2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
ג'ו ביידן, אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
גרעין אזרחי בסעודיה? "הכול תלוי בהסדרים וכמה הם יבטיחו את האינטרס הישראלי"
(צילים: AP, EPA)
גם אחרי ההבהרה של לשכת ראש הממשלה לדבריו של השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, שרמז כי המדינה תסכים לתוכנית גרעין אזרחית בסעודיה, בישראל לא שוללים זאת כחלק מהעסקה הנרקמת בין סעודיה לארצות הברית. גורם מדיני בכיר אמר אמש (ראשון) כי "הכול תלוי בשאלה מה יהיו ההסדרים המפורטים בין ארצות הברית וסעודיה, ועד כמה הם יבטיחו באופן מוחלט ובלתי מעורער את האינטרס הישראלי העליון למניעת תפוצת נשק גרעיני באזורנו.
"למעשה זה גם האינטרס האמריקני המובהק", המשיך הגורם המדיני הבכיר. "כך שסביר ששתי המדינות יגבשו מדיניות זהה בנושא. אבל עדיין מאוד מוקדם לדעת מה יהיה. מדובר בנושא מורכב מאוד".
גורמים במערכת הביטחון העריכו לפני כשבועיים כי ארצות הברית לא תאפשר לסעודיה נשק גרעיני במסגרת הסכם נורמליזציה מול סעודיה. עם זאת, דרמר כאמור רמז שישראל תסכים לתוכנית גרעין אזרחית בממלכה, ואומר שהיא ממילא יכולה לפנות לאישור בנושא מול סין או צרפת. דרמר, נזכיר, נפגש לאחרונה עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן - שמיד אחרי השיחה ביניהם שוחח עם שר החוץ של סעודיה, פייסל בן פרחאן.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"הסכם ישראלי-סעודי יהיה 'גיים-צ'יינג'ר' אולטימטיבי". דרמר
(צילום: אמיל סלמן)
בריאיון לרשת הטלוויזיה האמריקנית PBS אמר דרמר, במהלך ביקורו בוושינגטון: "השטן נמצא בפרטים הקטנים. הסעודים דורשים גרעין אזרחי. הם חתומים על אמנת NPT (האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני), ויכולים ללכת מחר לסין או לצרפת ולבקש להקים תוכנית גרעין אזרחית. השאלה שאני שואל את עצמי - אם ארה"ב מעורבת, מה זה אומר על מה שיקרה בעוד 10, 20 ו-30 שנה מהיום, ומה האלטרנטיבות?".
דרמר הבהיר: "לא נסכים לתוכנית גרעין צבאי, והשאלה מה הערבויות ומה יקרה אם ילכו למסלול אחר עם הסינים. בואו לא נקל בהשפעה של הסכם שלום ישראלי-סעודי על האזור והעולם. יגיעו עוד מספר מדינות ערביות ומוסלמיות והדבר יהווה 'גיים-צ'יינג'ר' אולטימטיבי".
לדבריו, "בדרך שבה אנחנו בוחנים זאת - אנחנו רוצים להגיע להסכם שלום עם הפלסטינים. אני לא חושב שלסעודים יש בקשות ספציפיות לגבי ויתורים בהקשר הפלסטיני. הם מחפשים לעגן את יחסיהם מול ארה"ב לחצי מאה. יש לשנינו אינטרסים לראות האם אנחנו יכולים להביא את הפלסטינים למסלול של פתרון פוליטי".
בעקבות דבריו של השר דרמר, לשכת ראש הממשלה פרסמה הודעת הבהרה: "השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר אמר בריאיון לתקשורת האמריקנית: 'ישראל לא הסכימה לתוכנית גרעין של אף אחת מהמדינות השכנות שלה'. זאת הייתה ונשארה מדיניות ישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו הביא ארבעה הסכמי שלום היסטוריים שרק חיזקו את ביטחונה ומעמדה של מדינת ישראל - וכך ימשיך לעשות".
פורסם לראשונה: 22:53, 20.08.23