עליהם עוד בממשלה הקודמת, ובכירים בקואליציה הסבירו כי הסיבה לכך זה תסכול גדול בחוגי הימין מהקפאת הבנייה ומהתקציבים שהובטחו לרע"מ. "היו חייבים לשחרר קצת לחץ ולאפשר בנייה", הסביר בכיר בקואליציה בשיחה עם ynet.
4 צפייה בגלריה
מוסי רז בריאיון באולפן
מוסי רז בריאיון באולפן
ממשלת ימינה לא סופרת את מרצ. רז
(צילום: הדר יואביאן)
4 צפייה בגלריה
זאב אלקין
זאב אלקין
"כפי שהבטחנו, אנחנו גם מקיימים". אלקין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בינתיים, חבר הכנסת מוסי רז תקף את הממשלה ואמר: "ממשלת ימינה לא סופרת את מרצ, זה 10 מעלות ימינה מהממשלה הקודמת. הבנייה בהתנחלויות פוגעת בישראל". סגן שרת הכלכלה יאיר גולן ממרצ הוסיף ואמר כי הבנייה "מסכנת את קיום הממשלה", וטען כי הדבר לא תואם עם אף אחד. בחשבון הטוויטר של המפלגה נכתב כי "הנהלת מרצ רואה בדאגה שורה של צעדים חד-צדדיים של שרים בממשלה בכל הנוגע למדיניות כלפי הפלסטינים בשטחים והרחבת ההתנחלויות. צעדים אלה מסכנים את עתידה של מדינת ישראל ואת האופק המדיני העתידי, והם חותרים תחת הבסיס עליו הוקמה ממשלת השינוי, בה שותפים יחד ימין ושמאל, שלא לשנות המצב בשטח באופן שמאיים על התפיסות הבסיסיות בכל צד. הנהלת מרצ קוראת ליו"ר מרצ, שרי המפלגה והסיעה בכנסת להבהיר זאת בפני ראשי הסיעות האחרות ולמנוע צעדים אלה".
בין ההסכמות שהושגו עם הקמת הממשלה הייתה שמירה על סטטוס קוו בהתנחלויות, כלומר - לא תהיה בנייה משמעותית אלא לצורכי גידול טבעי. עם זאת, במרצ טוענים כי המרכזים שפורסמו חורגים משמעותית מההגדרה של "גידול טבעי". בין הפרויקטים שפורסמו: 729 יחידות דיור באריאל, 346 בבית אל, 102 באלקנה, 96 בגבע בנימין, 56 בעמנואל ו-22 בקרני שומרון.
4 צפייה בגלריה
סיוק בחירות של מפלגת ימינה באלקנה
סיוק בחירות של מפלגת ימינה באלקנה
בנייה בהתנחלות אלקנה
(צילום: EPA)
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין הצהיר כי "כפי שהבטחנו, אנחנו גם מקיימים. חיזוק והרחבת ההתיישבות ביהודה ושומרון הינו דבר הכרחי וחשוב מאוד בחזון המפעל הציוני. אחרי תקופה ארוכה של קיפאון בבנייה ביהודה ושומרון, אני מברך על שיווקן של יותר מ-1,000 יחידות דיור. אמשיך ואחזק את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון".
גם בשלום עכשיו תקפו את ההחלטה ומסרו כי "שוב הוכח שזו לא ממשלת שינוי, אלא ממשלת ימין על סטרואידים. ההתחייבות לסטטוס קוו מדיני התגלתה כמכבסת מילים בדרך להמשך מדיניות הסיפוח של נתניהו. מצער לראות איך בזמן שבימין חוגגים עוד צעד שמקדם מדינה דו-לאומית, תומכי שתי המדינות בתוך הממשלה שותקים. על העבודה ומרצ להתעורר ולדרוש לעצור מיד את השתוללות הבנייה בהתנחלויות שפוגעת בסיכוי לפתרון מדיני עתידי".
בסוף השבוע שעבר פורסם כי מועצת התכנון העליונה תדון בבנייה כ-3,000 יחידות דיור נוספות מעבר לקו הירוק. ראש מועצת שומרון יוסי דגן אמר כי "על כל דבר טוב צריך להגיד תודה, ולכן אני מודה לא רק בשם תושבי השומרון אלא בשם הרוב המוחלט לכל מי שמעורב בתהליך החשוב הזה של בניין הארץ. יחד עם זאת, באותה מידה חשוב להדגיש שזה מעט מדי ומאוחר מדי".
בתוך כך, היום הושג הסכם בתוך הקואליציה בין איילת שקד לרע"מ סביב "חוק החשמל", שעסק בחיבור בתים בכפרים לא מוכרים לרשת החשמל. שקד הציגה לוועדת השרים לענייני חקיקה את המתווה שסוכם לפיו בתים שלא חוברו עד לשנת 2018 לרשת החשמל יחוברו כעת - אך לא בתים שנבנו מאז.