זאת הייתה פעולה מורכבת בלב מחנה הפליטים העוין ביותר, תחת אש כבדה שהחלה עוד לפני שהלוחם הראשון יצא מרכב המסתערבים. סמוך לחצות, המבצע ללכידת ראש הג'יהאד האיסלאמי בג'נין כמעט הסתיים בעוד פספוס. כבר חודשים ארוכים שכוחות הביטחון מנסים ללכוד את באסם סעדי (61), המכונה "מאחד השורות", אך ללא הצלחה. בעבר הוא כבר היה עצור, אך עם הזמן הוא נהנה מחסות ומתמיכה שסייעה לו להתנהג כמבוקש במסתור. שלשום הוא נתפס.
4 צפייה בגלריה
באסם א-סעדי ג'יהאד אסלאמי
באסם א-סעדי ג'יהאד אסלאמי
הפנים של הזיקה בין עזה ליו"ש, הרוח שמאחורי תשתיות הטרור בגדה. סעדי אחרי מעצרו
4 צפייה בגלריה
תיעוד מהפרסום הפלסטיני ממעצר ראש הגי'האד האיסלאמי באסם א-סעדי בג'נין
תיעוד מהפרסום הפלסטיני ממעצר ראש הגי'האד האיסלאמי באסם א-סעדי בג'נין
בזמן לכידתו האש רק התגברה. מעצרו של סעדי
4 צפייה בגלריה
האמל"ח והכסף המזומן שנמצאו בעת מעצר בסאם א-סעדי
האמל"ח והכסף המזומן שנמצאו בעת מעצר בסאם א-סעדי
האמל"ח והמזומנים שאותרו בזמן שהמסתערבים ניהלו חילופי אש עם חמושים
(צילום: דוברות המשטרה)
המבצע החל בשעה מוקדמת יחסית, 22:00, כשמחנה הפליטים ג'נין היה ער והומה. מפקד החטיבה המרחבית מנשה, אלוף משנה אריק מויאל, נתן את האות - וכוח מסתערבים נכנס בצורה מוסווית ושקטה למחנה הצפוף, בכלי רכב אזרחיים, תוך הונאת החמושים שמסתובבים תדיר בין הסמטאות. היעד: באסם סעדי, שמוגדר במערכת הביטחון כראש הג'יהאד האיסלאמי בשומרון, ויד ימינו וחתנו אשרף ג'דע.
כוח מסיירת הנח"ל יועד לשמש כמעטפת למסתערבים, לבודד את מוקד הפעולה ולהדוף את החמושים ומפרי הסדר הרבים שינסו לשבש את המעצר. שניות לפני שמרכב חוליית החוד של המבצע יצאו הלוחמים לעבר הבית שבו הסתתר סעדי, בהתאם למודיעין מדויק של שב"כ, נשמע צרור היריות הראשון. כוח מסיירת הנח"ל, שהגיע לאחרונה לגזרה, היה באותם רגעים עוד בדרכו למחנה הפליטים מבסיס ג'אלמה שמצפון לג'נין . המסתערבים לא חיכו להם לאור הזיהוי המוקדם, ובצדק: גם סעדי שמע את היריות שהיו לו כאזהרה, והחל לרוץ החוצה מביתו.
בשלב זה, כשהמסתערבים כבר סוגרים על ביתו הגדול יחסית, סעדי ניסה להסתתר בחלק התחתון והחיצוני של המבנה, אך הכוח שינן כל פינה במתחם - "זיג" בעגה הצבאית. רגע לפני שהספיק להשלים את מנוסתו בסיוע צרורות הירי שרק התגברו מכיוונים שונים, לוחם עוקץ זיהה אותו ושלח לעברו את כלבו, שלכד אותו ברגע האחרון. הכלב נשך את סעדי, שהתנגד למעצר, ליד אוזנו - ופצע אותו באורח קל.
4 צפייה בגלריה
דם בביתו של בסאם א-סעדי  לאחר המעצר
דם בביתו של בסאם א-סעדי  לאחר המעצר
קרבות ירי עד להגעת לוחמי הנח"ל. דם בביתו של סעדי אחרי המעצר
עם לכידתו של סעדי, המסתערבים וידאו שאכן מדובר ביעד העיקרי שלהם. הם אזקו אותו, אבל אז האש מסביב רק התגברה, בזמן שלוחמי סיירת הנח"ל מתקרבים למקום ככוח החיפוי. בהחלטה שקיבל בשטח, מפקד הכוח הורה לאנשיו להיכנס עם סעדי לתוך ביתו כדי לתפוס מחסה, לסרוק את המבנה יחד עמו ולנהל את הלחימה מתוך הבית, שממוקם בנקודה גבוהה ששולטת יחסית על הסביבה.
במהלך הסריקות האלו איתרו חלק מהמסתערבים אקדחים, תחמושת וכסף שסעדי הסתיר בבית, בזמן שחבריהם מנהלים מהחלונות קרבות ירי עם מחבלים שסגרו בעצמם על המתחם. ואז, בתיאום מוצלח, הגיעה התגבורת - ישירות לגבם של עשרות המחבלים: לוחמי סיירת הנח"ל הפתיעו מאחור את החמושים, פתחו לעברם באש מדויקת, הרגו אחד מהם ופצעו שלושה נוספים. בשלב זה המסתערבים נערכו לנתק מגע, אך המשימה עדיין לא הושלמה - חתנו של סעדי לא אותר.

החסימות בדרום בעקבות פעילויות ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי
ג'דע, חתנו של סעדי, נחשב לעוזרו הנאמן, שצמוד אליו ופחות מוכר ממנו. המסתערבים חיפשו אותו במבנה, אך לשווא. בשלב מסוים הם בדקו את כלי הרכב שסמוכים לבית, וגילו פלסטיני צעיר, שאותו שאלו לשמו ולגילו. הצעיר שיקר להם לגבי זהותו, והם עזבו אותו לנפשו - מבלי לדעת שמדובר ביעד שלהם, אשרף ג'דע, שניצל את עזיבתם כדי להסתתר במכולת סמוכה. הכוח ביקש אישור לעזוב את המקום עם סעדי וללא ג'דע, כי האש לא פסקה, גם מול לוחמי הנח"ל. אלא שבינתיים רכז שב"כ שנמצא בקרבת מקום עדכן את הקצינים בזמן אמת: ג'דע הוא הדמות שבדקתם במכונית לפני כמה דקות, וכעת הוא מסתתר בחנות מכולת.
המסתערבים, שקיבלו את המיקום המדויק, נערכו מיד לפשוט על המקום - שאליו לא נערכו ולא התכוננו. הם שלפו את ג'דע מהמכולת, ומיהרו לעזוב את מחנה הפליטים. סמוך לחצות המבצע הושלם בהצלחה, ללא נפגעים בקרב הכוחות.
אלא שבכך הלילה לא נגמר: בצה"ל הבינו מראש שמעצרו של בכיר הג'יהאד ישפיע מיד על פטרוניו ברצועת עזה, וסגירת הצירים בעוטף נלקחה בחשבון. סמוך לשעה 2:00, בתום הערכת מצב לילית בצמרת צה"ל, הוחלט לסגור את הכבישים שנמצאים בקו אש נ"ט מהרצועה. גם סוללות כיפת ברזל בדרום העלו את רמת הדריכות. סעדי כבר שהה בחקירת שב"כ, ובמערכת הביטחון מיהרו להפיץ את תמונתו בחיים ובמצב טוב יחסית. הסיבה: המעצר המשפיל על-ידי כלב, שתועד במצלמות אבטחה, וסימני הדם הרבים שצולמו ברצפת ביתו.
סעדי נחשב לדמות מרכזית בהכוונה, מימון וארגון חוליות טרור. לא מדובר במחבל שמוציא לפועל פיגועים, אלא במפקד שטח שאיחד עשרות חמושים של הג'יהאד תחתיו. הוא הפנים שנמצאות מאחורי הזיקה בין עזה לאיו"ש והרוח שמאחורי תשתיות טרור בגדה בימי שגרה והסלמה, גם בגלל הקשר הרציף שלו עם בכירי הארגון ברצועה וכספי הטרור שהוא דואג להעביר. כעת, אחרי שבועיים של מבצעים מוצלחים לצה"ל ושב"כ בלב מעוזי הטרור באיו"ש, לצד ניסיונות נקמה שכשלו מצד פעילי הטרור, במערכת הביטחון מבינים שמכבש הלחץ על הג'יהאד וחמאס יוביל להגברת הניסיונות לבצע פיגועי נקם - ולא רק בגדה.