הרמטכ"ל רב-אלוף כוכבי בסיור בעוטף עזה
(צילום: דובר צה"ל)

חקלאים ובעלי עסקים בעוטף עזה, שנפגעו כלכלית בימים האחרונים שבהם נמשכת הכוננות באזור, יזכו לפיצוי כספי על ההפסדים. במסגרת הכוננות נחסמו כבישים ומוטלים על יישובים שונים בעוטף עזה מגבלות, מחשש לפיגוע של הג'יהאד האיסלאמי בעקבות מעצרו של ראש הארגון בג'נין בסאם א-סעדי.
2 צפייה בגלריה
מחסומים ליד קיבוץ סעד
מחסומים ליד קיבוץ סעד
מחסום ליד קיבוץ סעד, היום. השכירים גם יזכו לפיצוי?
(צילום: רועי עידן)
במכתב שהעביר מפקד מחוז הדרום של פיקוד העורף אלוף-משנה שגיא ברוך לראשי הרשויות בעוטף עזה נכתב כי חקלאים המתגוררים ביישובי העוטף ונפגעו מסגירת הצירים והאיסור על עבודה בשטחים חקלאיים, יפוצו על ידי קרן מס רכוש - ללא צורך בהכרזה על מצב מיוחד בעורף. בעלי עסקים הפעלים בתוך היישובים, שבהם נפגעו הכניסה והיציאה, יקבלו גם הם פיצוי ממס רכוש ללא צורך בהכרזה על מצב מיוחד בעורף.
ברוך ציין כי שכירים שמתגוררים ביישובי העוטף ולא הצליחו לצאת למקומות עבודתם לא יוכלו לפי שעה לקבל פיצוי - אלא במצב שבו יעבור בכנסת תיקון חקיקה באישור האוצר להרחבת מתן הפיצוי. "אנו פועלים כעת על מנת לקדם תקנות אלו", הסביר ברוך. ההחלטה התקבלה בעקבות לחץ של ראשי הרשויות והתושבים בעוטף עזה.
הכוננות באזור החלה שעות לאחר מעצרו של א-סעדי יחד עם חתנו אשרף ג'דע, שבמהלכו נהרג גם חמוש פלסטיני. כבר שלושה ימים שכמה כבישים בעוטף חסומים מחשש לירי נ"ט, צליפה או מטח פצמ"רים, ופעילות הרכבת מנתיבות לאשקלון הופסקה וחוף זיקים נסגר למבקרים.
2 צפייה בגלריה
הכניסה לכרם שלום הנצורה
הכניסה לכרם שלום הנצורה
הכניסה לקיבוץ כרם שלום. "לפיד הבטיח: המצב הנוכחי לא יימשך עוד זמן רב"
(צילום: מתן צורי)
חיל האוויר הגביר ביממה האחרונה את פעילותו בשמי רצועת עזה, על רקע התרעה קונקרטית לפיגוע של הג'יהאד האיסלאמי בטווח הזמן הקרוב. עשרות כלי טיס תוקפים בלתי מאוישים חגים באזור במטרה לצוד ולתקוף חוליות נ"ט או ירי רקטות של ארגון הטרור.
לעת עתה, אם לא יחול שינוי במצב, קיימת אפשרות שהכוננות תימשך גם בסוף השבוע. בעוטף עזה מודעים לכך שהסיטואציה מורכבת ומבקשים מהתושבים לגלות סבלנות חרף הקשיים והפקקים שנוצרו כתוצאה מהחסימות.
ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח בצהריים עם ראשי הרשויות בדרום, והבהיר בשיחה שישראל נערכת לכל תרחיש, ותפעל בהתקפיות נגד כל ארגון שיאיים על ביטחון אזרחי ישראל. בלשכת לפיד ציינו כי "ראש הממשלה אמר לראשי הרשויות כי הוא מבין היטב את הפגיעה בשגרת החיים, אך הדגיש כי לא יאפשר למצב הנוכחי להימשך עוד זמן רב". לפיד הנחה את מנכ"לית משרדו לסייע לתושבים ככל שיידרש. ראש הממשלה הודיע על ביטול החופשה שלו - וימשיך לקיים הערכות מצב בקריה בתל אביב.