1 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בתל אביב
חיסוני קורונה בתל אביב
חיסון פייזר
(צילום: AFP)
בעוד שברחבי ישראל מבצע החיסונים מתחדש, בחברה הבדואית בכלל ובנגב בפרט שיעורי ההתחסנות ממשיכים להיות נמוכים באופן משמעותי לעומת יתר האוכלוסייה – ולא רק בקרב צעירים. שר הבריאות ניצן הורוביץ ביקר אתמול בנגב והתייחס לנושא: "אנחנו צריכים להעלות את שיעור ההתחסנות בחברה הבדואית, ובמיוחד בקרב מבוגרים", אמר השר. "החיסונים זמינים לכל אחד, לא צריך לחכות אפילו יום. אנחנו במשרד הבריאות מוכנים להעמיד ניידת חיסונים בכל מקום שתגידו".
לפי הנתונים, שיעור המתחסנים ביישוב חורה מגיל 12 ומעלה עומד על 28%, בכסייפה 24% בלבד, ובלקיה 33%. מנגד, ברהט 49% ובתל שבע 36%. לשם השוואה, בתל אביב יפו שיעור המתחסנים עומד על 61.9%, בחיפה 64.8, בהרצליה 68.2% ובבאר שבע, מרחק נסיעה קצר ממרבית יישובי הפזורה – שיעור המתחסנים עומד על 63.8%.

הורוביץ הוסיף כי "אנשים במשרד הבריאות עובדים מסביב לשעון ולמען בריאות הציבור כולו. יש המון ביקורת ופייק ניוז אבל אני רואה אנשים שנותנים את הנשמה ברמה המקצועית הגבוהה ביותר. אנחנו מבינים שהקורונה לא תיעלם בקרוב, ואחרי זן הדלתא יצוץ זן אחר. ניאלץ ללמוד לחיות עם הקורונה לצד התחלואה ולשלוט בה". עוד ציין כי "אנחנו צריכים להמשיך להיות מסוגלים לשמור על מינימום הגבלות ולהגביר את קצב החיסונים. זה המפתח לעניין כולו, וזה ימנע הגבלות קשות וכואבות".
"צריך להבין שבנתוני הכפרים המוכרים נכללים גם תושבי הכפרים שאינם מוכרים", מסביר סלימאן אל עמור, מנכ"ל שותף של "אג'יק מכון הנגב" שפועל לפיתוח חברתי-כלכלי עבור האוכלוסייה הבדואית. "עם זאת, ישנן גם סיבות נוספות לשיעור המתחסנים הנמוך - זו תוצאה של היעדר נגישות, ושל היעדר הנהגה שתיקח על זה אחריות".
סלימאן מסר כי חוסר האמון של תושבי הפזורה בממשלה, "ממקום של הזנחה וחוסר בתשתיות" לדבריו, מוסיף גם כן לנתוני ההתחסנות הנמוכים. "התקווה היא שאנשי חינוך, חברה אזרחית ומועצות מקומיות יתאחדו כדי שצעירים ונוער יתחסנו. בנוסף, חייבים קמפיין אגרסיבי בערבית שיהיה רציני".