עדכון חריג של הנחיות פיקוד העורף ברקע ההיערכות למתקפת תגובה איראנית על חיסול בכירי כוח קודס בדמשק לפני כשבועיים: דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, עדכן הערב (שבת) בהצהרה לתקשורת כי עד יום שני ב-23:00 תוטל הגבלה על התקהלות בכל רחבי הארץ, ולא תתקיים כל פעילות חינוכית, כולל הקייטנות שתוכננו לחופשת הפסח. ההנחיה תשפיע על קיום אירועי תרבות וספורט. עם זאת, כרגע אין שינוי בהנחיות למקומות עבודה, והמשמעות היא ששירותי בריאות, משרדי ממשלה, בנקים וכו' יפעלו כרגיל. עם זאת, בהודעה שנשלחה לעובדי משרד ראש הממשלה נכתב להם כי "בהתאם להערכת המצב והנחיות פיקוד העורף, אנו מעדכנים כי מחר כלל עובדי המשרד הראשי יעבדו מהבית".
מצה"ל נמסר כי "בתום הערכת מצב, הוחלט כי החל מהלילה בשעה 23:00 יבוצע שינוי במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף. במסגרת השינויים הוחלט על איסור קיום פעילויות חינוכיות בכל רחבי הארץ. באזורים ירוקים ישנה הגבלת התקהלות עד 1,000 אנשים".
ממשרד החינוך נמסר כי לא תתקיים כל פעילות במעונות היום, במסגרות חינוך מיוחד, בבית הספר של החגים לגילי גן עד כיתות ג' ובקייטנות לתלמידי ד'-ו'. כמו כן לא יתקיימו פעילויות במתנ"סים, במחלקות הנוער ברשויות המקומיות ובתנועות הנוער, כולל טיולים ומחנאות.
1 צפייה בגלריה
שינויים במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף
שינויים במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף
(צילום: דובר צה"ל)

בעקבות זאת הודיע משרד העבודה כי כלל מוסדות החינוך שלו לא יפעלו מחר. מדובר במעונות יום ומשפחתונים בפיקוח ובסבסוד המדינה, לרבות צהרונים וקייטנות; ⁠מכללות טכנולוגיות שבפיקוח המכון הממשלתי הטכנולוגי; ⁠מוסדות הכשרת מבוגרים בפיקוח משרד העבודה ו⁠בתי ספר מקצועיים שבהם נקבעה פעילות למרות חופשת הפסח. בשלב זה ההנחיות החדשות תקפות עד יום שני ב-23:00. בין השאר המשמעות היא שההופעה המתוכננת של עומר אדם בפארק הירקון, שאמורה להיערך ביום שני בערב, לא תתקיים.
שר הביטחון יואב גלנט נפגש להערכת מצב מבצעית עם הרמטכ״ל הרצי הלוי ובכירי מערכת הביטחון. תא"ל הגרי אמר כי "בהתאם להערכת המצב ולאור המצב הביטחוני, החל ממחר בבוקר ובמהלך הימים הקרובים, מערכות החינוך, הקייטנות והטיולים המתוכננים לא יתקיימו. בשעה 6:00 בבוקר נתקף את ההנחיה שוב. החל מהלילה ובימים הקרובים אין לקיים פעילויות חינוך לרבות לינה בחניונים וטיולים. אנחנו ניתן זמן היערכות מספק במקרה של התרעה. נדרשות ערנות, דריכות ואחריות. מתחילת המלחמה התמודדנו עם מגוון האיומים ששוגרו לכאן על ידי שלוחותיה של איראן מהאזור. ידענו להפעיל את מערכות ההגנה וההתקפה שלנו בהתאם. טייבנו אותן, כך שיהיו טובות אף יותר.
"צה"ל במוכנות מלאה. מערכי ההגנה וההתקפה של חיל האוויר נמצאים בדריכות ועשרות מטוסים נמצאים בשמיים. אנחנו מקיימים הערכת מצב עם השותפות האסטרטגיות שלנו, בראשן ארה"ב, ומקיימים איתן תיאום הדוק. יש לנו מערך הגנה אווירי מצוין, אך עם זאת ההגנה אינה הרמטית. מוקדם יותר איראן ביצעה פעם נוספת פעולת טרור כשהיא השתלטה וחטפה אונייה".
מוקדם יותר עדכן הבית הלבן כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן החליט לקטוע את חופשת סוף השבוע בביתו שבדלאוור ולשוב בדחיפות ל"התייעצויות ביטחוניות" בוושינגטון בצל ההיערכות לתגובה האיראנית. במקביל, מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין שוחח שוב עם שר הביטחון יואב גלנט על רקע החשש מנקמה איראנית. במהלך שיחתם הבטיח לו אוסטין כי "ישראל יכולה לסמוך על תמיכה מלאה של ארה"ב כדי להגן על ישראל מפני כל התקפות של איראן ושלוחיה האזוריים".
לפי הודעת הפנטגון, השניים דנו באיומים האזוריים הדחופים והשר האמריקני חזר על התמיכה הבלתי מעורערת של המדינה בהגנת ישראל. לאחר הודעת הפנטגון שחרר גלנט הודעה אף הוא בה אמר כי "אנחנו עוקבים מקרוב אחר מתקפה מתוכננת של איראן ושלוחיה נגד מדינת ישראל".