3 צפייה בגלריה
הרב חיים קניבסקי
הרב חיים קניבסקי
הלך לעולמו בגיל 94. הרב חיים קניבסקי
הרב חיים קניבסקי, שהלך אתמול (שישי) לעולמו בגיל 94, עלה לכותרת בחודשים האחרונים בכמה בהזדמנויות בהקשר של התמודדות החברה החרדית עם מגפת הקורונה ויחסה להנחיות הממשלה למניעת התפשטותה. בגל הראשון הוא ספג ביקורת ציבורית קשה על כך שדחף לפתיחת בתי הספר והישיבות במגזר החרדי בשעה שמערכת החינוך הכללית מושבתת, אך בהמשך חל שינוי מגמה - כולל שיתוף פעולה מצדו עם משרד הבריאות להגברת המודעות ברחוב החרדי ולשמירה על ההנחיות, וגם לעידוד ההתחסנות.
פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, נפגש פעמיים עם הרב קניבסקי במסגרת תפקידו. "ביקשתי את מעורבותו וקריאתו לקהילתו הגדולה להקפיד על הכללים לצמצום ההדבקה בנגיף הקורונה, וכן בהגברת ההיענות לחיסונים. פגשתי מנהיגות קשובה, עניינית וממלאת את תפקידה בעת אסון כמו הפנדמיה", סיפר אתמול.

3 צפייה בגלריה
פרויקטור הקורונה פרופ' זרקא במפגש בבית הרב חיים קנייבסקי
פרויקטור הקורונה פרופ' זרקא במפגש בבית הרב חיים קנייבסקי
"פגשתי מנהיגות קשובה ועניינית". פרויקטור הקורונה פרופ' זרקא במפגש בבית הרב קניבסקי
במפגשיו עם הרב חבש פרופ' זרקא כיפה, ובפגישתם הראשונה אף סיפר לו כי שימש כמנהל בית החולים זיו בצפת בעת אסון ההילולה במירון - לשם פונו פצועים - והרב הודה לו על הצלת החיים לה היה שותף.
"כתבתי לו וביקשתי לחזק אותו כשמתנגדי החיסונים תקפו אותו על תמיכתו וקריאת לציבור להתחסן. אני משתתף בצער משפחתו ומקורביו, אשר הכרתי בדרכי אליו, וכמובן בצער האנשים הרבים שהיווה עבורם מקור לברכה, לבריאות ולהצלחה", אמר פרופ' זרקא, שהוסיף לדבריו הספד בערבית: "אללה ירחמו".
גם פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית וראש קבינט המומחים ב"מגן ישראל", נפגש כמה פעמים עם הרב קניבסקי במסגרת המאבק במגפת הקורונה. "גם אני אבל על לכתו", אמר. "זכיתי לבקש את עצתו ותמיכתו בנקודות ציון קריטיות בשנתיים האחרונות במסגרת התמודדות כשליח ציבור עם אתגרי הקורונה, וחוויתי מקרוב את הניגוד העצום שבין חכמתו העמוקה והשפעתו הכבירה על קהלים עצומים, למול הצניעות והפשטות המוחלטת בהן היה חי. הוא באמת היה מנהיג יחיד ומיוחד בדורו, מסור באופן מלא ומוחלט ללימוד התורה ולצורכי הקהילה".
3 צפייה בגלריה
הרב חיים קנייבסקי עם פרופ' בליצר
הרב חיים קנייבסקי עם פרופ' בליצר
"באמת היה מנהיג יחיד ומיוחד בדורו". פרופ' בליצר עם הרב קניבסקי
(צילום: שוקי לרר)
בין היתר, קרא הרב קניבסקי להימנע מאירוח בחג סוכות של אנשים שאינם מבני המשפחה - ולקיים מנייני תפילה בשטחים הפתוחים. הרב עצמו, אגב, חלה במחלה באופן קל.
כמו כן קבע הרב כי אם אדם נדרש לבדיקת קורונה - חובה עליו לבצעה אף בימי חול המועד, שבהם נהוג בדרך כלל להימנע מכל עיסוק בענייני חולין הסובלים דיחוי. ועם זאת, הוא סירב לקרוא במפורש לסגירתם המוחלטת של בתי הכנסת כמתחייב, אלא הסתפק בקריאה לגבאים לעשות זאת "ככל האפשר".
אך השיא היה כאשר הרב קבע כי חובה על הילדים להתחסן נגד הקורונה. בהמשך אף הורה למוסדות החינוך במגזר החרדי שלא לאפשר למורים ולמורות בבתי הספר ובתלמודי התורה להגיע לעבודתם, ולמעשה להוציא אותם לחופשה כפויה. הוא גם קרא לחסן את התלמידים בתוך מוסדות החינוך - ולא להסתפק רק בחיסונים במוקדים הרפואיים בקהילה.
על קריאתו זו שילמו הרב ובני משפחתו מחיר כבד. ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" נחשף כי מתנגדי חיסונים החלו להטריד את סביבתו עם מכתבי נאצה, פוסטים מכפישים ברשתות החברתיות ואיומים מפורשים. בסביבת הרב קניבסקי סיפרו, בין היתר, על מסרים חריפים שהופנו כלפי בני המשפחה בערוצים שונים, כולל פנים אל פנים בפגישות "אקראיות" ברחוב.

כך למשל יענקי, הנכד שהיה מזוהה ביותר עם הרב והמוכר כמי שלחש על אוזנו, ספג קריאות "אתם רוצחים" ו"יש דם ילדים על הידיים שלכם", לצד איומים כמו "נגיע אליכם" ו"איחולים" כמו "יאנסו את הילדים שלך". בהודעות SMS שנשלחו לבני משפחה נוספים, חלקן בשעות לילה מאוחרות, נכתב: "ימחה שמך", "נבל" ו"עמלק", בתוספת האיום המרומז "יש דין ויש דיין".
העיתונאי החרדי ישראל כהן (רדיו "קול ברמה"), שכמקורב לבית הרב קניבסקי נחשף להתקפות נגד סביבתו, אמר: "הקריאה של 'שר התורה' להתחסן זכתה לקונצנזוס ציבורי ולשבחים מראש הממשלה והשרים, אבל מתברר שבשוליים תמיד יש מי שמתנגד". כהן סיפר כי לראשונה זיהה חשש בקרב בני משפחת קניבסקי מפני פגיעה פיזית ברב או בהם. "הם רגילים לביקורת וללחצים, אבל כאן מדובר באנשים לא נורמליים ולא צפויים”, אמר.
מאיר גרוס, מקורבו של הרב ששימש גם כמעין קב"ט שאחראי על ביטחונו, סיפר בריאיון נדיר לאולפן ynet כי בעקבות האיומים הוחלט לתגבר את האבטחה על הרב גם בביתו, וגם באירועים שאליהם הוא יוצא מדי פעם.

בנט: "הרב הקפיד לקבל כל אדם בלב פתוח"

הרב קניבסקי עבר אתמול אחר הצהריים החייאה בביתו לאחר שחש ברע - אך מותו נקבע בסמוך לכך. הרב חש חולשה בימים האחרונים, ואתמול - חג הפורים - לא קיבל קהל בביתו, שלא כמקובל. לאחר התייעצויות עם רבנים, סביב סוגיית הלנת המת - הוחלט על קיום הלווייתו ביום ראשון.
נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ספד לרב: "יחד עם המוני בית ישראל, אני כואב את הבשורה המרה עם עלייתו של גדול הדור ושר התורה, הגאון הרב חיים קניבסקי לגנזי מרומים. אהבת התורה, צניעותו, ענוותנותו והנהגתו הרוחנית יחסרו לעולם הישיבות ולעם ישראל כולו".
הרב הראשי לישראל, דוד לאו, אמר כי "יחד עם כל בני ישראל בארץ ובגולה אנו דומעים, כואבים והמומים עם הסתלקותו לגנזי מרומים של רבם של כל בני הגולה, מרן שר התורה הגאון הגדול רבי חיים קניבסקי, זכר צדיק וקדוש לברכה. עם ישראל איבד את גדול הדור, שתורתו, תפילותיו וברכותיו עמדו לימין כלל ישראל עשרות שנים".
ראש הממשלה, נפתלי בנט, אמר כי קיבל "בצער עמוק את הבשורה על מותו של גדול הדור. חרף גדולתו בתורה ובציבור, הרב הקפיד לקבל תמיד בלב פתוח ובמאור עיניים כל אדם. הוא היה מנהיג ציבור אמיתי, אשר מביתו הצנוע בבני ברק הנהיג רבבות מעם ישראל - בחוכמה, ביישוב הדעת, בבקיאות נדירה".
פורסם לראשונה: 22:17, 18.03.22