2 צפייה בגלריה
יו"ר הכנסת מיקי לוי בהצבעה על תקציב 2022
יו"ר הכנסת מיקי לוי בהצבעה על תקציב 2022
מיקי לוי. "האופוזיציה לא השאירה לי ברירה"
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי הודיע הערב (יום רביעי) על הקמת ועדת האתיקה של הכנסת, למרות שהאופוזיציה מחרימה את הוועדות השונות בכנסת בטענה לייצוג שלא תואם את גודלה ביחס לקואליציה. לדברי לוי, "לאחר העברת התקציב שבתי ופניתי לכל ראשי סיעות האופוזיציה בכתב ובפגישות אישיות שקיימתי בלשכתי וביקשתי לאייש את ועדת האתיקה. לצערי, נתקלתי בסירוב עיקש ובלתי מובן שלא השאיר בפניי ברירות אחרות".
העיכוב בהקמתה של ועדת האתיקה פגע בהתנהלות המשכן: הוועדה, שמורכבת משני נציגי קואליציה ושניים מהאופוזיציה, מהווה כתובת בכל הנוגע להתנהלותם האתית של חברי הכנסת, וגם לתלונות כלפיהם. לוי ציין את "ההסלמה הבוטה" בשיח ובהתנהגות חברי הכנסת, והוסיף כי במשכן קיימת "אווירה עכורה וחסרת תקדים שלא מאפשרת להמתין עוד - ומחייבת פעולה מיידית". לדבריו, "לאור זאת, החלטתי להוציא כתבי מינוי לחברי הכנסת מהאופוזיציה ומהקואליציה בהתאם לחוק, כך שהוועדה תוכל להתחיל בעבודתה החשובה".




לפי לוי, יו"ר ועדת האתיקה של הכנסת יהיה חבר הכנסת יוראי להב הרצנו מיש עתיד. לצידו יכהנו בוועדה ח"כ גילה גמליאל מהליכוד, ח"כ צביקה האוזר מתקווה חדשה, ח"כ יעקב מרגי מש"ס, וממלאי המקום אוסאמה סעדי מהרשימה המשותפת ושרון רופא-אופיר מישראל ביתנו. יו"ר הכנסת מסר כי "זהו מהלך מחויב המציאות לניהולה התקין של הכנסת, אשר נמנע עד כה בשל סרבנותם העיקשת של חברי האופוזיציה. הערב מציאות זו משתנה וזהו צעד ראשון להחזרת הכנסת להתנהלות ראויה".
לוי הוסיף: "חשוב להדגיש כי מאז השבעתה של הכנסת ה-24 פעלתי ללא לאות לשילובה המלא של האופוזיציה בעבודתה של הכנסת ובכלל זה לשילובם של נציגיה בוועדת האתיקה החשובה לתפקודו של הבית. פעלתי בסבלנות ובאורך רוח, למרות הלחצים וההתקפות האישיות כלפיי, על מנת למצות מהלך זה שתכליתו שמירת כללי המשחק הדמוקרטיים. כולי תקווה שאי-ההסכמות בין חברי הקואליציה והאופוזיציה ייפתרו במהרה ויאפשרו התנהלות שוטפת של הכנסת".
הודעתו של יו"ר הכנסת הגיעה יומיים בלבד לאחר שהשיחות בין הקואליציה לאופוזיציה על הייצוג בוועדות הכנסת הסתיימו שוב ללא הסכמות, מה שמותיר אותן ללא נציגים מהליכוד, הציונות הדתית והמפלגות החרדיות. בליכוד דחו שלשום גם את בקשת הקואליציה להקים את ועדת האתיקה בייצוג שוויוני - ובקואליציה מסרו כבר אז כי הם בוחנים אפשרות להקים את הוועדה בכל זאת, כפי שעשו כעת.
2 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
ועדת הכספים בכנסת, ארכיון. הח"כים מהליכוד מחרימים את ההצבעות בוועדות השונות
(צילום: דני שם טוב)
מאז כינון הממשלה ועד לרגע זה, חברי כנסת בודדים בלבד מהליכוד נכנסים לדיוני הוועדות (בעיקר אופיר כץ ושלמה קרעי) - אך הם לא משתתפים בהצבעות. "סיעת הליכוד החליטה שלא למנות חברים לאף אחת מוועדות הכנסת כל עוד לא יינתן לאופוזיציה הייצוג המגיע לה בוועדות", מסרה המפלגה ביום שני. "הסיעה הסמיכה את יו"ר הסיעה יריב לוין כדי לגבש הצעה מוסכמת על כלל סיעות האופוזיציה, אשר תוגש לקואליציה במטרה להגיע להסדר שיבטיח את הייצוג המגיע בוועדות לכל אחת מסיעות האופוזיציה על פי גודלן".
במפלגת יש עתיד בירכו הערב על החלטתו של יו"ר הכנסת להקים את ועדת האתיקה, שהיא לפי ההודעה "ועדה חשובה וקריטית לפעילותה התקינה של הכנסת". ביש עתיד קראו לאופוזיציה "לקחת חלק בדיוני הוועדה ולהחזיר את השיח המכבד והשפיות למשכן הכנסת". עוד נמסר: "אנחנו גם רוצים לברך את ח״כ יוראי להב הרצנו שנבחר לעמוד בראש הוועדה. בטוחים שיעשה את עבודתו על הצד הטוב ביותר".