"צריך להבהיר, למרות שהטייס אמר לנו כל הזמן שהוא לא יכול לנחות כי הוא חייב לעבור את הכביש לפני שהוא נוחת, למעשה הוא לא עבר את הכביש בשום שלב. אנחנו נחתנו פחות או יותר בנקודה שממנה המראנו". כך סיפר ל-ynet אחד מהטסים בכדור הפורח שממנו נפל אל מותו אתמול (שלישי) איש הצוות יוגב כהן (28) מקיבוץ יזרעאל.
כהן, עובד בחברת "לגעת בשמים" שמפעילה טיסות כדור פורח בשמי העמקים הצפוניים, נתלה על הסל בעת ההמראה מצדו החיצוני. עם הגעת הכדור לגובה רב, הוא איבד את האחיזה, נפל אל כביש 60 באזור מושב בלפוריה בעמק יזרעאל - ונהרג.
3 צפייה בגלריה
יוגב כהן נתלה על הכדור הפורח לפני שנופל למותו
יוגב כהן נתלה על הכדור הפורח לפני שנופל למותו
יוגב כהן והכדור הפורח
(צילום: אשר עמר, בלפוריה)
רוב הטסים בכדור הפורח עשו זאת כדי לציין אירוע חגיגי. מ', אחד מהם, ציין שלשום את יום הולדתו. "קצת קטנוני לחשוב על זה עכשיו, כשבן אדם נהרג בצורה כל כך נוראה", אמר. מ' היה עם בת זוגו ואדם נוסף על הכדור, והבחין במנוח בהמראה כשנתלה על שני חבלים - וניסה להכניסו לתוך הסל.
"הוא היה במרחק של משהו כמו שני מטר ממני אבל לא הצלחתי להגיע אליו. צעקתי לטייס 'אתה חייב להנמיך', אבל הוא המשיך 'לתת גז' ואמר שהוא חייב לחצות את הכביש כדי לנחות. אני אומר 'או-קיי, אני חייב למשוך אותו לתוך הסל', כי הבן אדם לא יחזיק מעמד. ניסיתי להגיע אליו ללא הצלחה. בת הזוג שלי משכה אותי פנימה. היא שאלה את הטייס אם יש לו חבל או משהו, שאפשר לזרוק אליו, אבל הוא אמר שאין דבר כזה.
"הטייס ממשיך לעלות, כל הזמן עולה. אנחנו צועקים בחוסר אונים, להבין מה אפשר לעשות, והילד (הכוונה לכהן - א"ר) תוך כדי מחזיק בשני חבלים. לא מגיב, לא אומר מילה. מסתכל למטה, מסתכל למעלה, ולא מגיב. הסתכלתי על הילד. ראינו שהידיים שלו מתחילות להיות כבר לבנות, הבנתי שהוא מאבד שליטה ואת האחיזה שלו. ניסיתי לצאת עוד פעם מהסל, בסוף מישהו תפס לי את הקרסוליים וגרר אותי פנימה.
"גם הטייס הכניס אותי חזרה לסל, ולא נתן לי לצאת, לא הצלחתי להגיע לילד, הוא גם לא הגיב, לא נתן לי יד אני לא יודע אם הוא בכלל היה מסוגל לשחרר יד. בת הזוג שלי אמרה לי 'אולי תיקח את המעיל שלך, תיתן לו את המעיל', חששתי שהוא ייקרע. הסתכלתי שוב ותוך כדי ראיתי שהוא משחרר, ראיתי אותו נופל שלוש-ארבע שניות, ואז הסתכלתי וראיתי את בת זוגי מסתכלת. צעקתי לה 'אל תסתכלי' כי לא רציתי שהיא תראה את ההתרסקות".
3 צפייה בגלריה
מבכים את מותו של יוגב כהן בקיבוץ יזרעאל
מבכים את מותו של יוגב כהן בקיבוץ יזרעאל
מבכים את מותו של יוגב כהן בקיבוץ יזרעאל
מ' סיפר כי בת זוגו התמוטטה על רצפת הסל, ואישה נוספת מהנוסעים החלה לצרוח בהיסטריה. "הוא התחיל בנחיתה, זה נמשך כמה דקות ארוכות, אני לא יודע כמה. נחתנו באותו צד של השדה שהמראנו ממנו, לא חצינו את הכביש באף שלב".
הנוסע הוסיף כי הוא ובת זוגו עזבו את המקום מיד לאחר הנחיתה ונסעו למרכז הארץ, להתרחק כמה שאפשר. "בת הזוג שלי אפילו לא יכולה הייתה להישאר עם הבגדים שהיו עליה באותו זמן. נסענו לחנות בגדים והיא פשוט החליפה את הבגדים. אחר כך נסענו לתחנת משטרה כדי למסור עדות. היא בטראומה אמיתית, ממוטטת. זו טרגדיה, זה ילד מסכן, ומה שאנחנו עוברים זה כלום לעומת מה שהמשפחה שלו עוברת עכשיו".

שרי ורמונט ממושב ניר יפה חגגה גם היא יום הולדת וביקשה לציין אותה בטיסה בכדור פורח. "התחילו למלא את הבלון באוויר, התלהבנו וצילמנו. הטייס הסביר לנו שהבלון מתרומם אז הכדור קצת יטלטל, ויש מישהו שיאזן אותו. התחלנו להמריא ואני לא יודעת איך פתאום התברר שיש מישהו מתחת, אני לא ראיתי, הוא היה בצד השני.
"ראיתי מישהו מקובייה אחרת, הוא ניסה לצאת החוצה ולמשוך אותו אבל הוא לא הגיע אליו וכנראה שהוא נפל. אני לא יודעת מה קרה, כי היינו באיזה שלב מעל הכביש והוא לא רצה לנחות על הכביש". ורמונט סיפרה עוד כי לא הבינה בתחילה שהצעיר נפל ונהרג. "לא קלטתי מה קרה. בנחיתה חשבתי שהוא פשוט ירד מהסל או קפץ, ואמרתי או-קיי, אז בואו נמריא חזרה. רק אז מישהו אמר לי שהבחור נפל ומת.
"מישהי מאוד נבהלה, היא התחילה לצרוח, בכתה והתיישבה שם על הרצפה של הסל. נתנו לה מים, השפריצו עליה מים שהיא לא תתעלף. אחר כך כשירדנו, התחבקנו, חיבקתי אותה לעודד אותה, לנחם אותה".
3 צפייה בגלריה
כרמית ויעקב פטשיצקי מערד, היו עדי ראיה באסון
כרמית ויעקב פטשיצקי מערד, היו עדי ראיה באסון
"התחילו צעקות שהוא נפל". כרמית ויעקב פשטיצקי
(אלבום פרטי)
כרמית ויעקב פשטיצקי מערד הגיעו לחגוג את יום הנישואין בטיסה בכדור פורח שרכשו עבורם ילדיהם. "לפני ההמראה הוא ביקש משני חבר'ה מהצוות שלו שיחזיקו בצדי הסל המלבני, בצלעות הקצרות יותר. אנחנו עמדנו בצד אחד והבחור שנהרג עמד בצד השני והחזיק את הצלע הקצרה בצד השני", סיפרה כרמית. "הבחור שהחזיק אצלנו עזב. התחלנו להמריא ולא שמתי לב שהבחור הזה היה שם כי פשוט לא ראינו אותו. ואז איך שהמראנו אנשים התחילו לצעוק 'הוא תלוי, תלוי, תיזהרו. תחזיק מעמד'.
"זה הזכיר לי את הסיפור של האנשים שנפלו אחרי שנתלו על המטוסים באפגניסטן. סובבתי את הגב, אמרתי, אני לא יכולה לראות את זה ולא רוצה לראות את זה. לצערנו הרב התחילו צעקות שהוא נפל. לא ראיתי את הנפילה, אבל כן ראיתי את הגופה. בעלי רופא, כשצעקו שהוא נפל, אמרתי יש פה רופא, מה אפשר לעזור? אבל כמובן שאי אפשר היה לעשות כלום. איך שנחתנו פשוט הלכנו לאוטו. לא יכולתי להישאר". כרמית סיפרה כי מההמראה ועד שעזבו את הזירה עברה פחות מחצי שעה.
הילדים התקשרו? דאגו? "מיד כשנחתנו הקלטתי להם הודעה בוואטסאפ. עדכנתי אותם במה שקרה, שלחתי להם גם תמונת נוף שצילמתי עוד לפני שהבחור נפל".

במשטרה אמרו כי בשלב זה כל כיווני החקירה נבדקים, וכי בעקבות האסון הם שוקלים להוציא צו סגירה לעסק. "אם יש מחדל, צריך לוודא שהמחדל הזה לא יקרה בטיסה שיכולה לקרות אפילו מחר בבוקר", אמר בצהריים קצין החקירות בתחנת עפולה, רק-פקד סלבה בוצ'וק.
הוא הוסיף: "עוד אי אפשר להבין למה זה קרה. אנחנו, יחד עם רשות התעופה האזרחית, בודקים נהלים של תעופה, לא בהכרח דברים שהם פליליים".
אלמוג אמיר, בעלי חברת "לגעת בשמים", אמר זמן קצר לאחר האסון כי הטייס התקשה לנחות מיד, "משום שבסמוך לכביש יש כבלי מתח. הוא ניסה להנמיך אחרי הכביש, הרוח החזירה אותו חזרה".
פורסם לראשונה: 22:09, 19.10.21