מאות אלפי אנשים הפגינו אמש (שבת) נגד המהפכה המשפטית, זו השבת ה-17 ברציפות. כבעבר, המוקד הגדול ביותר היה בצומת קפלן בת"א, עם כ-180 אלף מפגינים, ובמקביל התקיימו הפגנות בעשרות מוקדים נוספים, בין השאר בערים חיפה (כ-30 אלף), כפר סבא (כ-18 אלף), נתניה (כ-16 אלף), ירושלים ובאר שבע. אלו קולות המפגינים.
עם תחילת ההפגנה בקפלן, המארגנים הודיעו כי ביום חמישי הקרוב יתקיים יום שיבושים נוסף -"יום השוויון הלאומי". לדבריהם, יום השיבושים מגיע ברקע ניסיונות הקואליציה לקדם חוקים שיטיבו עם האוכלוסיה החרדית. תמר כהן, שהגיעה להפגנה יחד עם בעלה צביקה, ציינה כי "אני לא מאמינה שבסיבוב הזה הם יצליחו להעביר שום רפורמה, אבל אני חושבת שאם לא נעשה הפעם סדר בשוויון בחלוקת הנטל ובתקציבים ובכל הדברים החשובים שעל הפרק, ההמשך יהיה רע מאוד".
13 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב
"אם לא נעשה הפעם סדר, ההמשך יהיה רע מאוד". ההפגנה בקפלן, אמש
(צילום: AP)
13 צפייה בגלריה
תמר וצביקה כהן
תמר וצביקה כהן
"יש לנו את המדינה הכי מדהימה בעולם, ומנסים להביא אותנו לדיקטטורה". תמר וצביקה כהן בת"א, אמש
(צילום: עידו ארז)
13 צפייה בגלריה
בר פקולה ובן חושן
בר פקולה ובן חושן
"כל הסקרים מראים שאנחנו הרוב". בר ובן בת"א, אמש
(צילום: עידו ארז)
13 צפייה בגלריה
אסף בן יוסף ועדי ברקובסקי
אסף בן יוסף ועדי ברקובסקי
"ההפגנה בחמישי - מה שהדליק אותי עוד פעם לבוא לפה בשבת". אסף ועדי בת"א, אמש
(צילום: עידו ארז)
הבעל צביקה התייחס להפגנת הענק בעד המהפכה המשפטית שנערכה בירושלים ביום חמישי, ואמר כי "יש לנו מערכת של הנהגה שיוצרת קרע ושסע. זה מנגנון מאוד אכזרי של מערכת בלתי הגיונית שמביאה אותנו למקום שהוא לא הגיוני". הוא הוסיף כי "יש לנו את המדינה הכי מדהימה בעולם עם האנשים הכי מדהימים, מדינה שוויונית, ומנסים בצורה מוטרפת להביא אותנו למקום של מדינה שהיא דיקטטורה".
בן, שהגיע גם הוא להפגין בקפלן, אמר על ההפגנה בעד המהפכה המשפטית כי "אני מבין את רחשי הציבור, ששומע את ההסתה היומיומית של שרי הממשלה ושל ארגוני הימין הקיצוני, ומאמין להם". עם זאת, הוא ציין כי "כל הסקרים מראים שאנחנו הרוב. יש לנו רוב ענק בציבור שמבין שיש פה תהליכים של רמיסת הדמוקרטיה, רמיסת זכויות אדם ורמיסת היכולת שלנו להשפיע על המציאות שלנו להיות טובה יותר. אנחנו נהיה יותר מהם ואנחנו נהיה פה כל שבוע, בלי מימון ובלי כספי מפלגות - עד שננצח ותהיה פה דמוקרטיה מתפקדת שיכולה להבטיח לנו שוויון וחירות".
13 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, צומת חורב, חיפה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, צומת חורב, חיפה
"דווקא היום מכל הימים חשוב לבוא". ההפגנה בצומת חורב בחיפה, אמש
(צילום: ליאור אל-חי)
13 צפייה בגלריה
שירה איל
שירה איל
שירה איל
(צילום: שמיר אלבז)
13 צפייה בגלריה
אביהו האן
אביהו האן
אביהו האן
(צילום: שמיר אלבז)
13 צפייה בגלריה
איגור סלבנקו
איגור סלבנקו
איגור סלבנקו
(צילום: שמיר אלבז)
בהפגנה השתתפו גם אסף ועדי. לדברי אסף, "אני מפגין כל שבת, זה חשוב להפגין, ואני שמח שכל צד מקבל את ההזדמנות לייצג את הדעות שלו". עם זאת, הוא ציין כי הוא "חושב שהם הלכו רחוק מידי בטיעונים שהם השתמשו בהם. זה מה שהדליק אותי עוד פעם לבוא לפה בשבת להיות עם החברים שלי".
להפגות בקפלן מגיע כל שבוע גם בר, שציין כי "לא היה לי אף מוצאי שבת נורמלי מאז שהדבר הזה התחיל". בר התייחס לנאום של שר המשפטים יריב לוין בהפגנה ביום חמישי, שבו אמר בין היתר כי "בג"ץ מגן על השכנים של טרוריסטים, ולא על חיי החיילים". בר ציין כי "שמענו את הנאום, ואין שום סיבה להפסיק להילחם - להיפך. ניסו להעביר חוקים בלי שנבין מה קורה - אבל הישראלים לא פראיירים. הנושא שבגללו יצאנו לרחוב – הניסיון לשנות את שיטת המשטר בישראל ללא דמוקרטית – עדיין נמצא על הפרק".
13 צפייה בגלריה
שירה ועדי ליאור בהפגנה בנתניה
שירה ועדי ליאור בהפגנה בנתניה
"אני כאן כדי להשפיע". שירה ועדי בהפגנה בנתניה, אמש
(צילום: דנה קופל)
13 צפייה בגלריה
רחל רבק ואהובה פולמן בהפגנה בנתניה
רחל רבק ואהובה פולמן בהפגנה בנתניה
"רוצות עתיד טוב לנכדים ולנינים שלנו". רחל ואהובה בהפגנה בנתניה
(צילום: דנה קופל)
בהפגנה בצומת חורב בחיפה, שהייתה השנייה בגודלה לפי הערכת חברת croud solutions שפורסמה בערוץ 13, הרושם שהותירה הפגנת הענק בעד המהפכה המשפטית בירושלים עדיין ניכר. שירה אייל, צעירה בת 25 שמתגוררת בשכונת בת גלים בעיר ומגיעה להפגנות כל שבוע, ציינה כי "דווקא היום מכל הימים חשוב לבוא, ולהראות שאנחנו לא מוותרים. זה שיש או אין הידברות לא אומר שאנחנו מפסיקים להגיע, וכמובן להראות להפגנת הימין שלא משנה כמה גדולה היא תהיה - אנחנו נמשיך להגיע".
אביהו האן, חבר מועצת העיר חיפה ומועמד לראשות העיר, התייחס לנאומים בהפגנה ביום חמישי שמתחו ביקורת חריפה על בית המשפט העליון, ואמר כי "למרות האמירות הקשות שהיו שם, שהן מדאיגות מאוד, אני חושב שבסופו של דבר גם הימין יצטרך להתפשר. גם אנחנו נצטרך להסכים למספר תיקונים שישאירו מדינה דמוקרטית וחופשית - זה המפתח".
13 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, באר שבע
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, באר שבע
ההפגנה בבאר שבע, אמש
(צילום: חיים הורנשטיין)
ראובן אברג'ל, ממנהיגי תנועת הפנתרים השחורים, נאם בהפגנה בירושלים שבה השתתפו אלפי בני אדם. הוא פתח את נאומו בציטוט ממגילת העצמאות ואמר כי "אני, לפני 52 שנה, ייסדתי את תנועת הפנתרים השחורים, יחד עם החברים שלי. לא זכינו, לא זכיתי, לטעום מהנקודות המופלאות האלו שמופיעות במגילה. זה עצוב מאוד.
"היום מתנהלות הפגנות כשהסיסמה הנישאת בגרונם הניחר של המפגינים היא: 'דמוקרטיה'. מעולם לא זכיתי להנות מהרעיון של דמוקרטיה. אז עכשיו, כשאנחנו נמצאים בשיא המאבק, ואני בטוח שעוד תמשיכו, יש לי הצעה: בואו נפעל ביחד ונממש את הרעיונות המופלאים האלו אחד לאחד, ונקבץ את כל אלו שהתעלמנו מהם, הפנתרים, המזרחים, האתיופים, הפלסטינים. יש לנו את ההזדמנות. בואו נעשה זאת יחד, כדי שיהיה כיף לחיות במקום הזה".
13 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, באר שבע
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, באר שבע
(צילום: חיים הורנשטיין)
לדברי האן, "כל בר דעת מבין רוצים לשמור על מדינת ישראל ולא להרוס, אז יצטרכו לדבר ולהגיע להסכמות. מה שקורה היום זה פשוט הרס של 75 שנות קיום המדינה שבנינו פה, מדינה לתפארת". איגור, תושב חיפה בן 67 שמגיע להפגנות כל שבוע עם אשתו, סיפר כי "אנחנו מוחים נגד מה שקורה במדינה. אנחנו רוצים מדינה דמוקרטית קודם כל, ואנחנו רוצים עתיד לילדים ולנכדים שלנו במדינה הזאת".
המחאה בבאר שבע מלווה בשבועות האחרונים על ידי קבוצת מתופפים מהדרום, שכבר הפכה לקבוצה מלוכדת. יואב וידר, סטודנט בן 27 המתגורר בעיר ולוקח חלק בקבוצת המתופפים, סיפר כי "הגעתי לכאן בהפגנה הראשונה שהייתה בבאר שבע ולא היה יותר מדי רעש. ברגע שאמרו שיש צעדה באתי עם התוף. ולקחתי את היוזמה להתחיל את צוות הרעש". לדבריו, התיפוף נותן "אווירת קרב".

לצד וידר משתתפת בקבוצה גם מיכל מנקיטה בת ה-47 מעומר, שהצטרפה לפני שבועיים. מנקיטה, שעובדת בפארק ההייטק גב ים בבאר שבע, סיפרה כי "במחאת ההייטק שלחו לי תוף. אז אני צריכה לעשות איתו משהו. אני מוזיקאית, ותופים זה כיף, אנרגיה ועוצמה".
משתתפת נוספת היא גוני שני עצמון בת ה-28, סטודנטית במכללת ספיר המתגוררת בבאר שבע. לדבריה, "בהפגנה הראשונה ראינו שאנחנו מוקפים בראשים לבנים, וחזרנו מודאגים לסלון הבית שלי לעכל. החלטנו שצריך לעשות עם זה משהו, אז הקמנו קבוצה שקוראים לה סלון המחאה שתפסה תאוצה גדולה והעירה את הצעירים והסטודנטים מהאדישות. מ-15 צעירים בהפגנה הראשונה זה הגיע לאלפי צעירים בהפגנות הבאות, עם מאות בקבוצות הפעילים והעדכונים".
על הבחירה להיות חלק מקבוצת המתופפים סיפרה עצמון כי "אני מתופפת על ההגה בפקקים ובאחת ההפגנות היה תוף פנוי - ומאז אני עם התוף. התופים הם קרקע ממש חשובה למחאה. הם עוטפים את ההפגנה, מכתיבים את הקצב ומאפשרים לאנשים להביע את דעתם, את מה שהם רוצים לצעוק - ביחד".

המחאה לא שייכת רק לדור הצעיר, והמחשה לכך ניתן לראות בזוג החברות רחל רבק בת ה-85 ואהובה פולמן בת ה-90, שמתגוררת בדיור מוגן במושב נורדיה, והגיעו להפגנה בנתניה. לדברי רבק, "כל מוצאי שבת אנחנו כאן, והקור העז לא יפריע לנו. אנחנו מוטרדות ממה שקורה כאן, ורוצות עתיד טוב לנכדים ולנינים שלנו".
לצד החברות מהדיור המוגן, הגיעו להפגין גם האחיות שירה ועדי ליאור בנות ה-14 וה-11 מקדימה-צורן. האחיות, שהגיעו להפגין יחד עם אביהן וסבתן, החזיקו שלטים עם הכיתוב "אני כאן כדי להשפיע" ו"עצור - העתיד בסכנה". שירה ועדי סיפרו כי "אנחנו כאן או בקפלן כל שבוע, חשוב להגיע למחות למען העתיד של בני נוער בגילנו".

בחלק המקומות היה ניתן לראות את בני הנוער לא רק כמשתתפים בהפגנה, אלא גם בבימות הנואמים. תום, נער טרנסנג'נדר בן 14 שנאם במודיעין, אמר כי "יש אנשים בממשלה שלנו שלא אוהבים אותי. אתם בטח תוהים למה שתום הקטן ממודיעין יעניין ששרים וחברי כנסת בקואליציה – אז התשובה היא שאנשים כמו בן גביר, אבי מעוז, אורית סטרוק ומיכל וולדיגר כל כך מתעניינים בי ובמה שיש לי במכנסיים, בגלל שאני נער טרנסג'נדר".
תום הוסיף ואמר על חברי הקואליציה כי "הם מעדיפים לשנוא, ואז להגיד שאנחנו אחים – אז יש לי מסר בשבילכם, אנחנו לא אחים. אחים לא יבעטו בטרנסים כמו שעשה בן גביר ב-2008, אחים לא יכריזו על עצמם כהומופבים גאים כמו סמוטריץ', אחיות לא יפגינו נגדי כמו מיכל וולדיגר, אחים לא ישקיעו את כל זמנם בשביל לשנוא אותי, כמו כל הממשלה הזאת. אנחנו כאן ואנחנו כאן כדי להישאר. זאת ממשלה שנותנת גב להומופוביה ושנאה, ושפוגעת בי באופן אישי. תסתכלו לי בעיניים, אני פוגע בכם? מה יש לכם להגיד לי בתור ילד בן 14 שנתקל באיומים קללות והטרדות בגלל מי שאני? אף אחד לא יקבע אם אני גבר או אישה – במיוחד לא הממשלה החשוכה, הגזענית וההומופובית הזאת".
פורסם לראשונה: 23:55, 29.04.23