צה"ל הודיע הערב (ראשון) כי הנחיות פיקוד העורף, שנמסרו אמש לפני המתקפה האיראנית על ישראל, נותרות בעינן - ועל כן גם מחר נאסר על קיום פעילות חינוכית. ההנחיות יישארו בתוקף עד מחר בשעה 23:00, וכוללות בין השאר איסור על התקהלות של יותר מ-1,000 בני אדם.

עקב הנחיות פיקוד העורף בוטלו מסגרות "בית הספר של החגים", הפעילות של התלמידים המפונים וכן טיולים של עשרות אלפי חניכי תנועות הנוער. גם מעונות היום, קייטנות הצהרונים וכלל הפעילויות החברתיות במתנ"סים בוטלו.
למרות האיסור, פיקוד העורף אישר להחריג מחר את בחינת הבגרות במוסיקה (רסיטל), שתוכל להיערך בסמיכות למרחב מוגן תקני. "יש לתדרך את צוותי החינוך המשגיחים והתלמידים בהתאם, ולוודא כי הם מכירים את המרחב המוגן ואת הגישה אליו", נמסר בדגשים לביצוע הבחינה.
הנחיות פיקוד העורף החדשות
שר החינוך יואב קיש אמר מוקדם יותר לאחר הערכת מצב במשרדו: "אפעל לחזרה לפעילות מלאה בהקדם". הורים, מורים ותלמידים מודאגים פנו ביממה האחרונה למוקד הסיוע הרגשי של משרד החינוך. חלקם שיתפו בתחושות של חרדות וחוסר ודאות, ואחרים ביקשו עצות כיצד לתווך את המצב לילדים ולסייע להם להתמודד עם החרדות.
שירי דדון (48), אמא לשני ילדים מירושלים, נאלצה להיעדר היום מעבודתה. דדון סיפרה כי שני ילדיה היו ערים במשך כל הלילה בגלל הלחץ מהמצב. "זה היה קשוח. הילדים שלי לקחו את זה קשה מאוד. הייתה המון חרדה. הילדים נרדמו רק ב-04:00 בבוקר, וכל היום הם היו חסרי סבלנות. תוך כדי זה הייתי צריכה לנקות לפסח, להעסיק אותם, להתעדכן בחדשות כדי להבין מה קורה. מחר בינתיים אין מסגרות. זה טיפשי בעיניי. מה הבעיה להחזיר את מסגרות החינוך אם האיום הוסר והכול תקין? למה נתב"ג יכול לעבוד ומסגרות החינוך לא? עוד יום כזה בשבילי זה קשוח ממש, לא יודעת איך אשרוד", אמרה.
דרור, אב לשתי בנות מחיפה, הוסיף: "לוקחים עוד יום של הגברת ערנות מחשש שלא יקרה כלום, ואת זה אנחנו ההורים משלמים - לא הולכים לעבודה כבר יומיים, זה ממש מיותר. נשארים עם הילדים בבית בלי קייטנות פסח ומסגרת חינוכית, והכול בגלל חשש שלא ממש ברור. זה מאוד מבאס להתחיל ככה את החופשה של פסח עם הילדים".
שרית ישנה עם שלושת ילדיה בממ"ד בקריית אתא. "בערב שלפני התקיפה קיבלנו הודעה מהגננת שעל פי הנחיות פיקוד העורף אין גני ילדים. הבנו שהולכת להיות מתקפה של האיראנים נגד ישראל באזורים שונים, ואיש לא מסתכן. למזלנו לא היו שום אזעקות בגזרה שלנו. קמנו בבוקר, ראינו שהעסק די מאחורינו, ושמחנו מאוד. הילדים נשארו איתי אתמול בבית, מחר בעלי ישמור עליהם. זה היום הראשון של חופשת הפסח, מורכב מאוד להעסיק שלושה ילדים, אבל אין מה לעשות. זה מצב של מלחמה. עם כל הקושי - העיקר שהכול מאחורינו", ציינה.
גם טיולי הפסח שתוכננו על ידי תנועות הנוער לחופשת הפסח, בוטלו עקב המצב הביטחוני. "זה יום מורכב - שני ילדים היו אמורים לצאת לחופשה משפחתית, וילד אחר למחנה של הצופים. הכול בוטל, נשארנו בבית בעתלית, אין הרבה ברירה. אנחנו ממתינים בדריכות לשמוע שהקייטנה של הפסח תיפתח כבר היום. אם נתב"ג נפתח והטיסות חזרו, אין סיבה שילדים לא ישובו כבר היום למסגרות מסודרות", סיכמה ליאורה, אם לשלושה.
אמש, דקות אחרי שפיקוד העורף עדכן את ההנחיות, פתח השירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך את מוקד הסיוע שהפעילו לאורך הלילה מדריכות השירות הפסיכולוגי, המומחיות להתמודדות במצבי משבר וחירום.
ההנחיות החדשות, שכוללות כאמור גם איסור על התקהלות של יותר מ-1,000 בני אדם, הובילו גם לביטול אירועי תרבות ובכללם ההופעה של עומר אדם שתוכננה להיערך מחר בפארק הירקון בתל אביב.