4 צפייה בגלריה
רמת גבעת זאב
רמת גבעת זאב
רמת גבעת זאב
(צילום: רויטרס)
בנייה נרחבת בהתנחלויות, גם ביישובים מבודדים: מועצת התכנון העליונה במנהל האזרחי פרסמה אמש (חמישי) את סדר היום לקראת הישיבה שתתקיים בשבוע הבא לראשונה בעידן נפתלי בנט וג'ו ביידן, שם תקדם כ-3,000 יחידות דיור מעבר לקו הירוק. בין השאר תכשיר הוועדה גם 1,300 יחידות דיור לפלסטינים בשטחי C ותקדם 1,344 יחידות דיור בהתנחלויות לשלב ההפקדה.
לפי התוכנית, יקודמו תוכניות בהתנחלויות רבבה (399), קדומים (380), אלון מורה (199), קרני שומרון (27), טל מנשה (10), סנסנה (100), גבעת זאב (98), עומרים (86), ורד יריחו (45), אלון שבות (18), חרמש (7) ואפרת (16).
כמו כן, לשלב מתן תוקף - שהוא השלב הסופי - יקודמו 1,800 יחידות דיור, בין השאר בכפר עציון (292), הר ברכה (286), אלון שבות (105), קרני שומרון (83), בית אל (58), גבעת זאב (40), ברקן (28), מעלה מכמש (14), טלמון (224), שמעה (20) ועלי (628). בסדר היום הקודם שהופץ, נכללו בבנימין 14 יחידות דיור, אולם ראש המועצה ישראל גנץ לחץ על כך שהתוכניות יוגדלו - ולבסוף מקודמות 866 יחידות דיור בשלבים השונים.
4 צפייה בגלריה
בנייה ב התנחלות אפרת ליד בית לחם
בנייה ב התנחלות אפרת ליד בית לחם
אפרת, ארכיון
(צילום: AFP)
הוועדה תכשיר גם 1,300 יחידות דיור לפלסטינים בשטחי C. לשלב ההפקדה יובאו יחידות דיור בכפרים ביר אל-באשה (270), אל-מסקופה (233), מצערה (270), דקייקה (200) וחרבת עאבא (160). לשלב מתן התוקף תקודם תוכנית של 170 יחידות דיור בכפר עבדאללה יונס.
בתוכנית המקורית שנחשפה ב-ynet בחודש אוגוסט, דובר גם על אישור בנייה בחירבת זכריא שנמצאת באזור גוש עציון, אלא שבסדר היום של כינוס הוועדה שפורסם אמש - הבנייה במקום זה לא מוזכרת כלל.
הסיבה לכך היא שמרגע פרסום התוכנית, הפעילו תושבי גוש עציון לחץ גדול על שרת הפנים איילת שקד וראש הממשלה נפתלי בנט, שפעלו להורדת התוכנית בתיאום עם שר הביטחון בני גנץ. לטענתם, הדבר יפגע בתוכניות ההרחבה בגוש וברצף הטריטוריאלי באזור. משרד הביטחון הוריד את חירבת זכריא מהרשימה גם בעקבות הבקשה וגם משום שבתוכנית שהוגשה התגלו שטחים השייכים לקק"ל.
במקום זאת, הוחלט לקדם יחידות בנייה בדקייקה שבדרום הר חברון ובעבדאללה יונס שבאזור ג'נין, ליד ברטעה. הפיצוי גרר הגדלה של מספר יחידות הדיור שאושרו לפלסטינים בהשוואה לתוכנית שפורסמה בחודש אוגוסט.
4 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה כחול לבן
 ישיבת סיעה כחול לבן
לחץ כבד על שר הביטחון הוביל להסרת כפר פלסטיני מהתוכניות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
חבר הכנסת מוסי רז (מרצ) גינה את ההחלטה, ומסר כי אין עליה הסכמה רחבה בממשלה". לדבריו, בניית 3,000 יחידות דיור מעבר לקו הירוק, "זה עניין שפוגע באינטרס הישראלי ובסיכוי לעתיד בטוח לכל תושבי הארץ". גם ב"שלום עכשיו" תקפו: "ממשלת השינוי ממשיכה את מדיניות הסיפוח של נתניהו. אנו קוראים לראשי העבודה ומרצ לדרוש את ביטול הבנייה המזיקה בהתנחלויות שפוגעת באינטרס הישראלי ובכל פתרון מדיני עתידי".
מנגד, גם באופוזיציה לא מיהרו לשמוח. חבר הכנסת איתמר בן גביר מהציונות הדתית כינה את התוכנית "בושה" מאחר שהיא כוללת גם בנייה לפלסטינים. "ממשלת ישראל, בתמיכת האחים המוסלמים, ממשיכה להיות הזרוע הביצועית של הפלסטינים ומאשרת להם בנייה בשטחי יהודה ושומרון", מסר. בן גביר פנה לראש הממשלה נפתלי בנט והוסיף: "תתעשת, דגל ישראל בסכנה. אל תתן להם שטחים להניף את דגל פלסטין, אל תתן לחמאס כוח לשלוט. שלא נבכה לדורות בגלל פשיטת הרגל של הממשלה ויהיה מאוחר".
ביישוב עלי, שבו תיושם אחת מתוכניות הבנייה הרחבות ביותר, הביעו שביעות רצון. "שמחנו לשמוע שבעזרת השם התוכנית לבניית שכונת 'נווה שוהם' תעלה לאישור למתן תוקף בוועדה הקרובה", אמר יו"ר היישוב אריאל אלמליח. "עדיין נותרו לנו עוד מספר ימים עד הוועדה, זמן קריטי שייתכנו בו עוד עיכובים, לכן נמשיך להתפלל עד שנקבל את האישור הסופי אליו אנו מייחלים. אנו רוצים להודות באופן אישי לראש הממשלה נפתלי בנט, לראש הסגל שלו טל גן צבי ולשר הביטחון בני גנץ, על הטיפול המסור בעלי".
4 צפייה בגלריה
דרום הר חברון
דרום הר חברון
דרום הר חברון
(צילום: תנועת רגבים)
בימים האחרונים פנו גורמים במועצת יש"ע ללשכת ראש הממשלה ודרשו את כינוס המועצה כפי שנקבע עוד בימי טראמפ - אחת לשלושה חודשים. בסדר היום הקודם של הוועדה דובר על אישור של כאלף דירות לפלסטינים ו-2,000 יחידות דיור עבור ההתיישבות. אמש, עת פורסם סדר היום של הישיבה בשבוע הבא, מתברר כי ישנה תוספת של כאלף יחידות דיור עבור ההתיישבות ועוד כ-500 עבור הפלסטינים.
הוועדה הייתה אמורה להתכנס כאמור כבר בחודש אוגוסט, אבל בשל קרבות ועד של המנהל האזרחי - הדיון לא יצא לפועל. בימים האחרונים נפתרו המחלוקות - ועקב כך, כאמור, הוועדה צפוייה להתכנס כבר בשבוע הבא.
סביב השטחים הללו, שנמצאים בשליטה ישראלית מלאה, מתנהל מאבק בנייה קבוע בין הרשות הפלסטינית לבין המתנחלים כאשר כל צד מנסה לקבוע עובדות בשטח. שטחי C מהווים כ-60% משטח יהודה ושומרון.
פורסם לראשונה: 20:54, 21.10.21