המשטרה נערכת לאחת ההלוויות הגדולות בתולדות המדינה: "שר התורה", הרב חיים קניבסקי, יובא למנוחות מחר בבוקר בבני ברק, ולפי הערכת המשטרה יגיעו להלוויה בין 600 אלף למיליון איש. במשטרה אמרו כי כ-3,000 שוטרים יאבטחו את ההלוויה, שתוכננה במקור להיערך רק בשעות הצהריים, אך הוקדמה הערב ותיערך בשעה 12 בצהריים.
בעקבות ההלוויה ההמונית ייחסמו כבר משעה 07:00 שורה ארוכה של כבישים וצמתים מרכזיים ברחבי הארץ, ובני ברק עצמה תיחסם כמעט לחלוטין. במשטרה המליצו לציבור הנוסעים לא להגיע מחר כלל לאזור גוש דן, ואף הזהירו מאפשרות של שיבושים ברשת הסלולר באזור. בין היתר, כביש 4 ייחסם לתנועה לצפון ולדרום, מצומת מורשה ועד מחלף משמר השבעה. התנועה בכביש 4 לכיוון צפון תיחסם גם ממחלף גנות. גם מקטעים בכבישים 1, 44, 471 ו-461 ייחסמו, לצד ירידות מערים מסוימות וצמתים נוספים, כאשר עומסי תנועה כבדים מאוד צפויים בשל כך בכבישים אחרים שלא ייחסמו. פירוט מלא של החסימות - בהמשך הידיעה.
11 צפייה בגלריה
הרב קנייבסקי
הרב קנייבסקי
הרב קניבסקי. הלך לעולמו בגיל 94
( צילום: מרווין שישפורטש)
11 צפייה בגלריה
עם צאת השבת: עשרות מחסידיו של הרב קניבסקי מתאספים סביב ביתו
עם צאת השבת: עשרות מחסידיו של הרב קניבסקי מתאספים סביב ביתו
עם צאת השבת: עשרות התאספו מחוץ לבית הרב קניבסקי ז"ל בבני ברק
(צילום: לירן לוי)
11 צפייה בגלריה
עם צאת השבת: עשרות מחסידיו של הרב קניבסקי מתאספים סביב ביתו
עם צאת השבת: עשרות מחסידיו של הרב קניבסקי מתאספים סביב ביתו
(צילום: לירן לוי)
11 צפייה בגלריה
עם צאת השבת: עשרות מחסידיו של הרב קניבסקי מתאספים סביב ביתו
עם צאת השבת: עשרות מחסידיו של הרב קניבסקי מתאספים סביב ביתו
(צילום: לירן לוי)
התנועה וההגעה ללוויה יהיו באוטובוסים בלבד. יוקם טרמינל באזור מחלף קוקה קולה שבו כל האוטובוסים שיגיעו ללוויה יורידו נוסעים. צפויים שינויים גם בתחבורה הציבורית בציר ז'בוטינסקי. 3,000 שוטרים ולוחמי מג"ב מכל הארץ ייקחו חלק באבטחת ההלוויה ושמירה על הסדר הציבורי. ככל הנראה, אורכו של מסע ההלוויה יהיה כקילומטר, ואולי אף יותר. הוא צפוי להתחיל בבית הרב שברחוב רשב"ם בבני ברק, ויסתיים בבית העלמין חזון איש בעיר. סמוך לבית הרב התאספו כבר הערב עשרות בני אדם, ולזמן קצר אף נרשמו שם עימותים קלים ודחיפות בינם לבין מאבטחים שהוצבו שם.

גוש דן עומד מלכת, נשקלת הקמת בית חולים שדה

ניצב משנה שלומי שגיא, קצין אגף המבצעים של מחוז תל אביב, קרא הערב לציבור הנוסעים להימנע בכלל מהגעה לאזור גוש דן מחר, כשלדבריו החסימות יגרמו לעומסים גם בכבישים אחרים, בהם נתיבי איילון וכביש 6. "מחר גוש דן יעמוד מלכת", הצהיר שגיא. "זה אירוע בסדר גודל שלא הכרנו. רבבות של משתתפים מהארץ ומחו"ל יגיעו ללוויה. אנחנו מעריכים שיגיעו כמיליון משתתפים. צפויים מחר פקקים ברחבי גוש דן ולכלל הצירים שמובילים אליו, הציבור צריך לקחת את זה בחשבון. חיילים לא יגיעו בזמן לבסיס".
שגיא מוסיף בקריאתו לציבור: "מי שצריך להגיע למקומות העבודה צריך להקדים. מי שצריך להגיע לנתב"ג ולא מגיע ברכבת - לא יגיע. עומסי התנועה יכפילו וישלשו את עצמם. המסחר בבני ברק יושבת מחר". הוא הוסיף כי ציר ז'בוטינסקי יזרום, "אבל כל התנועה לבני ברק תיחסם". לדבריו, "תתאפשר יציאה מהעיר אך לא כניסה, למעט במקרי חירום".
נצ"מ שגיא התייחס גם להכנות לההלוויה עצמה, ואמר כי המשטרה קוראת למי שמתכנן להשתתף בה להישמע להוראות הסדרנים: "להימנע מהגעה עם ילדים קטנים, יש להתרחק מאזורים מגודרים ולא לטפס על רכבי הצלה או מרפסות וגגות". הוא ציין כי הרכב שיוביל את גופתו של הרב יאובטח על ידי מאות שוטרים מסביבו, וצפוי לנוע באיטיות רבה - במהירות של עד 5 קמ"ש. "אנחנו נערכים לכך שעלול להיות מחר אירוע רב-נפגעים. התעלפויות, מרפסת או תחנת אוטובוס שקורסת מאנשים שיטפסו. זה עלול לקרות", הוא מוסיף.
11 צפייה בגלריה
פקק בכביש 4, ארכיון. "עומסי התנועה יכפילו וישלשו את עצמם"
פקק בכביש 4, ארכיון. "עומסי התנועה יכפילו וישלשו את עצמם"
פקק בכביש 4, ארכיון. "עומסי התנועה יכפילו וישלשו את עצמם"
(צילום: עידו ארז)
על החשש מדוחק בלוויה אמר נצ"מ שגיא: "פרסנו אלפי שוטרים במעגלים כאשר יש לנו הנחיות מסודרות. אנחנו יודעים כמה קהל יכול להיכנס לבית העלמין. כשנבין שהגענו לקיבולת אנחנו יודעים לסגור את המעטפת כך שאנשים מכביש 4 או ממקומות אחרים לא יוכלו לנוע ללוויה. לא נאפשר הגעה של יותר מ-1,500 אוטובוסים לאירוע. השאר לא יוכלו להתקדם מעבר למחסום השבעה או צומת רעננה. רכבים פרטיים לא ייכנסו כלל לאזור. יש לנו 16 גררים שיפנו רכבים שיחנו באזור. אנחנו צופים שכבר הלילה יגיעו כ-50 אלף איש שיגיעו להתמקם באזור בית העלמין בבני ברק".
בדיון שקיימה הערב המשטרה אף עלתה אפשרות להקים בית חולים שדה סמוך למקום האירוע, כיוון שצפויים קשיים בפינוי פצועים משם לבתי חולים, כמו גם פינויים לבתי חולים במקרים שכלל לא קשורים להלוויה, כמו נשים לקראת לידה. המשטרה צפויה לפנות לאחד מבתי החולים הציבוריים בארץ, או לצה"ל, כדי שיקימו בית חולים שדה שכזה. במשטרה נערכים גם לפינוי מוסק, כאשר איצטדיון רמת גן יוסב למנחת מסוקים.
במשטרה חשש רב מאפשרות של אירוע רב-נפגעים, כשברקע אסון מירון לפני פחות משנה, שבוועדת החקירה הממלכתית שהוקמה בעקבותיו צפוי המפכ"ל קובי שבתאי להעיד בעוד שבועיים וחצי. במשטרה חוששים כעת שחלק מאותם מאות האלפים שצפויים להגיע להלוויית הרב קניבסקי יטפסו על מרפסות ותחנות אוטובוס – ושאחת מהן עלולה לקרוס. חשש נוסף הוא כאמור מדוחק המוני שיוביל לאסון רב-נפגעים.
11 צפייה בגלריה
אצטדיון רמת גן מהאוויר
אצטדיון רמת גן מהאוויר
אצטדיון רמת גן יהפוך למנחת מסוקים. יוקם גם בית חולים שדה?
(צילום: מאיר פרטוש)
בכיר במשטרה אמר ל-ynet: "יש חשש גדול ואנחנו נערכים בכל הכוחות האפשריים. המשטרה הולכת להימתח מחר, והחשש הוא שייווצר דוחק, שיוביל חס וחלילה לאסון דוגמת אסון מירון. האסון שאירע בשנה שעברה מהדהד לכולם בראש". במשטרה מתכוונים להגביל את כמות האוטובוסים שתגיע להלוויה, ולעצור את חלקם כבר במחלף השבעה.

רשימת החסימות המלאה, והמלצות המשטרה

במשטרה מסרו כי מחר, מהשעה 07:00 בבוקר, ייחסמו הצירים הבאים: הכניסות והיציאות בעיר בני ברק. העיר תהיה סגורה לכניסה וליציאת כלי רכב. על תושבי בני ברק והמבקרים בה להיערך בהתאם. רחוב חזון אי"ש בבני ברק לכל אורכו וכל הכבישים המובילים אליו. רחוב ז'בוטינסקי ייחסם מצומת בן גוריון ועד דרך רבין. כמו כן ייחסמו לתנועה הכבישים המובילים לז'בוטינסקי. • כביש 4 מצומת מורשה, לצפון ולדרום, ועד מחלף משמר השבעה (התנועה תופנה לכביש 1 למזרח/מערב). התנועה בכביש 4 מגנות לצפון תיחסם ותופנה לכביש 1 ולכביש 44. • מחלף אלוף שדה עד דרך השלום. דרך אם המושבות מכיוון קניון איילון בשני הכיוונים. התנועה בכביש 471 תיחסם לכיוון כביש 4. התנועה בכביש 1 תיחסם ממחלף גנות לכביש 4 לצפון ותופנה לכביש 1 מערב. התנועה בכביש 44 תיחסם ממחלף השבעה לכביש 4 צפון ותופנה לכביש 1 מערב/מזרח. העלייה מכביש 461 מחלף מסובים לכביש 4 לצפון תיחסם. • כביש 461 ממחלף מסובים לכביש 4 לצפון. ייחסמו הירידות מקריית אונו וגבעת שמואל לכיוון 471. צומת שעריה לכיוון 471 למערב.
במשטרה פרסמו הערב שורת הנחיות לציבור, וקראו "לנהוג בסבלנות, להימנע מדחיפות וממצבי דוחק. כמו כן אנו מבקשים מהציבור לנהוג באיפוק, באחריות ולהישמע להוראות השוטרים כדי לאפשר את קיומו התקין של הטקס".
אלו הנחיות המשטרה: • הציבור מתבקש שלא להחנות כלי רכב ברח' חזון אי"ש בבני ברק, החל מהערב. רכב שיחנה ברחוב, ייגרר. בשל הדוחק הצפוי, מומלץ להימנע מהגעה עם ילדים בשל החשש לשלומם. חל איסור מוחלט לטפס על גדרות, מרפסות, עצים, מבנים וגגות או להיתלות על רכב הנמצא בתנועה כולל רכבי חירום והצלה. מומלץ להיעזר באפליקציות הניווט שיעודכנו בדבר חסימות ושינויים בהסדרי התנועה וכן במוקד המידע של משטרת ישראל, 110. מומלץ להגיע בתחבורה ציבורית. חל איסור על נטישת רכב בצד הדרך. רכבים אלו ייגררו.

"פקודת אדמ"ור" הופעלה, בר-לב: "זקוקים לסיוע של הציבור הכללי"

במסגרת שורה של דיונים שקיים היום המפכ"ל, רב ניצב יעקב שבתאי, הוחלט כי המשטרה תפעיל את פקודת "אדמו"ר". המפכ"ל והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב סיימו דיון בדבר היערכות המשטרה להלוויה, והשר בר-לב אמר: "מחר בבני ברק המשטרה עומדת לנהל אירוע בסדר גודל שלא נתקלנו בו במחוזותינו. המשטרה כולה נרתמה למשימה לאפשר את התנהלות הלוויה כנדרש ואת ביטחון ציבור המלווים. המפתח לכך הוא שיתוף פעולה בין-משרדי ועם הרשויות המקומיות ובראשן של בני ברק. מעל לכל המשטרה זקוקה לשיתוף פעולה של הציבור המשתתף בלוויה ולציבור הכללי באזור המרכז".
11 צפייה בגלריה
דיון היערכות משטרת ישראל להלוויתו של הרב חיים קניבסקי
דיון היערכות משטרת ישראל להלוויתו של הרב חיים קניבסקי
המפכ"ל בדיון היערכות
(צילום: דוברות המשטרה)
11 צפייה בגלריה
דיון היערכות משטרת ישראל להלוויתו של הרב חיים קניבסקי
דיון היערכות משטרת ישראל להלוויתו של הרב חיים קניבסקי
(צילום: דוברות המשטרה)
המפכ"ל שבתאי הוסיף: "אני קורא לציבור להתעדכן בהודעות המשטרה בדבר החסימות וסידורי ההלוויה, וכמובן להישמע להוראות השוטרים שייפרסו משעות הבוקר המוקדמות ברחבי בני ברק והסביבה. מדובר באירוע לאומי, מהגדולים שידעה מדינת ישראל, ושמשטרת ישראל תרתום אליה את כל הגורמים הרלוונטיים לרבות שאר ארגוני הביטחון, ההצלה ומשרדי הממשלה בכדי לאפשר את קיום האירוע בצורה הטובה ביותר".
"המטרה של משטרת ישראל היא שההלוויה תעבור בצורה בטוחה ובאופן מסודר שיאפשרו את קיומה עם כמות המשתתפים הגדולה שצפויה להגיע, ותנאי השטח המאתגרים באחת הערים הצפופות בישראל", הוסיף המפכ"ל. "נפעל כאשר שלומם ובריאותם של המשתתפים הם בראש סדר מעיינינו, במקביל לשאר האיומים שאנו מכירים. כ-3,000 שוטרים מכל רחבי הארץ ייקחו חלק במבצע המורכב הזה בפיקוד מחוז תל אביב, שיימשך יותר מ-15 שעות, וגם לאחר סיום ההלוויה עם הגעת המוני מבקרים לאזור בית העלמין שאליו צפויים להגיע בימים הקרובים".
גם ראש הממשלה נפתלי בנט קיים הערב הערכת מצב בנוגע להיערכות להלוויה, שבה השתתפו בין היתר המפכ"ל שבתאי והשר בר-לב, ומסר כי הנחה את מנכ"ל משרד רה"מ ואת מזכירו הצבאי לעמוד בקשר שוטף עם השניים, "ולסייע בכלל הצרכים העולים מן השטח באופן מיידי".
11 צפייה בגלריה
אמבולנס
אמבולנס
גם במד"א נערכים, עם מאות חובשים ופרמדיקים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בנט הנחה לצמצם את כוח האדם במשרדי הממשלה במידת האפשר באזורים הרלוונטיים, למעט עובדים חיוניים, על מנת להקל על העומס בכבישים. מלשכתו נמסר עוד כי בנט "הדגיש את החשיבות שבקיום קשר שוטף של המשטרה עם הציבור לאורך היום, וכן הנחה לשים דגש מיוחד על יכולת פינוי משתתפים במצב של עומס, תנועת אנשים בשולי הדרך בזמן הפקקים ופריסה רחבה של כוחות ההצלה - בדגש על מגן דוד אדום - באזור גוש דן".

מד"א לנשים בסוף היריון: אל תגיעו לאזורי העומס

במד"א מסרו כי גם הם נערכים להלוויה ההמונית מחר, וכי מאות חובשים, פרמדיקים ומגישי עזרה ראשונה מרחבי הארץ יאבטחו רפואית את הצירים ואת מסע הלוויה. הם יעשו זאת עם עשרות ניידות טיפול נמרץ, אמבולנסים ואופנועי מד"א הכוללים ציוד רפואי מתקדם. במד"א קראו למי שעלול להזדקק לסיוע רפואי, כמו נשים בסוף ההיריון שצפויות ללדת וחולים כרוניים, לא להגיע מחר לאזורי העומס הצפויים, בשל החשש שהגעת אמבולנסים תתעכב.
עוד נמסר כי שירותי הדם של מד"א פועלים בשיתוף פעולה עם בתי החולים בסביבה, על מנת לוודא שמלאי הדם מספיק במקרה של מקרה חירום. בנוסף, במד"א אמרו כי ערוכים להגיש סיוע מיידי ונרחב במקרה של אירוע רב-נפגעים. מנכ"ל מד"א אלי בין מסר בין היתר: "אני קורא למשתתפים בהלוויה להישמע להנחיות כוחות הביטחון והמארגנים, להימנע מצפיפות ולנקוט באחריות וזהירות רבה".
הרב קניבסקי נפטר אתמול בביתו בגיל 94, אחרי שבימים האחרונים חש חולשה. עם היוודע דבר פטירתו הוחלפה מוזיקת פורים העליזה בתחנות החרדיות בניגוני נשמה ושירים חסידיים שקטים. מחוץ לביתו של הרב בבני ברק התגודדו המונים, והמשטרה חסמה את הכניסה. במשפחת הרב ביקשו מההמונים שלא להתקרב למקום במהלך השבת.

11 צפייה בגלריה
סמוך לביתו של הרב קנייבסקי בבני ברק
סמוך לביתו של הרב קנייבסקי בבני ברק
סמוך לביתו של הרב קניבסקי בבני ברק, אתמול
(צילום: נדב אבס)
נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ספד לרב: "יחד עם המוני בית ישראל, אני כואב את הבשורה המרה עם עלייתו של גדול הדור ושר התורה, הגאון הרב חיים קניבסקי לגנזי מרומים. אהבת התורה, צניעותו, ענוותנותו והנהגתו הרוחנית יחסרו לעולם הישיבות ולעם ישראל כולו".
ראש הממשלה, נפתלי בנט, אמר כי קיבל "בצער עמוק את הבשורה על מותו של גדול הדור. חרף גדולתו בתורה ובציבור, הרב הקפיד לקבל תמיד בלב פתוח ובמאור עיניים כל אדם. הוא היה מנהיג ציבור אמיתי, אשר מביתו הצנוע בבני ברק הנהיג רבבות מעם ישראל - בחוכמה, ביישוב הדעת, בבקיאות נדירה".