ח"כ דוד ביטן מהליכוד אמר הבוקר (חמישי) בריאיון ל-ynet radio כי מפלגתו הקשיחה את עמדותיה במו"מ הקואליציוני מול שותפות הממשלה המיועדת בעקבות הביקורת שהוא וחברי כנסת אחרים הביעו. "הם עברו את הגבול מבחינת הבקשות שלהם, במיוחד סמוטריץ'. אני לא רואה מצב שאפשר להמשיך לוותר להם", אמר ביטן בתוכנית הפוליטית עם מורן אזולאי וקובי סודרי. "סמוטריץ' צריך להתיישר. הבעיה לא רק בתיקים, לפי מה שאני רואה – הליכוד יצטרך לעבוד בשבילם". האזינו לריאיון בפתח הכתבה.
5 צפייה בגלריה
ועדת הכנסת
ועדת הכנסת
ח"כ ביטן. "בלי תפקידי שרים רציניים אי אפשר לעשות דבר"
(צילום: יואב דודקביץ')
ביטן טען כי תיקי הביטחון, האוצר והחוץ היו חייבים להישאר בידי הליכוד מאחר שהשיג 32 מנדטים. "אם אתה לא מחזיק תפקידי שרים רציניים – אתה בעצם לא יכול לעשות שום דבר", אמר. "ראש ממשלה, עם כל הכבוד, זה לא מספיק. בחוץ ובביטחון ראש הממשלה קובע, אבל בדברים אחרים הסמכויות בידי השרים – וזה חשוב. גם בעקרונות ההסכם הקואליציוני יהיו לנו בעיות. גם באופוזיציה. התחילו לא טוב את המו"מ, היו צריכים מראש לומר – שלושת התיקים האלה לא במו"מ".
לדבריו, "לא יודעים לנהל משא ומתן. היו צריכים לדעת שסמוטריץ' יהיה מאוד קשוח ויהיה לו המון דרישות, כי זה בית הגידול של הציונות הדתית, הם גם עשו את זה בעבר. דבר שני - הזרע של הפורענות היה באופוזיציה, אם באופוזיציה על מנת לשמור את האחדות הליכוד התקפל כל הזמן, אז היה ברור להם שזה גם יהיה בהקמת הממשלה".
הח"כ מהליכוד אמר עוד כי "התוצאה של המו"מ היא לא לטובת הליכוד – וזה חבל מאוד", אבל דחה אפשרות להקמת ממשלה עם המחנה הממלכתי ויש עתיד, אף שהן מסתמנות כ"שותפות טבעיות ונכונות" יותר עבור הליכוד. "הם לא מוכנים. ברגע שהם שמו את הדבר העיקרי במדינת ישראל, המשפט של נתניהו, אז אין שום אלטרנטיבה אחרת. הם הבעיה, לא אנחנו", אמר. "זה לא רק מלקקים פצעים מהממשלה עם גנץ".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית חולים שערי צדק בירושלים, לאחר הפיגוע
בנימין נתניהו בבית חולים שערי צדק בירושלים, לאחר הפיגוע
נתניהו. "מקווה שיתעשת וישנה מדיניות. תפקידו לתת מה שצריך"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ביטן העריך גם שלא ימונה לשר בממשלה המיועדת של נתניהו, ולא מסיבות משפטיות (כתב האישום נגדו). "אני יודע שלא אהיה שר. לא מסתכל אחורה", אמר ביטן. "הפעילות שלי בכנסת, ונראה מה נתניהו יאמר".
כשנשאל ביטן אם מי שזוכה לתפקיד שר הוא מי ש"המלך חפץ בייקרו" השיב: "זה בערך המצב", ובהמשך, כשנשאל אם הקריטריון אינו בהכרח כשירות ויכולת אלא מציאת חן בעיני הממנה (נתניהו) לבין הממונה לשר, אמר: "נכון. אני מקווה שנתניהו יתעשת ויבין שצריך לאחד את השורות וישנה את המדיניות, בניגוד לדעת היועצים או חברי כנסת שרוצים לעשות חיסולים פוליטיים. תפקידו לתת מה שצריך".
לאחרונה אתה לא חוסך ביקורת. אתה מקבל מסרים להרגיע? מותקף גם עכשיו? "לא, אני לא מקבל. יש סיסמה: ברגע שיש ביקורת אז ישר מתחילות ההתקפות של כל מיני אנשים פעילים כביכול שאומרים להם תתקפו את ביטן. אני מודע לעניין הזה אבל אני הביקורת שלי עניינית. ודאי שאני חוטף מתקפה עכשיו. לא מתקפה של נתניהו, של כל מיני אנשים".
5 צפייה בגלריה
דודי אמסלם
דודי אמסלם
ח"כ אמסלם. הציר איתו ועם כץ, לדברי ביטן, חברי ופוליטי כבר שנים
(צילום:דני שם טוב , דוברות הכנסת )
חטפת מנתניהו בפריימריז. "חטפתי כבר, אני לא מתרגש מזה. עובדה שנבחרתי גם בלי התמיכה שלו. הוא צריך להסתכל בראי ולהגיד למה לא תמכתי בביטן כשביטן תמך בי ברגעים הכי קשים ותמך בי משנת 92'. זו בעיה שלו, לא בעיה שלי. כל מיני ח"כים שרצו להזיז אותי הצידה וכל מיני אנשי לשכה אמרו לו 'ביטן חזק מדי', 'ביטן רוצה להכניס כל מיני חברי כנסת', 'מקים סיעה בתוך סיעה'. כל מיני קשקושים שלא היו נכונים, כי העובדה היא שתמיד תמכתי בו".
תשנה את הגישה כלפיו? "לא. תמיד הייתי מבקר. אחת הבעיות שלי היא שאני תמיד אומר מה שאני חושב, זו לא פעם ראשונה. הביקורת שלי עניינית".
שמעתי את ישראל כץ אומר שיש ציר בליכוד שכולל גם את אמסלם ואותך. מה המשמעות? "אין משמעות. הציר הזה חברי ופוליטי של שנים. זו לא סיעה בתוך סיעה. יש צירים אחרים, כמו למשל צירים של יואב קיש, חיים כץ ומיקי זוהר שזה ציר בפני עצמו, יש עוד צירים כאלה במפלגה. לא ראיתי את נתניהו או המתחרים שלו יוצאים נגד הציר הזה. קיש (שתמך בגדעון סער – מ"א) קיבל חנינה בגלל יריב לוין. יש צירים נוספים, דוגמת אוחנה ודיסטל. יש צירים שמקבלים אותם ויש צירים שנלחמים בהם. הכול עניין איך המלך רואה את העניין הזה".

במקביל לביטן, באולפן ynet התראיין ח"כ צביקה פוגל מעוצמה יהודית. הוא אמר כי אף שהוא לא מצוי בנבכי המו"מ, הוא מקווה שמפלגתו בדרך לסיכומים עם הליכוד. פוגל אמר עוד כי ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהציונות הדתית, כמו מפלגתו, רוצה לממש את הבטחותיו לציבור. "נמשיך ללכת יחד, לפחות בכניסה לממשלה. נשיג את רוב הדברים כדי שנוכל לעמוד בעוד ארבע שנים ולומר 'העם אמר את דברו – ואנחנו קיימנו את ההבטחה'".
פוגל, תא"ל במיל', התייחס גם לפיגוע בירושלים אתמול, ואמר כי "אני איש התקפי. צריך לעבור להתקפה ולהעביר את המלחמה לצד שלהם. זו מלחמה, לא סבב ולא גל הסלמה. הם במלחמת שחרור – ועלינו לעצור את זה, אחרת הם עלולים להצליח. צריך לנהל מולם מלחמת קוממיות".

התקדמות וקיפאון

אתמול נפגש ראש הממשלה המיועד נתניהו עם יו"ר ש"ס אריה דרעי, והשניים הגיעו לסף סיכום בין המפלגות. לפי הסיכום, דרעי יקבל את תיק הפנים ואת תיק הבריאות, וכעבור שנתיים יעבור לכהן כשר האוצר. בנוסף תקבל ש"ס גם שליטה מלאה במשרד לשירותי דת. בגזרת התיקים מול יהדות התורה הסתמנו סיכומים, אולם במפלגה הכחישו אתמול כי הצדדים על סף סיכום מלא.
נתניהו עדיין נתקל בקשיים מול סמוטריץ', שדורש בנוסף למשרד האוצר, שבו יכהן ראשון, גם את משרד ההתיישבות ומשרד העלייה והקליטה.

5 צפייה בגלריה
אריה דרעי בטקס השבעת הכנסת ה-25 ב-15 בנובמבר
אריה דרעי בטקס השבעת הכנסת ה-25 ב-15 בנובמבר
איתו ההסכם כמעט סגור. דרעי
(צילום: AP)
בנוסף, סמוטריץ' מבקש להוציא ממשרד החוץ את מחלקת הדה-לגיטימציה ולהעבירה לאוצר, וכן לקבל למשרדו גם אגפים ממשרד החינוך - ולדעת מראש מי יעמוד בראש המשרד. במסגרת המו"מ דורש סמוטריץ' 4 מתוך 11 הוועדות שבראשן תעמוד אחת ממפלגות מהקואליציה בכנסת: עבודה ורווחה, חוקה חוק ומשפט, הקמת ועדת רפורמות והוועדה לשירותי דת.
בציונות הדתית פרסמו אמש הודעה לפעילים ובה נכתב כי "אנחנו מוותרים ומתפשרים המון, אבל יש לנו קווים אדומים שעליהם גם אתם לא רוצים שנוותר, ואם נוותר עליהם תכעסו עלינו ארבע שנים, ובצדק. אז תנו אמון וגם אם זה יקח עוד קצת זמן (תמיד יש מו"מ ואף פעם לא קמה ממשלה מהר יותר) תאמינו לנו שיהיה בסדר. לא ניכנע לתכתיבים ולהכפשות, לא נילחץ ולא נוותר על הדברים החשובים".
5 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
יו"ר הציונות הדתית סמוטריץ'. "אין עניין בהתכתשויות הדדיות"
(צילום: אבי מועלם)
במפלגה האשימו את הליכוד בהפצת "עשרות ספינים שקריים": "קשה לרדוף אחריהם. הליכוד החליט למרבה הצער לקבוע פגישות משא ומתן בקושי אחת לשלושה ימים ובין לבין לתדרך ולהספין כדי להכפיש ולהקטין אותנו, ולשלוח גדודי צייצנים ו'פרשנים' לשקר, לקלל ולגדף בוולגריות. אז אין מנוס מלענות. פשוט כי אתם צריכים לדעת את האמת... זהו עוד ניסיון להשפיל ולרמוס את הציונות הדתית ולזלזל באידיאולוגיה ובערכים שלשמם נבחרנו. בלי כלים לעשיה לא נצליח לשנות את מה שהיה בעשור האחרון באובדן המשילות, שחיקת ההרתעה, מערכת המשפט והזהות היהודית".
בהודעה פירטה הציונות הדתית את רשימת הדרישות שעל חלקן ויתרה במהלך המו"מ (תיק הביטחון, החינוך והדתות), ואת חלקן היא עדיין דורשת (אחריות על המינהל האזרחי), וחתמה את ההודעה במסר להקמת ממשלה: "אין לנו עניין בהתכתשויות הדדיות. זה הזמן להרכיב ממשלת ימין ולהשיב את הביטחון לאזרחי ישראל".